Guru
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,598
|
partea a doua
AROFT – Asociatia Romana de Teatru si Film
1. Alin. (2) de la art. 17 se modificăşi va avea următorul cuprins:
„M in i st ru l Cult ur ii , Cult el or şi Patr im on iu lu i Naţio na l va nu mi , pr in or di n, o
comisie de soluţionare a contestaţiilor, formatădin 5 membri.”
Motivatie: modificare impusăde apariţia Legii 303/2008
2. La art. 19, alin.(1) litera b) se modificăşi va avea următorul cuprins:
„b) . o co mi si e de se le cţie a pr oi ec te lo r ci ne ma to gr af ic e pe nt ru pr od uc ţia
şi de z vol tarea d e proiec te, f ormat ă d in 3 membr i , la se c t iu n e a
f i lme lo r documentare.”
3. La alin. (1) al art. 19 se introduce litera c) cu următorul cuprins:
„c) . o comis ie de s ele cţie a pr oi ec te lo r ci ne ma to gr af ic e pe nt ru pr od ucţia
şi dezv ol tare a de pro ie ct e, form at ă din 3 membr i , la sec t iu nea
f ilm elor de animatie.”
Mot iva ţie : pun cte le 2 şi 3 sun t nec esa re dat ori tămodifi căril or din Leg ea
303/2008
4. La punctu l 1 al ar t. 26 li te ra c) se modi fi că şi va av ea următo ru l
cu pr in s: „e).decupajuI regizoral sau story board”.
Motivaţie: decupajul sau story board-ul (story board-ul se foloseşte mai ales
străinătate) dau o imagine mai clară asupra felului în care regizorul doreşte să
real izeze filmul . Este necesar ă aceast ă prevedere deoarece aj ut ă şi la
verificarea bugetului depus. La celelalte secţiuni nu este necesarăaceastămodifica re
… bugetul la scurt metraje este mult mai redu s, la documentar nu este vorba de o
regie gen film ficţiune, la animaţie in procesul de realizare a filmului se fac şi aceste
desene (story board).
5. Litera d) de la punctul 9 al art. 27, se abrogă.
Motiva ţie: este anormal ca in cazul regizorului străin săse puncteze numărul de
spectatori din ţara in care producătorul principal isi are sediul. In situaţia in care este
vorba de un producător din afara graniţelor României se produce o discriminare între
regizorul roman şi străin. Toţi trebu ie punctaţi cu aceeaşi măsură. Pe de altăparte
nu poţi compara numărul de spectatori din România cu cel din alte ţări.
6 . Li te re le a ) şi c ) de la punc tua l 8 al a r t . 2 7 se modi f ic ăşi vor
avea următorul cuprins:
"a ). înca sări le obţin ute ca urmare a vânzări i de bi le te în săli le de
cinemato gr af din România, pentru unul din filmele produse incepând cu anul 1997.
10
…………………………………………� �…………………………………………� ��…
………….
c) .su cc es ul comerc ia l pe nt ru ex pl oa ta re a în săli le de ci nemato gr af di n
st răin ăta te şi di fu zare a, ca urmare a închei er ii cont ra ct el or de achi zi ţie şi
difuzare, Ia postur ile de tel evi ziune din ţarăşi din str ăinătat e. În dec laraţiile
producăto ru lu i se vor menţiona expres document ele în baza căro ra au fo st
comp le ta te de cl ar a ţii le , da căac es te a se găse sc de pu se la CNC. In ca z
contra r, declaraţiile producător ulu i vor fi însoţite de documente le jus tif ica tive
(contrac te de dist ribu ire inte rnaţiona le - nu cele înch eiate cu agenţi de vânzare –
şi contra cte de difuzare la TV), împreunăcu copii dupăfişa contul ui analit ic al
fi lm ul ui /f ilmelo r menţiona t/menţiona te în de cl araţii , din ca re să re ia să
sumele încasate . In cazul te le vi ziunil or na ţionale suma minimăde cont ra ct
accept atăde la care se acordăpuncte este 100 de euro, exp rimaţi în Ie i la
cursul BNR din ziua efectuării plăţii.”
