View Single Post
Old 16 Jun 2009, 11:54   #1
keepwalking
Guru
 
keepwalking
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,598
Dezbaterile privind regulamentul CNC - 2009

asadar, iata propunerile privind noul regulament CNC:

Propunerile de
modificare a
Regulamentului de
Concurs

Partea 1

ACRO – Asociatia Cineastilor din Romania
Modificari de fond :
1. Clasif icarea valorica a festi valuri lor trebuie schimbata. ACRO a initia t
consultari cu cel elalte asociatii de creator i pe aceasta tema astf el inc at in
momentul in care vor inc epe dez bat eri le comune pe tex tul
reg ulamentu lui , propun erea noa stra sa fie cunoscuta de ceilalti participanti
la dezbatere.
2. Producatorii pot avea acces pe parcursul unui an la cel mult 20% din
fondurile din publicitate pe care le pot accesa direct (din cei 1,5%)
3. Toate dat ele candidati lor se afiseaza public pe site -ul CNC ina inte de
inceperea concursulu i, punctajul aplic anti lor fiind calcu lat in avans.
Aplic anti i vor aduce si o copie a dosarului in format electronic.
4. Modalitatea de calcu l a punctaju lui regiz orilor si producato rilo r trebuie
modifica ta. ACRO a initiat consulta ri cu celelalte asociatii de creatori pe
aceasta tema astfel incit in moment ul in care vor incepe dezbat er ile
comune pe te xt ul regulament ul ui propunerea noastra sa fie cunoscuta de
ceilalati participanti la dezbatere.
5. ln calculul punctajului regizorilor si producatorilor fisele se completeaza de
regula cu datele referitoare la un singur film.
6. Comple tar ea fisel or de pun cta j se fac e cu un film din catego ria la care
se face apl icatia.
7. Se sta bileste si se indica ina inte de concurs un buget separat pentru
coproduct ii minoritare cu participare romaneasca.
8. Se ind ica tar ife le maximale pentru dif eri te capito le bugeta re ina inte de
concurs. Analiza bugetelor trebuie facuta inainte de concurs.
9. Coproducatorii romani in coproductii internationale trebuie sa primeasca un
punctaj proportional cu aportul lor la coproductie, la fel ca si coproducatorii
romani.
10.Finantarea confirmata in momentul aplicatiei nu mai trebuie punctata.
11.Sedintele comisiilor de concurs trebuie inre gistrate iar inre gist rari le
treb uie sa fie publice.
12.Dire ctor ul general al CNC va face publ ica o succinta motivat ie scrisa in clipa
in care anunta pe cine a ales in comisia de sele ctie , motivind u-si decizia
refe ritoare la fiec are membru al comisiei.
13.Notele acordate de fiec are membru aI comisiei de selectie proiectelor
castigatoare vor fi facute publi ce, insot ite de o motivatie succinta a fieca rui
membru al comisiei despre fiecare proiect declarat castigator.
14.De regula, membrii comisiei de select ie vor partic ipa cu drept de vot la sedinta
C.A. in care se stabileste cuantumul finanatarii fiecarui proiect declarat castigator.
15.Contes tat iile tre buie sa fie adresate alt ei ins tan te decit CNC. Rezult ate le
fin ale ale concursului trebuie stabilite dupa judecarea contestatiilor.
Concomit ent cu modifica rile de fond, regulamentul treb uie reci tit si re -redactat
operandu-se modifica ri de forma si fac andu-se precizari in toate acele puncte in
care comisiile de selecti ile de la concursurile ant erioare au ide nti fic at def icient e,
chestiuni interpret abi le, compet ente nedefinite sau proceduri neclare.
Cristian Mungiu
Asociatia Cineastilor din Romania
3
UNIUNEA PRODUCĂTORILOR DE FILM SI AUDIOVIZUAL DIN
ROMÂNIA PATRONATUL SOCIETĂŢILOR DE PRODUCŢIE DIN
CINEMATOGRAFIE ŞI TELEVIZIUNE U.P.F.A.R / P.S.P.C.T
• UPFAR apr eci aza ca este ese nti ala res pectar ea prevederi i leg ale ca in
fiecare an sa existe doua sesiuni de concurs.
Prin urmare , des i este evident ca ati t in Regulamentul de con curs cit si in Legea
Cinematografiei trebuie facute schimbari, consideram ca ele nu trebuie sa afecteze
existenta a doua sesiuni anuale de finantare.
