Guru
Join Date: Apr 2007
Posts: 559
|
ZILE SI NOPTI
Sergiu Nicolaescu: „Siodmak mi-a oferit o insula plantata cu cafea"
autor: Mihail VAKULOVSKI
Domnule Sergiu Nicolaescu, ce amintiri de neuitat aveti de la primele dvs. filme?
Sigur, as putea scrie un roman despre asta. Desi e tare mult de atunci, vreo 50 de ani, jumatate de secol, lucrurile mi se par si acum foarte apropiate. Dupa "Dacii" am fost solicitat de Arthur Branner sa fac cortegie cu regizorul american Robert Siodmak. CCC Film Berlin facea in Romania un film cu Orson Wells, Laurence Harvey si alti actori celebri. Filmul se numea "Batalia pentru Roma" (1968). La un moment dat filmam o scena in care Laurence Harvey, imparat roman, vorbeste intr-o piata unei multimii de 600 de oameni. 300 erau soldati, restul - figuranti. Harvey stia discursul perfect, asa ca am filmat un cadru numai cu el, urmind sa trag mai apoi efectele cu multimea. Dar vazind ca stie textul bine, am organizat trei aparate, dintre care unul dinspre multime spre el. Mi-am ales un unghi de unde sa nu fiu vazut de nici un aparat si am dat motor. Discursul lui a fost acompaniat de reactiile entuziaste ale multimii. Laurence s-a intors incintat si totodata surprins spre mine: "De unde stiu astia engleza?". Nu stiau, dar ma intelesesem cu figuratia sa se ia dupa mine, care gesticulam din spatele lui Harvey. Rezultatul a fost ca din a doua saptamina de filmare actorii americani au cerut schimbarea regizorului american. Ii convinsesem si ma preferau pe mine. Desi eram doar un pusti, am raspuns ca sunt de acord sa filmez mai departe singur, dar sa nu-l schimbe pe american. Impresionat de gestul meu, Siodmak m-a invitat la el la hotel. Si acolo, in camera de la Athenee Palace, plina de microfoane, mi-a oferit cu recunostinta o insula, o insula plantata cu cafea. Cind am auzit, mi-am zis ca s-a sfirsit cu mine. Am refuzat cu demnitate, spre satisfactia si linistea celor care ne ascultau.
La un moment dat se cauta un comisar Moldovan tinar pentru „Supravietuitorul". Sinteti multumit de alegere?
Il aveam in vedere pe Dan Bittman, dar el m-a refuzat, motivind un program foarte incarcat in perioada in care ar fi trebuit sa filmeze. La fel am patit si cu Mircea Badea. Apoi am facut casting la Bucuresti. Nimic. Am inceput filmarile la Praga si am vazut si acolo vreo 5 actori. Petr Falc a fost alesul. Are inaltimea mea si e cumva genul meu. Am descoperit in el un actor constiincios si dedicat profesiei.
Ati facut multe filme istorice si politiste, care v-au transformat in cel mai popular regizor roman din toate timpurile. Care este filmul la care tineti cel mai mult, la ce film reveniti cel mai des?
E greu de spus. Trebuie sa fie "Mihai Viteazul", care ramine cel mai important film romanesc. Cit despre roluri... ma regasesc in mai multe, mai multe au ceva din mine... cele din "Nemuritorii", "Capcana mercenarilor", "Mircea", Comisarul...
Ati facut foarte, foarte multe filme, in care au jucat foarte multi actori romani. Exista vreun actor pe care nu l-ati folosit si va pare rau ca acum nu mai e posibil acest lucru?
Am folosit intotdeauna actorii pe care mi i-am dorit. Daca regret pe cineva, il regret profund, real, dureros pe Amza Pellea. Imi lipseste. De fiecare data cind incep un film si fac distributia, am un rol pentru Amza... un rol potrivit pentru el, un rol pe care doar el ar fi putut sa-l abordeze spectaculos, surprinzator, magistral...
Dvs aveti si alta tehnica interesanta: folositi in filmele dvs. actori neprofesionisti. Cum ii alegeti? Vi s-a intimplat sa va ginditi la cineva care ar merge intr-un anume rol, dar, cind l-ati incercat, v-ati dat seama ca pur si simplu l-ati supraapreciat? E dureros sa gresiti?
Intotdeauna am ales usor, din prima si nu am gresit niciodata. Nu am gresit nici cu actorii mai speciali. Pentru "Mihail, ciine de circ" am ales un catel frumos, dar care nu fusese dresat. Toata lumea era sceptica. M-am chinuit cu el, dar in final l-am facut sa si cinte.
In ultima vreme tinerii regizori au avut succese mari in Europa. Ce film facut de un regizor tinar v-a placut, sincer? (Mie, de exemplu, cel mai tare imi place California Dreamin')...
Imi plac Mitulescu, Radu Muntean, Caranfil, Mungiu, Porumboiu... fac o generatie promitatoare.