Motivatie: dac ăvorbim de succes comercial este normal săse puncteze sumele
incasate; pe de altă parte s-a constatat că la concursurile organizate au fo st
soli ci ta te puncte chia r şi pentru in trări Ia festiv alur i (număr de spectato ri) , dar
fărăîncasări pentru căfest ivalu l a hotărât sănu perceapăbile te de intrar e: s-au
descoper it şi situaţii în care s-au organizat promotii (bilete 1 leu) sau caravane
doar pentru a raporta număr de spectator i mai mare .. . Având în vedere căo
surs ă a fondul ui este re preze nt ată şi de rest ituirea creditul ui, aceast ă
modifica re este şi o măsurăde control dacăau fost incasati bani atunci, procentual,
trebuia virat şi la CNC suma aferentă.
7. Lit era a) de la punctu i 9 al art . 27 se modifi căşi va ave a următor ul
cuprins:
„a). încasările obţinute ca urmare a vânzării de bile te în sălile de cinematograf
din Români a, pent ru unul din fi lm ele re al iz ate dup ă 19 97; pe nt ru fi lm ele
re al iz at e în ai nt e de an ul 19 97 , CNC va ec hi va la în ca s ări le în ba za un ei
metodolo gi i aprobate de di re ct or ul genera l, pr in deci zi e, pe ba zăde date
statistice”.
8. Se introduc punctele 91 şi 92 la art. 27 cu următorul cuprins:
„91. declaraţia regizorului debutant, conform anexei 8c) la prezentul
regulament, în legăturăcu:
a. re cu no aşte re a in te rn aţio na lă pe nt ru un fi lm de sc ur t metr aj sa u
stu den ţesc rea liz at , la ale ger e: premii şi/s au sel ecţii la fe sti val uri de
f il me de ca tego ri a „A ” ac re dit at e de F. I.A .P .F. , co nf orm li st ei
comuni cate de către CNC, la fe sti val uri stu denţeşti , pre cum şi la alt e
festivaluri (ca de ex.de nişă, tematice, etc)
b. succes comercial pentru difuzarea la postu rile de tel eviziune, naţiona le
sau internaţionale care au achiziţionat filmul.
92. un regizor debutant nu poate săpart icip e, în aceeaşi cali tate , la un alt
proie ct cinematografic în situaţia în care filmu l său de debut nu a fost
predat la CNC, conform prevederilor legale.
11
Motivare: 91 realizeazălegătura între declaraţia regizorului debutant şi
anexa dupăcare se calculea zăcrit eri ile, 11c). Text ul actu al, ca urmare a
modificării Regulamentul ui iniţial, nu respectă această legătur ă, astf el
încât au fost create motive de contestaţie pe procedură. 92 rezolvă o
problemă, şi anume aceea că regi zori , care nu şi-au pred at film ul de
debut pentru care au fost punctati pe o anexăextrem de favorabilă(concepută
tocmai ca săîncu rajeze debuturi le) cont inuăsăcâştige puncte, pentru alte
proiecte, cu aceeaşi anexăgeneroasă, în detrimentul regi zori lor consacrati şi
fărăsăfacădovada debutulu i. Ca urmare jurizarea nu se mai realizeazăcu
aceeaşi măsură.
9. Lit. d) a alin. (1) de la art. 37 se modificăşi va avea următorul cuprins:
„d). lista proiectelor selecţionate pentru filmele documentare.”
10.La art. 37, alin.(1) se introduce lit. e) cu următorul cuprins:
„e). lista proiectelor selecţionate pentru filmele de animaţie”.
Motivatie: punctele 7 şi 8 au fost introduse pentru a face corelare cu Legea nr.
303/2008
11. La art. 43 se introduc aliniatele (11), (12) şi (13) :
„Art.43 (11). Prevederile alin.(1) nu se aplicăîn cazul în care proiectele sunt
realizate în co-regie.
(12). In situ atia în care regizorul unui proiect declarat câştigător este înlo cuit,
în con diţiile art . 46 din ord onanţă, nu este nec esa r ca nou l reg izo r, ang aja t
de către producăto r, să în trunească acelaşi puncta j, sau superior ,
re gizoru lu i menţionat la sesiunea de concurs.
(13). Prevederile alin . (12) se aplicăîn situ atii de boală, renunţare unil ater alăla
pr oiect sau dac ăproduc ăto ru l nu este mulţumit de acti vi ta tea re gizoru lu i
iniţial.”
