ah, Kubrick...
daca ar fi sa trebuiasca sa plec pe o insula (cu dotarile tehnice de rigoare, desigur) si sa pot lua cu mine 13 filme, as alege filmele lui Kubrick
In general mi-e destul de greu sa vorbesc despre Kubrick.
Citind o gramada de materiale despre viata lui si filmele facute, nici nu mai stiu cu timpul care mai este exact parerea mea...e singurul autor de film in cazul caruia pot deveni extrem de subiectiv fara nici o remuscare
Toate filmele lui Kubrick au reprezentat pt mine o experienta cinematica traita la intensitate maxima de fiecare data, indiferent de cate ori le-am revazut. Senzatia a fost aceeasi mereu: cumva ma regasesc in ele, le accept universul expus si, cuminte, ma las cuprins de el
Mai intai (ca tot mi-a luat-o halebardul inainte) propun si eu un experiment.
Priviti poza facuta de Kubrick la 16 ani
http://users.skynet.be/cinema-kubric...rick_bio_4.jpg
(poate imi spune si mie cineva cum naiba bag o poza direct in post)
Se simte parca un oarecare subiectivism al momentului ales, un control al continutului, premeditare, parca a aranjat cu mana fiecare element, detaliu.
Este ceea ce l-a urmarit in toate filmele realizate: autoritatea, meticulozitatea, dorinta de a controla tot la un nivel de detaliu cat mai mare astfel incat produsul finit sa fie supus viziunii sale
Probabil toate acestea au avut o stransa legatura cu personalitatea lui, curiozitatea, dorinta de a stii tot ce se intampla in lumea imediat apropriata lui (mereu isi punea asistentul si bunul sau prieten sa intrebe actorii cu care urma sa faca un film ce parere au despre el; de multe ori voia sa stie cum a filmat o anumita scena un anume regizor (de ex. Fellini) sau daca Spielberg i-a urmat sfaturile la filmari; dupa ce era intervievat, de cele mai multe ori trimitea inapoi pagini intregi cu corecturi)
Nu stiu daca s-a mai spus asta, insa cred ca pt Kubrick filmul a reprezentat o stiinta, ca efort de a descoperi si imbogati nivelul de cunostinte despre natura umana, mecanismele societatii, ale omului, insa de cele mai multe ori nu cele din prezentul imediat, ci ori din trecut ori dintr-o lume futuristica.
La nivel de continut, Kubrick a fost mereu preocupat de personalitatea omului si transformarea sa in fata propriilor dorinte si a realitatii sociale, de aici implicarea privitorului la un nivel cat mai mare si atentia crescuta la detalii.
E evidenta dorinta lui Kubrick de a explora o varietate larga de tematici (a abordat toate genurile mari in filmele sale si le-a supus propriei viziuni) si tehnici e evidenta, de aici eclectismul de care a amintit halebardul, desigur eclectismul trebuie raportat la intreaga filmografie.
Imi permit sa inchei cu un citat
"I wouldn't like to have to write an appreciation of a movie that I liked, because I think it's so elusive, and the things that critics are forced to do – make connections and conceptualizations of it – seem at best minor, and at worst fairly irrelevant to what seems almost inexpressibly beautiful about the movie. Your expertise only clicks in when the thing isn't good. When a film really works, you're captured by it and you're just sitting there responding to it and enjoying it." - Kubrick
Originally Posted by chip:
despre kubrick se spune ca estetica din filme ii defineste stilul. spre deosebire de majoritatea regizorilor, el nu subordineaza regia (estetica, decor, regie) dramaturgiei, continutului, in schimb isi construieste universul cinematografic pe baza unei ideologii care se
desfasoara in intreaga lui opera.
|
nice
Originally Posted by chip:
a renuntat sa scrie singur scenarii, si a inceput sa filmeze material scris de altii
|
si desigur, aproape de fiecare data a avut "the final cut"
Originally Posted by illotempore2002:
inteleg ca vrei sa vbim aici despre acele filme la care daca ne uitam fie si pt cateva secunde, recunoastem instantaneu pe regizorul sau?
|
exista asa ceva?
la Godard, de ex?
ca la Kubrick nu cred ca putem vorbi de asa ceva
Originally Posted by illotempore2002:
"Cinemul de autor consta in acele filme in care transpare usor personalitatea (chiar din viata reala) a artistului cu pricina"
|
pana la urma este si cazul lui Kubrick?
