Cronos sau alchimia umanului
Horror, vampiric? doar la suprafata. In schimb, nemuritor si universal in esenta.
Debutantul (de atunci) Guillermo del Toro ne propune o sinteza a raului si binelui pana intr-un punct in care cele doua elemente se contopesc cazand sfaramate sub umanitatea personajelor, ne propune o analiza a unei teme universale: nemurirea, gandul si nazuinta catre imortalitate, venite din teama de a muri sau dorinta de a dainui pentru a ne infrupta din bogatiile si frumusetile vietii.
Corpul si sufletul formeaza intregul angrenaj de actiune, o conditie care nu se poate lipsi de religiozitate, mitologie si materialism, aceste elemente punandu-si amprenta pe caracterele principale ale filmului.
Jesus Gris - adica Iisus cel Gri. Cel care vrea sa se ridice in nemurire. Gri pentru ca nu reprezinta doar binele sau doar raul, ci pe ambele.
Angel de la Guardia - ingerul menit sa pazeasca balansul in acest univers. In mod repetitiv el este cel trimis sa il impiedice pe Jesus sa isi
depaseasca conditia umana, sa il impiedice sa reinvie.
Aurora - fetita care, cu o forta peste masura unui copil normal, zamislita parca dintr-o zeita a rasaritului, vegheaza si vesteste reinvierea lui Jesus.
Legatura de sange de natura darwiana intre om si insecta arhaica din interiorul mecanismului inventat de alchimist se contopeste si ea cu restul elementelor.
Cronos-ul - mecanismul rau la suprafata, dar care ne dezvaluie o victima fara putere in interiorul lui, o imagine disperata a perisabilitatii sufletului si corpului care cand nu mai au cu ce se hrani mor .
Universul filmului suporta multe interpretari (initial titlul ales de Guillermo era Vampire of the Grey Dawn), insa pana la urma totul pare sa puna in lumina alchimia umanului.
__________________
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
|