Unu la mânä: mutati careva topicul ista la "Atelierul de scenaristicä"
Doi la mânä:
Originally Posted by mirodoni:
(...)mã surprinde cum Pitbull recomandã tuturor UNATC-ul. Este vorba de acelaºi (aceeaºi?) UNATC pe care eu nu-l cunosc decât prin filmele româneºti realizate, ºi pe care Pitbull l-a demolat într-un material scris nu-mai-ºtiu-când, nu-mai-ºtiu-unde, dar l-a demolat pâna la temelii, ba a lucrat ceva ºi la demisol, apoi a nivelat pãmântul deasupra ºi a pus panseluþe, ca prea-iubitul-nostru conducãtor, când s-a dãrâmat Casata la cutremuru’ din ’77. Nu cã am ceva contra, dimpotrivã, judecând, cum spuneam, dupã filmele vãzute.
|
Ai mai multä dreptate decât crezi: nu e vorba numai de filmele väzute (într-adevär, un indicator în genere adecvat al acestei asa-zise "scoli" de teatru si film), ci si de ceea ce se întâmplä concret între zidurile ei - si nu numai la regie, ci si la C.A.V. (care include si scenaristica). Fäcu Collins scurtä la mânä de cât se cruceste, de douä luni trecute-ncoace. In fiecare searä, când vine acasä, are o muträ de parcä nu i-ar veni sä creadä cä lumea mai e la locul ei.
Prin urmare, departe de mine gândul de a "recomanda U.N.A.T.C."-ul. Ceea de recomand este SCOALA DE CINEMA. Din päcate, institutia aia de boli nervoase din Matei Voievod e cam singura... Mai avem câteva private, le acordasem mult credit acu' vreo cinspe ani, când s-au lansat, dar din päcate n-au fäcut fatä...
Totusi, U.N.A.T.C.-ul nu trebuie urmat decât ca o simplä rampä de lansare (pentru cä, ce-i drept, e drept: te tâmpeste). Solutia e sä prinzi ceva în sträinätate si sä faci scoala ACOLO, cât poti de repede. Uite, un bun prieten al lui Collins, acum în anul trei la C.A.V., e deja-n Marea Britanie. Mai e Parisul, mai e Polonia, mai e F.A.M.U. - mai sunt atâtea! ASTA e calea!
Trei la mânä:
Originally Posted by mirodoni:
Când aud, însã, cã existã o ºcoalã de scenariºti, sau de critici de film, mã gândesc ce ºcoalã de poeþi a absolvit Nichita Stãnescu, sau de critici literari George Cãlinescu.
|
Simplu: scenaristica nu e nici poezie, nici criticä literarä.
Si-n plus: dacä pornesti la drum în ideea de a deveni un Nichita sau un Cälinescu al dramaturgiei de film, pa! Nici mäcar un Silver Boy n-ai s-ajungi! Läsati în pace cazurile exceptionale, geniile, unicatele - din orice domeniu. Luati-o cätinel, färä alt scop decât de a înväta meseria. Dacä e scris în steaua voasträ, veti ajunge mari. Dacä nu, nu.
(Dar un destin grandios poate fi compromis FOARTE USOR, prin nesocotinta individului! Oricând e posibil sä-ti fie scris sä ajungi, într-adevär, mare - iar tu sä cazi în nas definitiv fiindc-ai fost prost si te-ai pripit. Câte cazuri de-astea n-am väzut cu ochii mei!)
Patru la mânä:
Intr-adevär, un scenariu trebuie sä fie scris corect. Intâmplätor, regulile lui de redactare sunt partea CEA MAI SIMPLA, le poti înväta într-o zi. Dacä nici mäcar de-atâta lucru n-ai fost în stare, cum o sä stii sä folosesti bine plot-point-urile, functiile proppiene, sub-ploturile, etc., etc., etc.? Nu-i musai s-ajungi scenarist, poti träi si dintr-o leafä de profesor de românä, sau redactor la "Curierul de Urziceni".
Ultima la mânä:
Argumentele si exemplele din fragmentul final sunt reale, dar nicidecum universal valabile. E drept cä pila si spaga fac ravagii la noi, însä asta nu înseamnä cä dacä esti Pompilian Bäläcäräu din Amärästi Olt si te-a înzestrat Dumnezeu c-un har divin de scenarist, o inteligentä si un simt cinematografic rare, si o vointä de fier, n-ai avea nici o sansä. (A, poti sä ratezi, desigur, si în conditiile astea - dacä, de pildä, înainte sä iei rata spre Bucuresti, cu scenariu-n sarsana, îti zici: "Ia stai, dom'le, päi cine sä-mi citeascä scenariul mie, lui Pompilian Bäläcäräu din Amärästi Olt? Ce-s io, väru' lu' Tiriac, finu' lu' Eugen Serbänescu, cumnatu' lu' Madam Palos? Mai bine stau acasä si plâng cä m-a fäcut mama färä noroc!" Da, dacä gândesti asa, atunci meriti sä sezi si sä plângi pe malu' Jiului.)