Guru
Join Date: Apr 2007
Posts: 559
|
Adrian Sitaru spune cã a fãcut primul lungmetraj cu 4.000 de euro
Tânãrul regizor Adrian Sitaru, al cãrui prim lungmetraj ("Pescuit sportiv") a câºtigat Marele Premiu al secþiunii New Voices/New Visions la Festivalul de Film de la Palm Springs, afirmã, într-un interviu pentru NewsIn, cã producþia l-a costat 4.000 de euro, pe care i-a împrumutat de la prieteni.
Adrian Sitaru face parte din noul val al cinematografiei româneºti. Îl recomandã vârsta (37 de ani), dar mai ales faptul cã a strâns aprecieri la fiecare proiect pe care l-a dus la sfârºit. Primul sãu scurtmetraj, "Valuri", a fost premiat la Festivalul de la Locarno (Elveþia). Debutul în lungmetraj, filmul "Pescuit sportiv", care va avea premiera româneascã vineri, a cules aplauze la festivalurile de la Salonic ºi Locarno, iar jumãtatea lunii ianuarie 2009 i-a adus Marele Premiu al secþiunii New Voices/New Visions, din cadrul celei de-a 20-a ediþii a Festivalului Internaþional de la Palm Springs - SUA. Promiþãtor se anunþã ºi al doilea lungmetraj al lui Sitaru, "Din dragoste cu cele mai bune intenþii", care a câºtigat concursul de proiecte al Centrului Naþional al Cinematografiei, în sesiunea iunie-iulie 2008, obþinând astfel un credit de 545.000 lei.
Reporter: Cum aþi primit vestea cã primul dumneavoastrã lung metraj a câºtigat Marele Premiu al secþiunii "New Voices" la Palm Springs?
Adrian Sitaru: E un film care a plãcut celor din juriu, dar nu bãnuiam cã va avea parte de o asemenea traiectorie. Am fost ºi regizor, ºi producãtor, am asigurat ºi partea de montaj a filmului. Am învãþat programe special pentru aceasta. La ceremonie, însã, nu am participat. A fost, în schimb, acolo actriþa Maria Dinulescu (n.r. - una dintre protagonistele peliculei), care mi-a povestit despre reacþiile favorabile din partea publicului.
R.: "Pescuit sportiv" a fost lansat de curând ºi în Franþa, la Centrul Pompidou. Cum a fost primit acolo?
A. S.: A fost primit mai bine de criticã, decât de public. În sãlile de cinema au fost, în prima searã de proiecþie, circa 200 spectatori. Asta e ºi bine, e ºi rãu. Nu sunt cele mai bune vremuri pentru lansarea filmelor independente, nici mãcar în Franþa. Am primit suport din partea producãtorilor francezi care i-au sprijinit pe Cristi Puiu ºi pe Mungiu.
R.: De ce buget a beneficiat filmul?
A.S.: Filmul a fost fãcut 100% din buget propriu. A costat circa 4.000 de euro, pe care i-am împrumutat de la prieteni. Am cãutat sponsorizare la Centrul Naþional al Cinematografiei, înainte de filmare, dar în 2003 nu aveam energia necesarã sã lupt pentru asta. Am gãsit aceastã soluþie ºi cu ajutorul lui...Lars von Trier (n.r. - regizorul danez care a realizat capodoperele "Breaking the Waves" ºi "Dogville"); de la el am învãþat cum se pot face filme bune cu buget mic. Am filmat timp de 10 zile, în luna octombrie, am fãcut trei sãptãmâni de repetiþii înainte de filmãrile propriu-zise, pentru ca actorii sã fie obiºnuiþi cu tehnica "point of view", aºa-numita filmare subiectivã, folositã de-a lungul întregii pelicule. Toatã povestea din scenariu are loc, în film, într-o singurã zi. Actorii au lucrat fãrã sã primeascã bani. Dacã nu aº mai primi bani pentru urmãtorul proiect, m-aº întoarce la aceastã experienþã. Nu a fost cea mai nefericitã ºi, cu siguranþã, s-a simþit implicarea actorilor ºi dorinþa lor de a face film.
R.: Cum aþi aplicat tehnica "point of view" în timpul filmãrilor?
A.S.: Sunt de pãrere cã aceastã tehnicã reprezintã viitorul cinematografiei. În cazul proiectului "Pescuit sportiv", am luat decizia de a o folosi 100% în decursul filmãrilor, nu doar parþial. Am pornit de la trei poveºti, pe care, apoi, prin aceastã tehnicã, le-am comasat într-una singurã. S-a dovedit a fi o idee bunã.
R.: Despre urmãtorul proiect?
A. S.: Este vorba despre "Din dragoste, cu cele mai bune intenþii". Filmãrile vor începe cel mai târziu în luna septembrie a acestui an. Scenariul va urmãri povestea unui tânãr de 35 de ani, a cãrui mamã suferã un accident cerebral. Încercând sã afle cât mai multe despre boala mamei ºi sã rezolve situaþia, personajul îºi pierde stãpânirea de sine.
|