View Single Post
Old 24 Jan 2009, 18:42   #10
mirodoni
Guru
 
mirodoni
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bucuresti
Posts: 439
Send a message via Yahoo to mirodoni
PESCUIT SPORTIV – premise false
Un bãrbat obiºnuit, spãtos ºi cam burtos, iese pe o uºã obiºnuitã a unui bloc obiºnuit, ca în toate filmele noastre româneºti cu care deja ne-am obiºnuit. Unghiul de filmare, cu importanþã majorã în construcþia dramaturgicã, este unul neobiºnuit, crede regizorul, directorul de imagine, sau cine o fi avut ideea de a filma din acel unghi. Adicã subiectiv, ca ºi cum camera de filmat s-ar afla în ochiul/ochii unuia dintre personaje. Ca urmare, individul din cadru este filmat din spate ºi e pregãtit sã meargã la pescuit. Dupã titlu. Bãrbatul, care între timp vedem cã are barbã, ajunge la o maºinã obiºnuitã ºi depune ustensilele obiºnuite în portbagajul acesteia. Aici auzim ºi vocea “ei”. Adicã a soþiei, bãnuim noi, dar e o pistã falsã, vedem mai încolo. Aici înþelegem cã (scuzaþi) camera de filmare se aflã în ochii soþiei, care îºi urmeazã soþul îndeaproape, deci îl vede din spate. Numai cã nu poate þine capul drept, din cauza greutãþii, probabil, ºi imaginea se tot bâþâie în sus ºi în jos, la stânga ºi la dreapta. Ajunºi la maºinã, speram ca unghiul subiectiv sã se termine, dar cred cã, datoritã bugetului redus, echipa nu a fost dotatã cu trepied, aºa cã tot filmul a fost tras din mînã. Ca urmare, a trebuit sã mã mut pe ultimul rând de scaune, ca sã nu vomit.
Pe parcurs aflãm cã nu era soþia ci amanta. De fapt el era amantul, pentru cã ea era cãsãtoritã, el nu ºtim dacã era cãsãtori, ºi nu vom ºti vreodatã. Din aceastã perspectivã, înseamnã cã ea venise la blocul lui, deci, dacã (scuzaþi) camera de filmat se afla în ochii ei, trebuia sã-l vadã pe bãrbat din faþã, când acesta ieºea. Dar, în sfârºit, sunt probleme pe care un spectator obiºnuit nu poate sã le judece.
Vreau sã trec mai repede peste drumul strãbãtut prin oraº pâna la iarba verde, ceea ce la vizionare mi-a fost destul de greu. Pe acest traseu, însã, aflãm lucruri importante. Tot aºa, bâþâind camera de filmat aflatã pe capotã, cã, v-am spus, trepied nu aveau, ba spre ea, ba spre el. Uitam sã spun, nu ºtiu de ce, nu l-a lãsat pe el la volan. Acum ºtiu de ce, dar nu spun, deocamdatã. Dintr-o discuþie obiºnuitã ca între un soþ ºi o soþie, care nu mai erau aºa de tineri, ne dãm seama cã nu rezultã cu ce se ocupa ea, dar nici nu avea importanþã, ºi cã el era profesor de matematicã, dar avea principii ºi îºi dãduse demesia pentru cã scorpia de directoare nu-l lãsa sã lase repetenþi. Cine lucreazã în învãþãmânt ºtie cã o directoare coruptã n-are ce-i face unui profesor titular, mai ales dacã acesta are principii. Dar nu toatã lumea lucreazã în învãþãmânt. Sau poate era suplinitor, ºi nu-i dãdea continuitate, asta, da. Dar în acest caz nu mai era cazul sã-ºi dea demisia. În fine, aºa e filmu’.
