Originally Posted by Loreta Popa:
Comisarul Moldovan este unul dintre cele mai cunoscute ºi iubite personaje ale cinematografiei româneºti, el fãcîndu-ºi apariþia pe marele ecran o datã cu lansarea în 1972 a filmului “Cu mîinile curate” al lui Sergiu Nicolaescu A trecut prin multe, dar a supravieþuit de fiecare datã.
|
Prost.
Era Miclovan, si
murea gratios printre läzi, nestiind-cä-doare-asa, dupä ce un-fleac-l-au-ciuruit.
Moldovan a apärut DUPA
"Ultimul cartus" (care pusese pecetea pe moartea lui Miclovan). Cine-si dä putinä ostenealä analiticä, va observa cä NU e "aceeasi Märie cu altä pälärie". Nu numai nominal si biografic, ci chiar si caracterologic, cele douä personaje diferä în puncte esentiale. Miclovan era incomparabil mai reusit: mai complex, mai contradictoriu, mai vulnerabil, mai realist, mai uman. Moldovan, inventat la cererea fanilor, era un superman neverosimil, perfect si fizic, si moral, si cerebral. Culmea: toate astea deveneau scuzabile prin asasinarea aproape ritualä a lui Moldovan, în
"Un comisar acuzä" - un final cu adevärat splendid. Reînviindu-l în
"Revansa", Sergiu (care intrase deja în declin, desi abia peste câtiva ani avea sä se observe) l-a compromis definitiv, restituindu-i iremediabil ieftinätatea comercialä pe care moartea din finalul
"...comisarului acuzä" reusise s-o contracareze - practic, acum l-a omorât
si în plan estetic. Nu - Moldovan NU e un supravietuitor. Sergiu Nicolaescu l-a näscut handicapat, l-a salvat ucigându-l
("Un comisar acuzä"), l-a distrus reînviindu-l
("Revansa"), l-a împins în derizoriu reluându-l degeaba
("Duelul"), si l-a ridiculizat reluându-l SI A DOUA OARA, peste 27 de ani
("Supravietuitorul"). NU ASA SE FACE CINEMA. Asa nu se creeazä eroi pe ecran, ci papagali. Päcat.