Moti vare: core larea preveder ilor din Regulament cu art. 46 din ordonanţă.
având in vedere căîntre producător şi regizor existăun contract de angajare,
pot apărea diver genţe maj ore, reg izo rul se poa te imb olnăvi sau ren unţă
unil atera l la pro iect . In aceste sit uat ii , pro ducătoru l, care este
re sponsabil pentru creditul obţinut poate înlocui regizorul, motivat şi doar după
acceptul CNC-ului.
12. Alin. (3) de la art. 43, se modificăşi va avea următorul cuprins:
„(3). In analiza economico-fina nciarăîn vederea alocării creditelor dire cte
pentru producţie, Consiliul poate solicita expertiza financiară a unor experţi
independenţi sau speciali şti din cadrul Centrulu i Naţiona l al Cinematograf iei.
Avizul acestora , privind acordarea creditul ui, este, insă, unul neconform şi se
acordă cu respectarea punctului b) al alin.(2) de la art. 43. In cazul în care
Cons il iu l cons ta t ă di fe renţe majore în tre credit ul soli ci ta t de către
produc ăto r şi ex pe rt iza ec onomic o-fi na nc ia ră, ho t ărărea fi na lă se va
lu a do ar du păo discuţie cu producăto ru l şi re gizoru l filmul ui , pent ru a
12
in ţelege mai bine costurile producţiei. Hotărârea finalăaparţine Consiliului.”
Mot iva ţie: s-au con sta tat abu zur i ale a şa numit ei comis ii de exp erţi. Din
păcate, deşi regulamentul spune ca primul proiect primeşte suma solicitată, iar
pen tru următoa rel e se sta bi leşte un proce nt de scăder e, cu respe cta rea
def iniţei fil melor dif ici le şi de buget redus, respectiva comisie a diminu at
excesiv sumele, uneori chiar din necunoaşterea activi tăţi i de producţe. Ex.
proiecte de animaţie la care domniile lor au tăiat scenografia… deşi şi aceste
filme beneficiazăde aşa ceva, ca şi de costume, doar căaceste activi tăţi sunt
altfel realizate.
13.La art. 43 se introduce alin. (4) care va avea următorul cuprins:
„(4 ). În pe ri oa da de cl ar ată de cătr e Gu ve rn ul Români ei ca fi in d
pe ri oa dăde cr iz ăec on om ic ă, pr oi ec tu l ce l ma i bi ne pl as at nu po at e
ob ţin e mai mu lt de 2.000.000 lei”.
Motivaţie: acest art icol este vala bil doar pent ru perioada de criză, având
vedere căşi incasările la Fondul cinematografic vor scădea.
14.Alin. (3) al art. 54 se modificăşi va avea următorul cuprins:
„(3). Cre dit ul di re ct pent ru dezvol tare de pro ie ct nu va dep ăşi
pla fonul pr ev ăzu t de re glemen tări le comuni ta re în domeni ul
aj ut or ul ui de st at ac or da t sub formăde ajutor de minimis.
Motivaţe: De la 1 ianuarie 2007 legislaţia europeanăin materie de ajutor de stat ne
este direct aplicabilă şi, ca urmare, Iegea 143/1999 a fost abrogată. Textul
coreleazăacest tip de sprijin instituit prin OG 39/2005 cu Regulamentul CE nr.
1998/2006 al CE privind aplicarea art.87 şi 88 din Tratat referitor la ajutoarele de
minimis, precum şi cu Comunicarea Comisiei privind Cadrul comunitar temporar
pentru măsurile de ajutor de stat de sprijinire a accesului la finanţare in contextul
actualei crize financiare şi economice (2009/C 16/01)
15.Se introduce art. 631 care va avea următorul cuprins:
„6 3i. Sp ri jinu l fi na nc ia r ne ramb ur sa bi l pe nt ru ca li ta te a ar ti st ic ă se
ac or d ăpr od uc ăto ri lo r şi re gi zo ri lo r un ui f ilm ca re a fo st se le cţio na t
or i pr em ia t la pre mi i le OSCA R, ale Academie i Euro pene de Fi lm
(EFA ) , la fest ivalur i i n t e r n a ţi o n a l e a c r e d i t a t e d e Fe d e r a ţi a
I n t e rn aţi o n a lă a As o c i a ţi i l o r Pr od ucăto ri lo r de Fi lm (F .I .A .P .F .) ,
la fe st iv al ur i re cu no sc ut e de OSCAR şi EFA.”
