Neinvinsa-i Dragostea
Eh, iata ca am reusit si eu sa il descarc zilele astea de pe net, dintr-a 5-a incercare, ceva pe-acolo..Am zis ca voi fi extrem de obiectiv cu acest film si exigent asa cum trebuie: nici mai mult decat trebuie, dar nici mai putin. Din motive pe care le stim cu totii.
Faza bizara e ca ma asteptam sa fie mult mai rau decat ceea ce am vazut.
Am fost placut surprins la multe aspecte ale filmului, in special unele replici, nucleul central al actiunii, jocul actoricesc si in special coloana sonora, care din punctul meu de vedere, se ridica cu mult peste tot ceea ce are filmul asta de oferit, fiind singura cu adevarat profesionista, demna de spart gura targului. La capitolul regie, iarasi, multe de reprosat nu ar fi. Dar cand vine vorba de scenariu, acolo toate devin confuze, incalcite, saracacioase, neexploatate, tot filmul se invarte in jurul acelui nucleu si nu reuseste sa demareze
in altceva, ceea ce ar fi urmat sa impresioneze spectatorul in mod firesc. Exista un nucleu, bun, solid, si in jurul lui e toata hora. Iar cand am scris
hora, nu degeaba aleg acest cuvant, pe alocuri
ND e ridicol, face ceea ce stim ca au facut prost mai toate filmele romanesti, vechi, care te scot din sarite. Personajul: mama "violatorului / inviatorului", strica tot filmul prin comportamentul de baba beata care cica e actrita. De fapt ea cica e ca la teatru. In film romantic post-revolutie. Mhm. Sigur ca da...Nu incerc sa inteleg acest personaj introdus doar ca sa inteleaga lumea ca e film romanesc, de aici: prosteala si chiuiturile jelitoare. Iarasi, personajul: Aurica Capatana trece prin cateva etape non-credibile pe parcursul filmului. Nu voi intra in detalii, doar ca teatralitatea actorului o da in bara maiastru (cand vom invata si noi ca pt a face film avem nevoie de actori de film, nu actori de teatru!?) si "nebunia" lui temporara, destul de fortata, n-as spune incredibila, doar trasa de par. Mai mult decat trebuie. Iar aici ND vine cu un atu fata de multe alte filme romanesti. Prin log-line-ul sau, productia indrazneste cu mult vis-a-vis de alte filme romanesti, din acea vreme si nu numai. Efectiv sunt create situatii de-a dreptul incredibile (sinucidere/ violul sinucigasei), treceri rapide de la o stare la alta (entuziasm pt petrecere, se strica petrecerea majoratului, reincepe petrecerea majoratului - cu alcool si striptease, se strica iar petrecerea de majorat - diazepanul, samd.), incat ai senzatia ca asa ceva nu e posibil, nu crezi ce vezi, si totusi dificultatea in a face spectatorul sa creada e suficient controlata incat filmul sa nu scape cu totul de pe linie, are un sambure comercial ce captiveaza atentia si te distreaza. Iar aici un merit deosebit l-au avut actorii. Cezar Juravlea, un caracter din nou prea acidulat pt ideea filmului, baiatul asta parca era pe dinafara cu ce se intampla in poveste. Parca nici nu-si mai recunoaste iubita, aici, poate minusul o fi si al scenariului dar si actorul Andrei Duban se crede si el tot la teatru ori in emisiunile ce l-au consacrat ulterior in televiziune. Seamana putin cu ceea ce facea Florin Calinescu in
"E pericoloso sporgersi", unde si el strica acel film prin menirea-i "exotica". In
ND se vad influentele filmului lui Nae Caranfil, dar nu se pot contopi unul cu altul, nu le poti asemana asa cum - de exemplu, ca o paralela sugestiva - nu poti asemana
"Speed: Cursa Infernala" (film reusit) cu dubiosul "demential":
"Crank: Razbunare si adrenalina" (film nereusit).
Hora mai aduce si alte personaje inutile: Petrica Papahagi, Felicia Palade, si poate mai sunt. Eu unul nu le-am vazut rostul. Filmul are cateva replici-perla:
"Pa si pusi!" / "Sunt farmacist!" / etc... personajul
Farmacistului e cu adevarat comic si original, nascocit cu fler.
Legat de povestea cu pornografia, nici gand de asperitati care sa-mi sara in ochi tipator si ostentativ, totul e oarecum sub egida comediei, a non-cenzurii, chiar educarii, poate doar scena cu coaserea vaginului din interior, careia nu i-am vazut locul in angrenajul povestii de ansamblu. Mi-a adus aminte de
Hard Candy...un film traumatizant pt barbati. Probabil ca ideea re-virginizarii nici nu era utila ca plot in scenariu. Si chiar si asa, nu a functionat in film. Juravlea n-a mai vrut-o pe Magda - dar cand a vrut-o el? si chiar erau impreuna??? - ca ultima idee, remarcabila interpretarea Danei Magdici care cam face tot filmul. La final mi-a amintit de Monica Bellucci in
Malena, se vrea a fi o femeie fatala - romanca - a acelei perioade si chiar reuseste.
In concluzie: e un film indraznet al acelor ani si faptul ca nu e atat de reusit, nu inseamna ca trebuie aruncat la cosul de gunoi. E urmaribil, iti capteaza atentia si il poti vedea de mai multe ori. Are ceva ce alte filme romanesti nu au.