View Single Post
Old 04 Apr 2008, 16:33   #15
mirodoni
Guru
 
mirodoni
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bucuresti
Posts: 439
Send a message via Yahoo to mirodoni
Eu mi-aº fi dorit sã discutãm despre concursul CNC, regulament ºi altele. La topicul “Cum sã ajungi scenarist profesionist” se discuta destre pipiþele de la Ghiºinãu. Ce ar trebui fãcut pentru a ne pãstra… on topic ?
Vin din acel topic cu o concluzie, poate ne oprim aici ºi discutãm despre concursul CNC. În România nu a existat, nu existã, nu va exista ºi nu cred eu cã e nevoie sã existe scenariºti profesioniºti. Pe de o parte. Pe de altã parte, un scenarist trebuie sã aibã foarte multã experianþã de viaþã. De viaþã adevãratã, pe care sã o împrumute personajelor sale. Or, personajele sale nu vor fi scenariºti, decât f f f rar. Se mai vehiculeazã o aberaþie: sã promovãm scenariºti tineri. Parcã suntem la fotbal. Tinereþea ºi bogata experienþã de viaþã nu prea se au bine. Experienþa scenaristicã este altceva. Virtualul scenarist trebuie sã-ºi traiascã propria viaþa, apoi, dacã a acumulat suficient, poate deveni scenarist profesionist. Dar nu în România ºi nu… de lung-metraj. Nici de documentare nu se poate în România.
Comparaþia scenaristului cu pictorul nu îºi are rostul. Pictorul nu ia bani în avans de la CNC. Cu medicul, nici atât ! Replica , poanta cu Premiul Nobel este excelentã ºi… realã. Atitudinea Proletar-ului nu este pasimistã, este corectã ºi realistã.
Ca sã aibã rost discuþia spre care ne împinge Rocky ar trebui sã lãmurim ce înseamnã “proiect bun”, atâta timp cât n-am stabilit ce este un “scenariu bun”, ºi nici mãcar ce este un “film bun”. ªi nu vom stabili niciodatã.
Rocky îºi pune problema dacã sunt scenarist. Atâta timp cât nu am un scenariu devenit film, sunt doar scriitor de scenarii. Dar nu aici e tristeþea. Tristeþea este cã nu am un producãtor ºi, ca urmare, sau invers, nu am un regizor pentru un scenariu care a câºtigat un concurs naþional. Ca sã intru la Concursul CNC producãtorii îmi cer sã plãtesc eu taxa de participare de 5 – 6 milioane. Aº plãti-o, dacã etapa de evaluare a scenariilor ar fi separatã. În situaþia actualã, o plãtesc, dar producãtorul îºi susþine propriile scenarii, direct, sau indirect.
Deci problema nu este lipsa de finanþare a dezvoltãrii de proiect, ci blocarea scenariilor pentru care nu s-au luat bani de la CNC. Eu am 10, din care unul ar putea fi bun. Scopul final este “filmul bun”, oricât de… nedefinit ar fi acesta. NOI ar trebui sã sugerãm CNC-ului ce ar trebui sã facã pentru a fi atins acest scop.
Dacã se poate
mirodoni is offline   sendpm.gif