Mofivaţie: modificarea alin. (1) de la art. 28 prin Legea nr. 303/2009 riscăsăpună
in pericol fondul prin consumarea acestu ia doar pe spri jin pent ru festivaluri
agreate de CNC. Initial textul din L 328 a fost gandit ca acest sprijin sa premie ze
pe cei care au rezu ltate not abi le; modificarea insa des chide enorm de mult
lista...
16.Litera e) de la art. 69 se modificăşi va avea următorul cuprins:
13
„e ) . să as igu re un min imum de 6% di n numărul an ua l de
sp ec ta col e cu produc ţi i cinematogr afi ce real iza te conform
preve de r i lor Ordonantei Guvernul ui nr . 39/2005, aprobată cu
modi fic ări şi comple tări prin Legea nr . 32 8/ 20 06 , şi al e pr ez en tu lu i
Regulament , din ca re ce l puţin 2% la or el e de maximăaudienţă.»
Motivaţie: S-a constatat căexistăagenţi economici care solicităbani din 6 în 6
luni pentru funcţionarea cinematografului, dar nu fac nimic pentru promovarea
filmului realizat în baza ordonanţei; din păcate o decizie de director, care nu a fost
dată, este compensatăprin aceastămodificare.
17.La art. 69 se introduc lit. f), g), h) şi i) cu următorul cuprins:
„f) . să di fuzeze filmele re al iza te în baza Ordonanţei Guvernul ui nr .
39/20 05, aprobatăcu modifi cări şi comple tări prin Legea nr. 328/20 06, şi
ale pre zentul ui Regulament , cel pu ţin t imp de dou ă săpt ămâni , iar
acest lucru s ăf ie demons tra t prin rap ort area şi vir area sumelor afere nte
con tra ctu lui încheiat cu distribuitorul filmului. „
g) . să or ga ni ze ze , ce l pu ti n od at ă pe an , un pr og ram de ed uc aţie
cu lt ur al ă, fărăîncasări.
h) . sp ri ji nu l f in an ci ar ne ra mb ur sa bi l nu se va ac or da , în si tu aţia în
ca re exp loa tan tu l este, în ace la şi tim p, dis tr ibu ito r şi/sau pro duc ător al
unu i film şi or gani ze az ăpromoţii în legătu răcu ac el fi lm (e x. bi le te de
in tr ar e cu 1 le u) de câ t da că fa ce do va da că a or ga ni za t asemen ea
promoţii pe nt ru un număr de cel puţin 3 alte filme realizate în baza
ordonanţei şi care nu au fos t scrise şi/s au regiz ate de către acţion arii firme i
deţinătoa re a sălii de cinema, şi nu au fo st pr od us e şi/ sa u di st ri bu it e de
cătr e pe rs oa na ju ri di căîn ca uz ă, sa u de către firme afiliate.
Motivaţie: s-a constatat că, deşi acest sprijin se acordă, filmul realizat în condiţiile
ordonanţei nu se bucurăde vreo mai mare atenţie. in plus au apărut promoţii cu
bilete de 1 leu!
18.Se introduce art. 691 cu următorul cuprins:
„Art . 69 ’ . Cent ru l Naţional al Cinemato gr af ie i are ob liga ţia s ăveri fi ce
da că benef iciar i i spr i j inului f inanciar nerambursabi l pent ru
func ţionarea cinemato gra ful ui de artă s-au afl at înt r-una din situaţiile
menţion ate la lit . h) de la ar t. 69 . Da că se co ns ta tă ex is te nţa ac es to r
si tu aţii , în co nf or mi ta te cu le gi slaţia comuni ta ră, spri jinul financ ia r
ne rambur sabi l acordat va fi decl ar at ajutor de stat ilegal.”
Mot iva ţie: cor ela re cu leg islaţia eur ope an ăin materi e de aju tor de sta t,
indiferent dacăacesta este ajutor de minimis, sau nu.
