Thread: "Inception"
View Single Post
Old 03 Aug 2010, 11:54   #187
marius_em
Guru
 
marius_em
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 1,211
Scrisesem un mesaj pe la 2 AM, dar nu stiu cum am facut de am inchis firefoxu', si s-a pierdut tot.
In fine, incerc sa reiau.


Mult asteptat, probabil din cauza penuriei de titluri decente de anul asta, Inception era dator sa insele exigentele poate prea ridicate, datorate hype-ului din jurul sau. Dar cu sincer regret, consider ca vocile critice exprima idei valide. Nu inseamna ca nu e un film bun, va candida cu siguranta la cel mai bun film al anului, insa nu va fi un "milestone" al SF-ului cum se anunta.
Asa cum anticipam din trailer, vizual e exceptional. Celebra scena cu impaturirea Parisului, desi poate o idee din imaginatia oricarei copilarii, creaza o senzatie aparte desfasurata pe marele ecran. E ceva atat fantastic, cat si familiar aici, nu pot sa ma exprim exact, dar are ceva din experienta unei curse in carusel.
Apoi, cum anticipam de la un film Nolan, e un amestec echilibrat intre actiune de calitatea, si drama, "filozofie", cu un joc actoricesc de top. Constructia e liniara, doar ca supra-nivelata, insa, in ciuda zvonurilor, de ma pregatisem sa merg ca la un Kubrick, e relativ usor de urmarit, si de inteles.
Unde cred eu ca sufera cel mai mult nu e pe firul narativ principal, ci pe acele "reguli ale jocului", acele detalii tehnice, care-ti cam sunt servite de-a gata, si uneori total pe neasteptate, fara nici o legatura cu ce se intamplase inainte. Din punctul asta de vedere, am simtit un ghimpe, a trebuit sa depun un efort suplimentar, sa incerc sa ma concentrez la ce se intampla pe ecran, si sa nu-mi las mintea sa se intrebe de ce, cum a facut asta, de ce nu a facut asta. Deci are carente la "suspension of disbelief", cel putin pentru mine. Cum putea acel aparat de vis colectiv sa se teleporteze in vis, si, mai mult, sa aiba acelasi efect in vis, ca in realitatea, ducandu-ne in vis in vis. Se putea face tranzitia din vis in vis si fara aceasta tehnologie? Era vorba doar de un "placebo"? Adica, indiferent de nivel, aparea acel instrument portabil, si nu inteleg cum functiona. Apoi, de ce era nevoie de "kick-uri" sincronizate? Sigur, toata faza a fost uber-cool, dar de ce era necesara? Sau cum isi schimba unul din protagonisti infatisarea? Sau de unde regula ca 5 minute egal 1 ora in vis? Si tot asa in visul din vis, poate la infinit.
In fine, daca treci peste tehnicalitatile astea, complet secundare si parca scoase din fund, filmul te captiveaza. Si probabil, daca petreci cateva ore pe forumuri, gasesti si justificari care sa-ti linisteasca curiozitatea.
La sfarsit, dupa ce Nolan ne serveste un artificiu absolut ieftin, de vezi doamne, nu o sa mai poti dormi daca titirezul ala cade sau nu (spun ca e ieftin, pentru ca era atat de privizibil, si oarecum rupt de ce era important pana la acel moment in film. Nici nu mai conteaza daca e una sau alta, si aceasta idee de dubiu putea fi expusa mai subtil. Eu unul am simtit ca a mutat atentia de la ce spusese bine pana atunci pe o chestie kitch), la sfarsit, spuneam, ramai cu cateva idei bune de meditatie, si poate de discutie la un mic si-o bere. despre aspectele manipularii mintii, sau a memoriei, si extrapoland, pentru ca s-a simtit o dorinta puternica a lui Nolan de a ne spune ca cinema-ul e un vis, e un inception, despre manipularea prin cinema, despre educarea maselor, si pana la urma despre responsabilitatea arhitectului/regizorului, despre aspiratia sa de a crea mereu ceva nou, nu doar de a expune din memorie, ceva ce ai mai vazut. Yap, that's Nolan for ya'.
Si pentru ca e vorba de manipulare, si nu doar de insertia, sugestia unei idei, avem titltul "Inception", si nu "Insertion", pentru ca e vorba de inceputul, originea unei idei, manipularea nu a ideii in sine, ci a fenomenului crearii ideii, dincolo de rational, direct in subconstientul.
Mai trebuie sa spun despre o tema care mi-a adus aminte de Antichrist-ul lui von Trier, anume manipularea in numele dragostei, folosirea acestui sentiment ca pretext pentru a justifica pana la urma un gest pur egoist, si cu efecte devastatoare. Si pe baza acestei idei se construieste drama din Inception.
Si ca sa inchei cu dilema cazaturii sau invartelii titirezului, am citit ca pe finalul creditelor se aude un sunet distinct ca si cum ar fi cazut. Eu unul nu am fost atent, dar daca mai mergeti careva la film, poate imi confirmati.
Nota: 8/10
__________________
Always look on the bright side of life!

Last edited by marius_em : 03 Aug 2010 at 12:01.
marius_em is offline   Reply With Quote sendpm.gif