View Single Post
Old 16 Apr 2009, 14:24   #9
illotempore2002
Guru
 
illotempore2002
 
Join Date: Apr 2007
Location: Bucuresti
Posts: 5,244
Originally Posted by nume:
"Spatiile actiunii sunt de tip citadin, fiind deja clasicizate strazile filmate in nocturna, scena a urmaririlor ce se continua in cladiri cu scari in penumbra si se finalizeaza pe cheiuri sau interioare sordide; biroul cu usa de sticla al detectivului, localul in care se dau intalniri, hotelul din suburbii folosit ca ascunzatoare si casa ca un mausoleu luxos in care eroina se simte prizoniera. La fel, au intrat in mitologia cinematografiei obiectele de recuzita : trenciul si palaria "lui", oglinda cu care "ea" se confrunta deseori (de neuitat finalul Doamnei din Shanghai, cu imaginea Ritei Hayworth multiplicata obsesiv de oglinzile deformate), telefonul negru de ebonita, automobilul masiv, ventilatorul .....

In sfarsit, unul dintre cele mai importante mijloace de sugestie folosite de realizatorii de f. n. este subiectivitatea naratiunii. Fie ca este vorba de eroul care comenteaza din off, fie ca intregul film este un lung flash-back (Double Indemnity) fie ca se recurge la personalizarea totala a aparatului de filmat (The lady in the Lake e integral filmat in unghi subiectiv), se sugereaza in permanenta solitudinea si alienarea personajelor. "

asta nu este o regula. de exemplu, The asphalt jungle este filmat de o camera omniscienta, nu exista subiectivism, camera vede tot ce se intampla, perssonajele sunt egale in importanta, nu prea avem un erou principal, ci vreo 4 personaje cu contributii similare - Emmerich, Dix, Doc Erwin Riedenschneider etc. Iar filmul nu e povestit din perspectiva niciunuia dintre ei.

Motivul pt care Noir-ul isi merita un loc de cinste in lista curentelor este ca el evoca o perioada trista din Istoria Americii. E musai sa tinem minte ca NOIR adica negru se refera la o perioada NEAGRA - perioada recesiunii, a crizei financiare provocata de caderea bursei + prohibitia din 1919 pana in 1933. Eveniment care a dus la la o criza atat a nivelului de trai cat si la nivelul constiintei, a moralitatii, a legilor (care nu mai conteaza pt nimeni). Black period a dus la Film Noir la fel cum post-WW1 si pre-WW2 period( Kracauer are o teorie interesanta potrivit careia filmul expresionist anticipeaza venirea lui Hitler la putere si tot dezastrul aferent) andperiod in Germania a dus la filmul expresionist.

Dar dincolo de teoriile astea minunate, dincolo de actorii si actritele fatali cu totii, de furturile puse la cale, spargerile si afacerile ilegale, mie Filmul Noir nu-mi place. Nu sunt decat niste filme politiste filmate mai ingrijit, mai glamourous. Nu se compara ca subtilitate si esentialitate cu expresionismul german care e intr-adevar un mare film al omului chinuit.

Singura valoare pe care o respect la f.n - > relevanta istorica si sociala.
illotempore2002 is offline   Reply With Quote sendpm.gif