19.Lit.c) de la art. 70 se modificăşi va avea următorul cuprins:
„c) . pro gramarea filmelor de art ă, inc lus iv a cel or rea liz ate în baza
ord ona nte i, pentru ultimele 6 luni.”
Motivaţie: corelare cu art. 69 din Regulament, mai ales căacest sprijin s-a
14
instituit tot in favoarea filmului realizat in baza ordonanţei.
20.Alin. (4) de Ia art. 74 se modificăşi va avea următorul cuprins:
„( 4) . Ac or da re a sp ri ji nu lu i fi na nc ia r ne rambur sa bi l nu va de păşi
pl af on ul prevăzut de re glement ări le comuni ta re în domeni ul aj ut or ul ui
de st at acordat sub formăde ajutor de minimis.
Motivaţie: De la 1 ianuarie 2007 legislaţia europeanăin materie de ajutor de stat
ne este direct aplicabilăşi, ca urmare, legea 143/1999 a fost abrogată. Textul
coreleazăacest tip de sprijin instituit prin OG 39/2005 cu Regulamentul CE nr.
1998/2006 al CE privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat referitor la ajutoarele de
minimis, precum şi cu Comunicarea Comisiei privind Cadrul comunitar temporar
pentru măsurile de ajutor de stat de sprijinire a accesului la finanţare in
contextul actualei crize financiare şi economice (2009/C 16/01).
21.Se introduce alin. (3) la art. 76 cu următorul cuprins:
„(3) . Solicit ările de spri jin fina ncia r nerambursabi l acordate în conf ormitate
cu se cţiu ni le II l şi IV din prezentu l Regulament , nu sunt supuse
preveder il or pri vind intens ita tea aju tor ulu i de sta t sta bil it prin
Comuni carea Comis iei către Consil iu, Par lament ul European şi Comite tul
Regiun ilo r in legătur ăcu unele aspecte legale pr ivi nd cinematografia şi
operele audiovizu ale (COM(2001 ) 534 final, acesta din urmăfiind un ajutor
de stat notificat.”
Motivaţie: experienţa a dovedi t căcele douăscheme sunt confun dat e, iar
sprijin ul financiar nerambursabil acordat este supus intensităţii de 50% ceea ce
este greşit. Acest tip de sprijin este supus doar condiţiei ref eritoa re la
aj ut or ul de mi ni mi s şi nu ce lo r ca re se re fe ră la aj ut or ul de st at in
cinematografie, şi care trebuie notificat.
22.Se introduce alin. (3) la art. 76, cu următorul cuprins:
„(3 ). In co nf ormi ta te cu pr ev eder ile comuni ta re în domeni ul aj ut or ul ui
de mi ni mi s, în ca zu l ac or d ări i sp ri jinu lu i fi na nc ia r ne rambur sa bi l,
ju st ifi ca re a che ltu iel ilo r efe ctu ate se face doa r în Iim ita spr iji nul ui
finan cia r neramburs abi l obţinut.”
Motivaţie: din cauza necunoaşteri i legi slaţiei europene, ajut orul de minimis
este confundat cu ajutorul de stat aprobat în baza unei scheme notificate.
15
Anexa nr. 8a)
DECLARAŢIA REGIZORULUI*)
în legăturăcu unul din filmele realizate în carieră
1. Încasări le obţin ute ca urmare specta to ri lo r plăti to ri înre gis tr at i în săli le de
ci nemato gr af di n ţar ăpe nt ru un ul di n fi lm el e re al iz at e în ca ri eră(l a al eg er e)
[pentru fi lmele rea liz ate in ain te de 199 7 se va tin e con t de modali tat ea de cal cul
a CNC**)]
Ti tlu l filmul ui .....................premie ra/anul
Incasări ..............
2. Re cu no a şte re a in te rn aţio na l ăpe ntr u un ul di nt re ult im el e do u ăf il me
realizate, cu cel mai bun palmares (la alegere)
Ti tlu l filmul ui ...................
a) premii la fe st iv al ur i in te rn aţio na le ac re di ta te of ic ia l, co nf orm li st el or
Consiliului Naţional al Cinematografiei
- festivalul/anul
b) selecţii la fe stiva lu ri in te rnaţion ale acre di ta te conform listelor Consiliului
Naţional al Cinematografiei
|