“Pescuit Sportiv”-Cinema independent de calitate!
Neconventional si riguros
Aflat la debut in lung-metraj Adrian Sitaru demonstreaza ca stie(si ii place) sa se joace cu starile spectatorului:il aduce intr-una de confuzie,il tensioneaza,il face sa rada,sa fie atent,sa se relaxeze,il lasa cu o stare de dezorientare obligandu-l sa puna cap la cap tot ce a vazut pentru a putea emite o parere sincera.
Dar peste toate astea spectatorul isi va da seama ca a vazut un film de mare angajament cu multe plusuri si despre care se poate discuta indelung.Plusurile cele mai evidente sunt:folosirea tehnicii de filmare “prin ochii personajelor”,jocul actorilor si forta povestii bazata pe un scenariu riguros construit si bine pus la punct.
Tehnica de filmare “prin ochii personajelor” este riscanta,dar daca este bine stapanita ea va aduce un plus considerabil filmului atat prin complexitate cat si ca registru stilistic.Privind de la inceput spectatorul va simti o stare de nervozitate si apasare incercand sa intre in atmosfera creata de conceptia regizorala si sa perceapa intr-un mod cat mai accesibil tehnica dificila(pentru ca vorbim despre o tehnica ce necesita o munca extrem de solicitanta) de filmare,dar pe masura ce se parcurge firul povestii tonul nervos de la inceput scade lasand loc unei senzatii relaxante coordonata perfect cu stilul jucaus al regizorului de-asi plasa spectatorii in cele mai diverse stari.
Ce ofera aceasta metoda de filmare?O stransa legatura intre spectator si actiunile derulate pe panza,o mai buna analiza a personajelor la nivel de actiuni,tensiuni,expresii faciale,detalii marunte(in prima faza) care cantaresc greu in economia prezentarii unor caractere si multe alte aspecte legate in primul rand de incercarea de descoperire si identificare cu personajele ce se dezvolta intr-un mod dificil si neprietenos la inceput,dar care reuseste sa devina relaxant si amical in cele din urma.
Putem spune ca aceasta ideea de a filma “prin ochii personajelor” se poate intelege ca si un pariu pe care Adrian Sitaru l-a facut cu sine insusi luandu-si responsabilitatea de a se expune unui risc major cu consecinte extreme:ori pica in mocirla derizoriului,ori da lovitura si va avea parte de meritate aprecieri.
Metoda de filmare lasa loc descoperirii unui scenariu gandit cu precizie milimetrica multe scene lasand semne de vaste interpretari si discutii.O poveste aparent simpla:Mihai(Adrian Titieni) si Mihaela(Ioana Flora) doi amanti se hotarasc sa petreaca o zi in natura la un picnic in afara Bucurestiului.Interesant ca aceasta initiativa simpla de a organiza un eveniment intim si discret se transforma intr-un conflict aprig din cauza principiilor,compromisurilor si caracterelor celor 2 personaje.Astfel aflam ca Mihai este profesor de matematica la o scoala din Bucuresti,dar in care principiile ii sunt calcate in picioare si de aceea decide sa isi dea demisia deoarece se considera genul de om ce nu poate accepta compromisuri.Mihai este interpretat de catre Adrian Titieni un actor cu o bogata experienta si cu semnificative aparitii in pelicule romanesti de cea mai buna calitate(merita amintite rolurile din “Moartea Domnului Lazarescu” si “Restul E Tacere”) in care se observa capacitatea actorului de a acoperi cu accesibilitate si talent roluri de continut diferit.In “Pescuit Sportiv” Titieni imbraca haina unui barbat care nu accepta compromisuri,iubitor si serios,dar si rigid,artagos,uneori si cu accente violente desi intregul lui caracter nu denota aceste lucruri.Vazuta din perspectiva sa relatia cu Mihaela este incordata si ingreunata de faptul ca aceasta nu-I marturiseste sotului ei “pisi” legatura extraconjugala fapt ce il pune pe Mihai intr-o situatie apasatoare si frustranta.O iubeste pe Mihaela,dar nici nu poate accepta faptul ca nu o poate avea numai pentru el.Mihai incearca sa nu lase de inteles aceste lucruri,dar gesturile sale sunt determinante pentru astfel de concluzii.Prins in mrejele seductiei de catre Ana(exelent jucata de catre Maria Dinulescu) Mihai isi evidentiaza vulnerabilitatea si neisguranta in mod evident.Ana se joaca abil cu moralitatea sa impingandu-l sa cada prada placerii carnale(scena in care ii pipaie sanii este elocventa),il ameteste cu intrebarile aparent puerile si inutile,dar bine tintite in contextul momentului respectiv.Acumularea tensiunilor,apasarea crescanda il face pe Mihai sa se manifeste violent si neasteptat schimandu-i spectatorului perspectiva asupra personalitatii sale desi accesele agresive nu par sa il caracterizeze.
