Unlikely Messiah
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
|
@Lecart:
DA, ästa e un mod de a discuta!
Reciproc, nici eu nu am motive sä-ti contrazic argumentele, dar mä simt dator sä le completez cu urmätoarele:
Se tinde spre o exageratä relativizare si vulgarizare a cinematografiei, prin exacerbarea laturii ei "soft" si de divertisment, în dauna rigorii profesionale si a nivelurilor de continut - abuzându-se de-a-m-boulea de cliseul tembel cä "filmul nu e matematicä" (halal!), adicä "e posibil orice vrea muschii mei" (siktir!) si "e bun doar ce-mi place mie" (huo!). Chestia asta e fireascä, si se întâmplä peste tot în lume, dar la noi a depäsit cota de avarie. Nu degeaba, filmul românesc B.C.P. a fost per ansamblu haotic, amatoricesc si stângaci, marcat doar de reusite izolate care n-au reusit sä se coaguleze într-un strat substantial în sfera filmului de continut - si, pe partea complementarä, cu o absentä totalä a filmelor de consum profesionist lucrate. Iar filmul românesc A.C.P. e încä tânär si instabil, existä oricând riscul ca generatia actualä sä se perime färä a läsa în siajul ei o mostenire solidä si durabilä.
Un lucru trebuie sä fie clar: FILMUL DE CONTINUT SI FILMUL DE CONSUM SUNT COMPLEMENTARE. Färä filme de gen vandabile, n-ar fi bani pentru arta cinematograficä; iar färä o teorie si o practicä de calitate a esteticii cinematografice, n-ar exista resurse nici pentru filmele comerciale.
In aceste conditii, e imperativ sä sustinem ridicarea stachetei de exigentä, nu numai în zona castei profesionale, ci si în planul educärii publicului - fiindcä filmul e un produs comercial, iar un public amorf, incult, gregar, inevitabil va influenta ca atare si productia cinematograficä. Desigur, totul în limite realiste - doar nu m-oi astepta acum la o operä de apostolat care sä facä din turma mioriticä cel mai sofisticat auditoriu de pe mapamond; dar mä astept la o minimä decentä. Când niste oameni discutä despre zona culturalä a cinematografului, iar tu nu ai apetentä pentru asa ceva, nu te bäga ca musca-n lapte, desfiintând bibliografia de specialitate si tratând cu dispret criteriile si valorile (mai agätându-le si ghilimele, ca un nesimtit!) Stai naibii-n banca ta, si bucurä-te de filmele comerciale care, dacä-s bune, sunt bune numai datoritä acelor cärti, acelor criterii, acelor valori si acelor profesionisti pe care tu-i iei la siktir. Dacä n-ar fi ei, toate acele filme de actiune, thrilleruri, horroruri, comedii, etc., care-ti plac tie, s-ar topi într-o masä amorfä �* la Apatow, Seltzer, Cärmäzan si Saizescu!
Back to topic (best war movies):
Nu pot lipsi:
"All Quiet on the Western Front", Lewis Milestone, 1930
"Paths of Glory", Staley Kubrick, 1957
"The Bridge on the River Kwai", David Lean, 1957
"La Vita e bella", Roberto Bennini, 1997
"Roma, citta aperta", Roberto Rossellini, 1945
"Kanal", Andrzej Wajda, 1957
"Balada soldatului", Grigori Ciuhrai, 1959
"Zboarä cocorii", Mihail Kalatozov, 1957
"Copiläria lui Ivan", Andrei Tarkovski, 1962
|