View Single Post
Old 30 Apr 2009, 01:29   #8
chip
Novice
 
chip
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 24
despre kubrick se spune ca estetica din filme ii defineste stilul. spre deosebire de majoritatea regizorilor, el nu subordineaza regia(estetica, decor, regie) dramaturgiei, continutului, in schimb isi construieste universul cinematografic pe baza unei ideologii care se desfasoara in intreaga lui opera.
in primelel lui filme (day of the fight -> the killing) se simte faptul ca inca nu era foarte stapan pe dramaturgie si nu reusea sa o integreze in conceptele sale. ajungand la o pozitie financiara care sa ii permita, a renuntat sa scrie singur scenarii, si a inceput sa filmeze material scris de altii.
spartacus e un film in care a fost implicat (de kirk douglas, care joaca rolul principal in paths of glory) dupa ce regizorul initial a parasit proiectul. in general se sustine ca lipsa amprentei lui kubrick asupra productiei in general se resimte in aces film, care e croit mult mai simplu si plat decat celelalte filme (multi critici considera paths si spartacus ca fiind partea comunista a operei sale)
cu lolita are loc turnura in opera lui kubrick, momentul in care universul sau cineastic se cristalizeaza si sufera o constanta intregire cu fiecare film care urmeaza.
foarte pe scurt, toate filmele lui kubrick trateaza modernismul sub teza ca omenirea nu a evoluat din momentul in care acesta a inceput (sec. 18) pana in ziua de azi. cu dezvoltarea tehnologica din secolele moderne singura constanta in societate e vointa de putere prezenta pe toate planurile, care are ca efect autodistrugerea omenirii.
din acest punct de vedere, un film foarte important e barry lyndon, care prezinta exact inceputul epocii moderne (o lume in care totul era fatada, in care lumea se imortalizeaza nu cum e ci cum ar vrea sa fie). odisea prezinta o istorie a omenirii din momentul inceputului acesteia (omul descopera unealta- stabilit de hegel si interpretat de nietzsche si urmasii ideologici in alte forme ) pana in momentul in care omul devine obsolet datorita supercomuterelor care se apropie in perfectiune de dumnezeu. in consecinta singura iesire pentru om din aceasta constelatie e transcendenta intr-o fiinta astrala.
clockwork orange prezinta societatea post-odysee, o societate in care brutalitatea e mai normala decat consumul alimentelor, o societate cre mai departe nu s-a schimbat, in sensul ca dorinta si vointa de putere o domineaza in diverse forme in toate clasele sociale
lolita, the shining si eyes wide shut sunt studii cu un punct de vedere mai psihologic si personal decat in cazul celorlalte, toate trei urmarind setea de autodistrugere a omului si implicit a omenirii.
dr strangelove si fmj sunt studii ale sistemului politic, care la fel ca si lolita et al., prezinta setea de autodistrugere la nivelul societatii.
kubrick e foarte cunoscut in lumea cineastilor pentru minutiozitatea si rigoarea cu care isi realiza proiectele. la fel ca in cazul lui godard, eisenstein, se gasesc in filmele lui nenumarabile refrente reinterpretative la literatura, pictura, sculptura.
ma opresc aici.
chip is offline   Reply With Quote sendpm.gif