|
ii invit pe cei care aduc argumentul profilului cultural romanesc abrutizat de comunismul de tenta nord coreeana si albaneza ca motiv pentru absenta oamenilor din cinema, sa se mai gandeasca.
le dau un singur contra-argument. Romania a avut in perioada comunista un teatru excelent, frecventat de multa lume. la ora actuala situatia e aceeasi. in bucuresti cel putin salile sunt pline. aici de ce nu a actionat abrutizarea profilului cultural romanesc? abrutizarea era aceeasi, masa era aceeasi, cei initiati erau cam aceeasi, deci profilul era cam acelasi.
ar fi trebuit sa functioneze acelasi mecanism.
..ei bine, romanii iubesc teatrul dar nu se duc la film. intr-adevar salile de cinema au fost parasite dupa revolutie. dar asta pentru ca a devenit accesibila ideea de home cinema. video-playerele se mutasera din shopuri pe valuta in magazine de electronice si oricine aproape le putea cumpara. a inflorit pirateria video, care era o afacere semi- legala incepand cu 90, pentru simplul fapt ca legea noastra nu proteja prea clar si eficace drepturile de autor pt filme straine.
acum, in era digitala, filmele sunt si mai accesibile. iar daca acum legea protejeaza bine drepturile de autor ale strainilor, ea este inca neaplicabila, pentru simplul fapt ca in cultura romanilor pirateria nu e chiar atat de infractiune pe cat zice legea. pirateria audio - video e un obicei sanctionat legal dar acceptat moral, (inca) la nivelul intregii societati.
ergo, argumentul abrutizarii culturale comuniste nu se verifica.
sa nu mai despicam firul in 4. filmele sunt pe net, iar romanii sunt comozi, ceea ce nu inseamna ca prefera filmul mai putin decat ungurii si polonezii...
|