Problema e cã ea loveºte cu maºina, la o vitezã de cca 20 km/h, o prostituatã, aflatã nu pe centurã, ci pe un drum forestier. Nu noapte, nu ceaþã, nu tufiºuri, nu nimic, ºi poc, o loveºte. ªi o omoarã, ce mai. Profesorul îi ia pulsul la carotidã, la încheietuta mâinii, îi pune oglinda la nas, sã vadã dacã o abureºte, dar nimic. Acum înþelegem de ce nu trebuia sã fie el la volan, pentru cã urmeazã propunerea sã ia totul asupra lui, aºa de mult o iubea. ªi mai înþelegem de ce trebuia sã fie de matematicã, cã (scuzaþi) ãºtia-s mai proºti. Profesorii de biologie, de exemplu, nu dau greº la recunoaºterea semnelor vitale. Aveau douã posibilitãþi: s-o abandoneze pe fatã, sau s-o ducã la spital ºi el sã se predea. Ea nu acceptã, pentru cã ºi ea îl iubea enorm, dupã cum declarã, dar nu concepe sã afle soþul cã ea era în pãdure cu amantul, care o tot stresa sã promitã cã-i va spune soþului de relaþia lor. Aºa cã o abandoneazã în pãdure. Dar, brusc, instantaneu ºi dintr-o datã, fata îºi reviene. Eu am mai vãzut asta, la televizor. Personajul era interpretat de Dem Rãdulescu. Îl loveºtre cu maºina pe Radu Gheorghe, care era mergãtor-pe-jos, ºi îl abandoneazã la marginea drumului. Tocmai când conºtiinþa învinge ºi se hotãrãºte sã se predea, îi apare în casã Radu Gheorghe, viu ºi nevãtãmat, în carne ºi oase, nerupte. Prietenii ºtiu despre ce e vorba.
Prostituata îºi revine, dar problema nu se rezolvã, dimpotrivã. Fata îi putea ºantaja pe cei doi amorezi. Asta, în mintea lor. A lui de profesor de matematicã, a ei de nu-ºtiu-ce. Pentru cã în mintea prostituatei, dupã cum declarã, era limpede cã nimeni n-ar fi crezut-o, mai ales în lipsa totalã a martorilor. ªi totuºi, îi ºantajeazã. Refuzã banii, pentru cã banii nu aduc fericirea. Lui îi propune sã facã dragoste cu ea. De fapt, e prea mult spus “dragoste”, sã “i-o punã”, atât. Iar pe ea vrea sã o pipãie, cã se pricepe mai bine decât bãrbaþii. Ceea ce ºi face. Pe el se duce ºã-l aºtepte în pãdure.
Se lasã seara. El se pare cã n-a ajuns în pãdure. Sau poate c-a ajuns. Fata era prin mijlocul bãlþii ºi striga dupã ajutor. Nu ºtim dacã a salvat-o cineva. Se poate cã da, sau s-a salvat singurã, sau s-a prefãcut, pentru cã la sfârºitul filmului avea camera de filmat în ochi ºi o tot bâþâia printre copaci urmãrind maºina cu cei doi amorezi care se îndepãrta prin hârtoape.
Oricum, prostituata, care nu era de lux, de hotel de 7 stele, nici mãcar de centurã ci de drum forestier, reuºeºte, cu inteligenþa sa nativã, sã demaºte ipocrizia celor doi, termen necunoscut ei, din propriile-i declaraþii. Le zdruncinã acestora încrederea reciprocã ºi îi face sã se certe, deºi de la începutul filmului s-au tot certat. El chiar îi spune cã o iubeºte, ce tot p…la lui îl tot suspectezã, ºi ce pz..da mãsii nu înþelege. La care se adaugã vreo 4 perechi de palme.
Filmul a fost apreciat pentru bugetul redus, nu are decât trei personaje principale, nu are personaje secundare, cele care mai apar prin film fiind în plus.
Senzaþia mea este cã filmul se bazeazã pe niºte premise false, unele mai greu, altele mai uºor de evitat. Accidentarea fetei nu este verosimilã, nu e convingãtoare ºi nici mãcar, cum spuneam, originalã. Despre amant, ce sã mai zic ! Un tip burtos, cu faþã de bidon turtit, sã mã scuze interpretul, ºi pãros pe deasupra ºi ºomer, dar cu principii. ªi nici mãcar nu e un tip înþelegãtor. ªi n-ar fi nimic, dar nici nu prea i se mai scoalã.
mirodoni is offline   Reply With Quote sendpm.gif