Filmele dvs au aparut si pe DVD si circula si pe internet. Ce parere aveti despre internet si despre noile tehnologii, ajuta cinematografia sau din contra, ii face probleme? Descarcarea filmelor de pe internet e o problema reala pentru regizori?
Prin intermediul internetului se fura imens si astfel publicul nu mai ajunge in sala de cinema. Mare pacat, pentru ca senzatia, experienta filmului vizionat la cinematograf e alta, e diferita.
Maestre, stim ca nu puteti sa va odihniti pur si simplu... Va ginditi deja la un viitor film?
Da! Am mai multe proiecte: o comedie - "Poker", scenariu Adrian Lustig; un film de aventuri - "Trenul mortii"; un film aproape politic - "Candele de zapada", scenariu C.V. Tudor si o docu-drama despre Carol I.
"M-am trezit la o varsta si nu am realizat nimic pentru mine"
Claudia Gagiu (Financiarul - fragment)
"Financiarul": Cum credeti ca fost primit Supravietuitorul de spectatori?
Sergiu Nicolaescu: A fost primit bine, dar ma asteptam la mai multi spectatori. Desi initial se stabilise distribuirea a 8.000 de copii, au fost distribuite doar 6.000.
Va exista o continuare a seriei Comisarului Moldovan?
S.N.: Nu, seria Comisarului Moldo�*van se opreste aici. Nu cred ca mai fac vreun "comisar"...
Filme foarte apreciate, chiar si acum, dupa 36 de ani de la prima productie... Cat de mult conteaza aprecierea publicului pentru dv.?
S.N.: Conteaza doar in masura in care este o apreciere constructiva.
Mai aveti emotii la premiera unui film?
S.N.: La varsta mea, nu se mai pu�*ne problema emotiilor. Mai degraba este vorba de o stare de nervozitate cand pri�*vesc spectatorii, in asteptarea reactiilor lor.
Ce sfaturi le dati regizorilor tineri care se afla la inceput de drum?
S.N.: Regizorii romani au pornit foar�*te bine si sper sa ramana pe ace�*lasi drum. Dovada o reprezinta pre�*miile recunoscute international. Insa acestia se culca prea repede pe lauri cand ar trebui sa continue, sa se apuce sa regizeze alte filme.
Aveti vreun regret in ceea ce priveste viata personala sau profesionala?
S.N.: M-am trezit la o varsta si mi-am dat seama ca nu am realizat nimic pentru mine. Cel mai mare regret este ca nu am avut copii. Acum este prea tarziu. Mi-am sacrificat viata personala de dragul cinematografiei romanesti. Dar, daca nu as fi facut compromisuri, nu as fi reusit sa ma dedic total profesiei si nu as fi avut aceleasi realizari. Nu am stiut sa imbin viata personala cu cea profesionala.
A fi regizor este o meserie profitabila in Romania?
S.N.: In Romania, in niciun caz... eu cu siguranta nu m-am imbogatit din cinematografia romaneasca. Un re�*gizor nu face bani in Romania. Am avut multe sanse sa ma duc in stra�*ina�*tate, sa regizez filme, dar nu am fa�*cut-o, am preferat sa raman in Ro�*mania. De ce? Am considerat ca ar fi o lasitate din partea mea sa para�*sesc tara. Este adevarat ca as fi fost bo�*gat daca plecam din tara, dar nu as fi avut aceleasi satisfactii profesionale, nu as fi reusit sa fac ce am facut in Ro�*mania. Am ales sa raman, chiar daca statul imi oprea 75% din incasari. Am preferat in schimb sa aduc filme din strainatate sa le regizez in tara, filme precum: "Francois Villon", "Cauta�*torii de aur", "Lupul marilor" ...
Daca ar trebui sa alegeti intre a fi regizor si a fi actor, ce ati alege?
S.N.: Cu siguranta, regizor. Ca actor joc doar rolurile care cred ca mi se po�*trivesc, cele pe care le-am inter�*pre�*tat de-a lungul anilor.
Ce proiecte noi aveti pentru anul acesta?
S.N.: Am ambitia sa aduc specta�*to�*rii in salile de cinema. Cinemato�*gra�*fele au disparut, au fost praduite inclusiv de catre cei din Ministerul Cultu�*rii si Cultelor. Arta cinema�*to�*gra�*fica se duce de rapa. Din 800 de ci�*ne�*matografe, nu mai avem nici 40. Vreau sa aduc din nou spectatorii in sa�*li�*le de cinema. Cum? Prin filme bune.
Proiectele lui Nicolaescu
POKER
Scenariul Adrian Lustig. Finantat de CNC in urma concursului din 2008
TRENUL MORTII
Scenariul Eugen Barbu. Finantat de CNC in urma concursului din 2004
CANDELE DE ZAPADA
Scenariul Corneliu Vadim Tudor. Finantat de CNC in urma concursului din 2004
|