UPFAR este de parere ca in actuala situatie, nu se pot face modificari la
Legea Cinematografiei fara a periclita anumite prevederi si avantaje pentru Fondul
Cinematografic, cu greu obtinute. De acea modificarile propuse mai jos, se refera
exclusiv la Regulament si consideram ca deschiderea unei dezbateri parlamenatre privind
orice modificarea a actualei legi a Cinematografiei este neavenita. In consecinta UPFAR
nu sustine Ordonanta 7-2008, prezentata si respinsa de Senatul Romaniei.
Masuri pe termen scurt (tin de schimbarea Regulamentului):
2. Reformularea mecanismului de propunere membri in comisie;
• Trebuie sa se elimine posibilitatea ca CNC sa gireze prin procedurile sale asociatii sau
ONG-uri care nu au nicio implicare in beneficiul breslei, a filmului romanesc, acordandu-
le astfel reprezentativitate. Propunem ca membrii comisiei sa fie numiti d e Fo rul
t u t e la r , in sp et a MCC d in t r - u n n uma r de p e r so a ne la inceputul fiecarui
an (de ex.ca 30), din care se aleg de MCC la fiecare concurs cei cinci membri ai
comisiei de selectie.
• Pentru asigurarea competentei si calitatii comisiei de selectie, ea trebuie alcatuita
exclus iv din profes ionist ii bresle i: un regizo r, un scenarist , un distribuitor , un
producato r si un cri tic de film. Sa exi ste obl iga tiv ita tea pentru tot i cei care
con cur eaza de obi cei la Concur sur ile CNC, sa faca pe ran d, par te din aceasta
comisie.
3. Revizuirea li st ei de fe st iv al ur i consid er at e importan te si ca re se iau
in ca lc ul in pu nc ta ju l ac or da t re gi zo ru lu i si pr od uc at or ul ui at at a
li st ei de festivaluri pentru filme de fictiune cat si a celei pentru filme
documentare.
O consecinta ar fi introducerea in prima categorie de festivaluri (cea mai
importanta) a 3 festivaluri unanim cotate drept extrem de reprezentative pentru
industria de film in lume — ROTTERDAM, TORONTO si SUNDANCE precum si
adaugarea pe lista a celor mai importante festivaluri de film documentar din lume
si a catorva festivaluri de fictiune omise din greseala anterior (spre ex deja
renumitul festival al filmului de la Roma)
4. Revizu ire a ponder ii pe car e o are scenar iul in lua rea decizi ei fin ale
pri vind fi na nt ar ea Art. 35 (3 )
Propunere UPFAR - calitatea scenariului 60%, calitatea regizorului 20% si calitatea
producatorului 20%
5. Reintroducerea pragului notei 7 dupa prima etapa a concursului, ast fel
incat nu toate proiectele sa fie promovate in etapa a doua—practic, reformularea Art.
4
34 (1) si adaugarea:
(1) Scenariile sau descrierile de proiect care nu au obtinut cel putin media finală7,
vorfi eliminate din concurs.
(2) Clasamentele intocmite conformalin. (1) pot suferimodificări în etapa a doua,cea a
selectiei proiectelor cinematografice.
Daca Legea in forma actuala nu permite rei ntroducerea acestu i prag atu nci
select ia proiectelor pentru etapa, de finantare sa fie facuta obligatoriu dupa
ierarhizarea comisiei de select ie, in ordinea descrescatoare a note i obtinut e, luand
in considerare pana la tre i proiecte peste numarul de filme pe care CNC il are in
vedere pent ru fina ntare pent ru sesiunea respectiva, numar evaluat pe baza datelor
(Buget mediu, procentul de finantare este de 50 sau 80% etc.).
(3 ). Lamuri re a de pl in a a un or ch es ti un i co nf uz e ca re ti n de an umit e
pu nc te di n Re gu la me nt ul de co nc ur s si ca re la sa lo c de in te rp re ta ri
ambigue din pa rt ea producat or il or , a re pr ez en ta nt il or CNC in co mi si a
te hn ic a de co nc ur s, a co mi si ei si , in fi na l, a membri lo r Co ns il iu lu i
de Administratie.
