MULHOLLAND DRIVE
PROBABIL........POSIBIL...........POATE........... trei cuvinte care apar, inevitabil, iar ºi iar, în orice încercare de a descrie magnificul puzzle care este Mulholland Drive. Trei cuvinte în plus faþã de ceea ce este dispus maestrul Lynch sã ne ofere cînd i se cere sã explice filmul. Iatã un sample: „Prima parte: o femeie atrasã în misterul perfect. Partea a doua: o tristã iluzie. Partea a treia: dragostea”. Cu alte cuvinte: „Don’t ask”.
S-a spus despre film cã ar fi „Vertigo on Valium” sau „Raymond Chandler în Alice in Wonderland”, dar a încerca sã-i gãseºti o explicaþie logicã este destul de greu. Dupã a treia vizionare pot spune cã am priceput aproximativ 90% din plot, dar au mai rãmas cîteva care nu imi sînt clare....încã. However.... Deºi, aparent, Mulholland Drive pare sã sfideze orice logicã, ai totuºi impresia, vizionînd filmul, cã fiecare piesã a puzzle-ului va forma în final un întreg, cît de cît coerent, chiar dacã, la început, înþelesul îþi scapã printre degete.
Nu trebuie sã uitãm faptul cã filmul a fost, într-o viaþã anterioarã, episodul pilot al unui serial, respins, din pãcate, de ABC. Privit din aceastã perspectivã, ceea ce este absolut remarcabil la acest film este modul în care anumite elemente menite a se dezvolta pe perioada unuia sau a douã sezoane la televizor au fost transformate astfel încît sã poatã fi veridice într-un film de douã ore. Este ca ºi cum Lynch ar fi fost forþat sã sarã direct de la episodul pilot din Twin Peaks la Twin Peaks: Fire Walk with Me, fãrã a mai trece prin intriga alambicatã ºi dezvoltarea personajelor, în cele 30 de episoade ale serialului. Mulholland Drive este, în mare, alcãtuit dintr-un episod pilot reeditat la care s-au mai adãugat aproximativ 50 minute, filmate pe parcursul a doi ani. ªi tocmai în acest proces de reimaginare a plotului a gãsit Lynch resursele pentru a creea probabil una dintre cele mai interesante intrigi din istoria filmului.
Dacã în Twin Peaks întregul plot avea în centru mantra „Fire, walk with me”, refrenul care te bîntuie în Mulholland Drive e „This is the girl” – avînd diferite înþelesuri în film, în funcþie de cine o rosteºte ºi cînd. Dacã la început apare ca o afirmaþie vag ameninþãtoare, se transformã în final într-o directivã clarã, dupã ce a fost filtratã prin revelaþiile tot mai complexe ale filmului
Sînt primele trei sferturi ale filmului un vis ºi ultimul sfert, realitate? Sau e tocmai invers? Rãspunsul, la ambele întrebãri, poate fi ºi da ºi nu. În primele trei sferturi ale filmului – posibilul vis de mãreþie al Dianei – povestea este fluidã ºi coerentã, calitãþi care nu sînt specifice unui vis. Ultimul sfert, în schimb, aratã ca un vis (sau un coºmar) – discontinuu ºi abstract. Oricare dintre cele douã pãrþi poate fi o versiune a realitãþii celuilalt.
Filmul ne transformã pe toþi în detectivi care, asemenea, agentului Cooper, trebuie sã fie gata sã-ºi foloseascã nu doar inteligenþa ci ºi puterile intuitive ºi spirituale pentru a dezlega misterul
În final, cîteva indicii înainte de vizionare:
- atenþie mare la începutul filmului – sînt dezvãluite cel puþin douã indicii înainte de a apãrea titlul pe ecran;
- atenþie, din nou, la momentele cînd apare pe ecran lampa cu abajur roºu;
- þineþi minte titlul filmului pentru care Adam face casting-ul. De cîte ori apare în film?
- Unde are loc accidentul?
- Atenþie la rochie, scrumierã ºi ceaºca de cafea;
- Ceva important este dezvãluit la clubul „Silencio”. Ce anume?
- Cine oferã cheia albastrã ºi de ce?
- Fiþi atenþi la persoana din spatele restaurantului.
This is the girl – possibly.... probable....maybe.
|