Partenera lui Mihaela nu este nici ea intr-o situatie mai buna reusind sa acumuleze pe parcursul filmului sentimente de frustrare,gelozie dusa la extrem accentuand chiar o stare de paranoia alimentata de tensiunea creata de telefoanele sotului sau si avansurile pe care Ana i le face lui Mihai(chiar si ei).Interpretata de catre Ioana Flora(foarte buna alegere) care reuseste prin frumusetea-i dezordonata(parul prins intr-un mod neconventional si gesturile bruste completate de reactiile absurde in care este prinsa) sa creioneze portretul sotiei frustrate si lase care dobandeste curajul si taria de caracter de-abia la capatul unei experiente tensionante,dar care ii deschide ochii si o face sa-l aprecieze si mai mult pe Mihai.Si ea cade prada tentatiilor Anei totul culminand cu scena de lesbianism unde Ioana Flora isi demonstreaza talentul alternand tensiunea creata de Ana cu excitatia amestecata cu teama si nesiguranta.Scena este de o intensitate nemaiintalnita ca si multe scene in care Mihaela isi exteriorizeaza frustrarile lasand loc incertitudinii asta si prin inteligenta utilizarii modului neconventional de filmare.
Insa cireasa de pe tort a acestei pelicule o reprezinta Maria Dinulescu care se transpune extraordinar in rolul prostituatei viclene,abile,istete si neconventionale(se uita la documentare!) care se joaca cu moralitatea cuplului.Intentiile meschine ale Anei sunt foarte vizibile inca de la inceput cand este lovita de masina celor doi amanti.Dar acesta nu este decat un pretext pentru ca ea sa isi intre rolul de tentatie diavoleasca,copil meschin picand in momentul nepotrivit la locul nepotrivit.Aceasta reuseste prin jocul extraordinar de bine stapanit sa se faca enervanta,urata si detestata de catre Mihaela si chiar si Mihai dar intr-o nota diferita.Ana(sau Violeta) este demonul care se joaca cu sufletele celor doi amanti si recurgand la metode neobisnuite de a-i prinde in capcana sa.Si nu e singura.Cu ea mai este si amuzantul Ionut(interpretat de catre Nicodim Ungureanu) care are sarcina de ale spune subtil amantilor ca nu au reprezentat decat o distractie de moment oferindu-le bani spre final.Pentru Ana ei nu au fost decat o alta iesire din rutina meseriei,doar un joc aparent copilaresc,dar care aproape reuseste sa ii distruga pe cei ce intra in acest joc.Intregul ei personaj pare a fi un truc atat la nivel fizici cat si psihic.Ana este imbracata in culori stridente si foarte deschise,iar gesturile nu sunt decat o mostra de joc murdar,inocenta mincinoasa si inselatorie.
Meritul regizorului in buna expunere a povestii este de necontestat.Adrian Sitaru(care semneaza si scenariul si montajul) se dovedeste extrem de atent la detalii legand subtilitatile intr-un mod ingenios,insistand asupra caracterizarii personajelor si aratand un impecabil simt cinematografic.
Scenariul este valabil si convingator prezentand aspecte din viata unor oameni obisnuiti si este uimitor faptul cum Sitaru reuseste cu 4 personaje sa creeze o poveste din care se pot extrage o multitudine de sensuri ceea ce reprezinta o calitate esentiala.
Mai mult,Sitaru se dovedeste a fi minimalist chiar micromalist filmarile durand 2 saptamani,folosindu-se 2 locatii de filmare(cartierul si lacul) si acesta poate fi intregrat in galeria regizorilor minimalisti alaturi de Cristian Mungiu,Cristi Puiu si altii.
In concluzie “Pescuit Sportiv” este un debut in lung-metraj promitator ce confirma talente actoricesti,scoate la iveala simtul cinematografic dezvoltat al lui Adrian Sitaru,este reusit din punct de vedere al elementelor originale ce-l caracterizeaza si demonstrand ca se poate crea cinema de cea mai buna calitate cu minime resurse materiale,dar cu multa daruire in plan artistic si conceptual.
Drumea Bogdan
|