Toate etapele concursului si in special intocmirea fiselor de evaluare sau
cali fic area proiecte lo r in difi ci le etc. cf. Legii, sa fie alcatuite de
subcomisi i de minimum doua persoane si procesul sa f ie
t ransparent si dat publicitatii, toate rezultatele fiind mentionate in
procese verbale semnate de cei doi membri ai subcomisiei si date
publicitatii odata cu rezultateleconcursului.
(4). De asemenea, consideram ca trebuie revazut modut in care filmelede
scurt-metraj puncteaza in aceeasi masura cu filmele de lung-metraj din
punctul de vedere al unor selectii sau premii la festivaluri internationale.
Apreciem ca este normal ca un film de scurt metraj selectat sau premiat la Cannes,
Berlin sau alt festi val important sa aiba o pondere de 50% din punctajul aferent
unui lung-metraj
7. Considerarea in calculul punctajului producatorului (vezi Anexa 12a si b)
numai a contributiilor financiare EXTERNE sau INTERNE in faza de contracte
ferme. Orice punctare favorabila numai pe baza unor scrisori de intentie nu este
admisa ( lucru va labi l exc lus iv pent ru acor da rea de punc te
producatorului la capitolul „stadiul finantarii”)
In caz contrar, CNC ar incalca citeva din principiile esentiale enuntate in OG 39/2005 si
anume Art. 2 pct e) si, mai ales, Art. 33 pct c).
8. Sprijin financiar egal pentru dezvoltarea proiectelor de film de fictiune si a
celor de film documentar.
La ul timele concursuri acest spri jin a fo st in fe rior in cazul pr oiecte lo r de film
documentar. Aceasta discriminare nu poate fi argumentata, fiind clar ca, de multe ori,
partea de cercetare, pregatire si investigatie pentru un film documentar presupune cel
putin tot atatea mijioace si timp investit (daca nu mai multe), ca si pentru un proiect de
fictiune.
9. Reformularea integ rala a Art . 14 care se refera la modu l in care se
stabileste valoarea creditelor directe (in etapa de finantare) prin raport cu
procentul de finantare alocat fiecarui proiect in parte, tinand cont de pozitia
ocupata in clasament.
Consideram ca acest articol trebuie sa fie reformulat integral pentru a elimina procentul
5
de scadere descrescatoare a alocarii de fonduri.
10. Reformularea Art. 39(2) — in cazul proiectelor de dezvoltare nu este
posibil ca „calitatea producatorului” sa detina o pondere de 50% in notarea finala
a proiectului.
Propunem 60% calitatea artistica— 40% producator
11. Reformularea Art.43 (3)
(3) În analiza economico-financiarăîn vederea alocării creditelor directe Consiliul poate
solicita expertiza financiarăa unor expeţi independenti sau specialişti din cadrul Centrului
Nationalal Cinematografiei.
Consideram ca ar trebui sa fie oblig at or iu ca CNC sa soli ci te expert iza
financiara asupra bu ge te lo r pr oi ec te lo r c ast ig at oa re si ex pe rt ul in vi ta t
(p ro du ca to r, de pr ef er in ta ) sa participe la sedinta Consiliului de acordare a
creditelor
12. Completarea Art 14
Prin inaintarea de catre CNC individ ual membrilo r comisi ei de selectie a
scenariul ui ce urmeaza a fi jude cat, fiecare membru al jur iul ui urmand a -si
face propunerile de notare individual si intr -un plic inchis, remis Conducerii
CNC pentru trecerea la etapa a doua a finantari i proiectelor. NU vor mai ave a
loc si nu vor mai fi permise intal niri oficiale si notarea prin „negociere”, care
se practica astazi.
Consid eram ca la sedi nta ar trebui sa part ic ipe Di re ct or ul genera l, 2 membri ai
comisi ei de se le ct ie , Di re ct or ul ec on om ic al CNC, Di re ct or Fo nd
Ci ne ma to gr af ic , ex pe rt ul financiar numit de CNC si membrii Consiliului De
Administratie
13. Art. 26 / pct. 2 — De adaugit lista documentelor necesare pentru filmele
documentare: sinopsisul si— eventual – scenariul de film, in conditiile in care genul
documentaruluipermiteaceasta
14. De adaugat in Regulament obligatia CNC de a afisa pe website punctajele
cas elo r de productie precum si modul de cal cul are al ace sto ra pentru cele
care au proiecte selectate etapa a doua a concursului
Ce le la te mo di f ic ari ne ce sa re ar ur ma sa f ie in tr od us e od at a cu
mo di f ic ar ea Le gi i Ci ne ma to gr af ie i, lu cr u ca re , as a cum am pr op us ma i
su s, es te de ev it at in ac ea st a conjunctura politica.
