Este o abatere DELIBERATA de la regulä - si unul dintre lucrurile care-mi plac CEL MAI MULT la
"The Birds". Altfel, dacä se lipsea de aceastä licentä, ar fi coborât mult spre nivelul mediu al oricärui thriller corect si banal.
...Si încä o explicatie:
Acea clasicä si legitimä legäturä cauzalä e obligatorie în filme pentru a transmite
ideea - scop normal al operelor artistice normale. Dar
"Päsärile" nu e un film "normal" (în sensul de, mai bine zis, "normativ"), scopul säu NU este acela de a comunica o idee, ci de a SPERIA. Nu e ideatic, ci visceral - este un thriller de suspense 100%. Ca atare, lipsa cauzalitätii nu e doar scuzabilä, ci chiar foarte creativä: oamenii äia n-au gresit nimic, sunt complet nevinovati, si totusi nenorocirea vine (efectiv) din cer! Astfel, teroarea creste exponential, la niveluri de-a dreptul paranoice.
L-am väzut prima oarä pe la vreo 14 ani, si mi-a pläcut asa, modic... Il receptam ca un adolescent al anului 1974 (deci, la 11 ani distantä - timp care, în acea epocä, se simtea...)
De-atunci, l-am mai reväzut de multe ori. Si,
de fiecare datä, îl savurez cu
si mai mult deliciu decât înainte. E o bijuterie!

Sau, mä rog, o präjiturä paradoxalä - îi creste prospetimea de la deceniu la deceniu!
Si, din nou:
Sä nu uitäm cä aceastä fracturä între povesti, aceastä lipsä de cauzalitate directä, e un trademark al lui Hitchcock. A mai folosit-o, într-o formulä aproape identicä, în
"Psycho", si doar tangential, dar semnificativ (la nivelul premisei), în
"North by North-West" si
"The Wrong Man" (povesti despre câte un om nevinovat care se pomeneste prins arbitrar în povestea altora). In cel de-al doilea, are chiar si un cadru care o expliciteazä vizual: chipul lui Henry Fonda, "fracturat" pe cräpätura oglinzii sparte. Sau în
"Rear Window" - din nou o coliziune de povesti complet separate: a lui Jeff si a lui Thorwald. ...Totusi, în
"The Birds", trucul atinge un nivel de-a dreptul magistral! Este o lectie de "încälcat regulile": ASA DA!
Oricum, n-o-ncercati acasä...!
Tre' sä fii Hitch ca sä-ti iasä! 