EVIDENT cä este un film psihanalitic, prin raportarea maturitätii psihice a lui Guido la toate acele repere din copilärie, de sorginte freudianä tipicä (mama, familia, autoritatea, divinitatea, sexualitatea - plus cele personale, non-arhetipale). Sä nu uitäm nici "declaratia" pe care o contine începutul filmului (o secventä de vis färä nici o altä introducere prealabilä, din nou marcatä de elemente arhetipal-psihanalitice: încarcerarea, eliberarea eului, zborul...) sau genialul carusel final, care este un adevärat "circ psihanalitic" în cel mai bun si mai ludic sens al cuvântului.
Ar fi interesant de remarcat cä în majoritatea filmelor felliniene post-"8 1/2" elementele de psihanalizä abundä, dar FARA ca absolut toate acele filme, în sine, sä fie psihanalitice, sau chiar psihologice (desi nici psihologia nu stä niciodatä prea departe de planul întâi al operei).
|