Masuri ul te rioare (t in de modi fi carea Legi i pr in comple ta rea OUG tocmai
adopta te de Guvern)
Conf.Univ.Dr. Dinu Tanase
6
UCIN – Uniunea Cineastilor din Romania
In preambulul sugestii lor Uniunii Cineaştilo r la forma actuală a
Regulamentul ui pus in di scut ie, ţin em să reaf irm ăm ca teva cr it er i i ce
guverneaz ă ar ta şi pro duct ia cinematograf ic a. In acest sens, Comisia
de select ie a Cent rului Nat ional al Cinemato gr af ie i es te in vi ta tă să
re specte următo ar ele cr it er ii în legătu răcu valo area artisticăşi publicăa creatiei
filmului ca artăa spectacolului:
1. Valoar ea sce nar iul ui ca baz ă pri nci pal a a fiImu lui art ist ic, aut oru l fiind
che mat săasigure acţiunea film ului şi dial ogul corespunzător;
2. Să se pre zin te pri nci pal ii compon ent i ai ech ipe i de rea liz ato ri: reg ia,
cre ato rul de ima gine şi pro tag oni stu l (ac tor sau act riţă pri nci pal ă),
con form fisei de creaţie a fiecăruia;
3. Săse asi gur e solva bil ita tea produ c ător ulu i spre a se evita sup lim ent ări
ili cit e ale devizului;
4. Deţinăto ri i uno r Premii nat io nale sau int ern aţion ale imp ort ant e au
pri or ita te la acordarea de credite pe cei doi ani urmatori premierei.
7
Propunerile noastre privind modificarea unor articole din Regulamentul concursului
de select ie a proiec tel or cinematograf ice în vederea acord ării de credite
financiare directe au în vedere aplicarea consecventăa criterillor sus mentionate.
ORDIN nr. 2359-27.05.2008
Art 17 (2) formatădin 5 membri colaboratori externi
CORPUL REGULAMENTULUI
Art .6 .. .c ar e a caştig at o ses iune de selectie ………. CADE
Intr eba re: Cum vor apa re noi i pro duc ător i mai ale s în domeni ul scu rt -
metra jul ui ? Art.10 (3) se ada ugă Toate....
(5) ....pe baza motivatiei scrise ....scrisă
Argument: săse poatăcontesta decizia
Art.11 (1) se modifică
Tot oda tă, CNC va comunica suma maximăalo cat ăpen tru fie car e catego rie
şi suma maximăalocatăpentru dezvoltarea proiectelor de film.
(2) se modifică
Cuantumul maxim care se poa te alo ca unu i pro duc ător per soa na fi zic ăsau
jur idi căaut ori zate ca ata re rep rez int ămedia cos tur ilo r de pro duc tie pe anu l
ant eri or dar nu mai mult de 30% din suma alocatăpe categorie conform alin.(1).
Art.15 (4) se modifică
„..pot utiliza maximum 20%...
SECTIUNEA a 11-a
Ar t. 19 (2 ) - se an ul ea ză
(3) - se anu lea ză
(5) - se anuleaza
OBS. - Formal cei 5 membri tre bui e săcit eas cătoa te pro iec tel e. Opi nii le sunt
str ict ind ividua le (se nsu l) apa rtenen tei la Comisie pen tru car e semnea za că
răspu nd moral şi faţa opiniei publice.
8
Art .22 (1) .. si ai comis iei de lec to ri… . CADE
SECTIUNEA a III-a
Ar t. 27 (1 ) da căes te ca zu l
....autorul imaginii, autorul animatiei….
(6) a(… de a le efectua, la media tarifelor din industria cinematografică.
Având în vedere importanta acestui act legislativ in dezvoltarea creatiei noastre
cinematog raf ice , rei ter ăm ofe rta Uni uni i Cineaştil or, care reuneste 14 Asocia tii
pro fe sio nale din domeniu , insumand peste 900 membri cin ea şti , de a văsta , in
continuare, la dispoziţie prin delegaţii imputerniciti ai Consiliului Uniunii noastre.
Presedinte
acad. Mihnea Gheorghiu
keepwalking is offline   Reply With Quote sendpm.gif