View Single Post
Old 15 Jan 2007, 14:39   #13
Pitbull
Unlikely Messiah
 
Pitbull
 
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
Comunicat de presa

In legatura cu rezultatele concursului de proiecte din sesiunea 2006, fata de protestele exprimate in mass-media, CNC face urmatoarele precizari:

1. Toate etapele concursului - de la numirea membrilor comisiilor de jurizare a scenariilor de catre Ministerul Culturii si pana la acordarea finantarilor in sedinta comuna a Consiliului de Administratie al CNC si comisiilor de jurizare - s-au desfasurat in stricta conformitate cu prevederile Ordonantei de Guvern nr 39 din 2005 privind cinematografia, aprobata cu modificari si completari de legea 328 din 2006 si ale Regulamentului privind concursul de selectie a proiectelor cinematografice in vederea acordarii de credite financiare directe pentru dezvoltarea de proiecte, productie si distribuire de filme, - ambele acte publice, la indemana consultarii de catre toti aplicantii.

2. Actuala conducere a CNC a luat act ca proiectele legii si regulamentului au fost dezbatute in prealabil de organizatiile si uniunile din domeniul cinematografiei de-a lungul unei perioade de sase luni de zile si ca s-a ajuns prin consens la formulele aflate acum in vigoare. Odata investite cu putere de lege, prevederile respective trebuie respectate de toata lumea, ca in orice stat de drept. A transfera acum in sarcina CNC responsabilitatea agrearii acestor prevederi de catre diversele grupuri si tendinte artistice participante la dezbaterile respective este un abuz pe care il respingem.

3. Fondul cinematografic nu este alimentat cu bani publici in sensul in care nu este alimentat cu bani de la buget. Este alimentat de contributiile directe ale unor operatori economici – televiziuni, societati de retransmisie prin cablu, operatori de jocuri de noroc, operatori de comercializare de casete si DVD, exploatanti de sali de cinema, agentii de publicitate etc

4. Ideea de senatori de drept care, datorita succeselor internationale importante anterioare, sa fie indrituiti sa obtina credite fara sa mai participe la concurs nu este continuta nici in lege, nici in regulament.

5. Ideea excluderii altor creatori, pe motive care tin de controverse privind creatia lor artistica sau de orientare politica sau de varsta biologica, de asemenea nu este continuta nici in lege, nici in regulament.

6. Ideea de concurs implica prin definitie posibilitatea de a cistiga, dar si de a pierde. Legea prevede organizarea a doua concursuri pe an. Aplicantii care nu se regasesc in palmaresul unui concurs pot sa participe fara nici o restrictie la urmatorul concurs, care are o alta comisie de jurizare, cu o alta viziune, care s-ar putea sa le dea castig de cauza.

7. Potrivt legii si regulamentului, prima faza a concursului este secretizata, comisia jurizand doar scenarii sau proiecte de dezvoltare de scenarii, si nu nume de creatori sau producatori.

8. Potrivit legii si regulamentului, daca un scenariu sau proiect de scenariu nu obtine din partea comisiei de jurizare nota 7 sau peste, nu mai participa la faza a doua a concursului. Daca promoveaza in faza a II-a, atunci nota de la scenariu are o pondere de 50 la suta din nota finala.

9. Faza a doua a concursului consta tocmai in aditionarea de puncte provenind din succesele interne si internationale ale regizorului (cu o pondere de 25 la suta din nota finala) si producatorului (tot cu o pondere de 25 la suta din nota finala).

10. In consecinta, daca scenariul jurizat in faza I nu a intrunit media peste nota 7, autorul sau regizorul care ar urma sa-l realizeze nu mai are posibilitatea, in faza a II-a, sa-si puna in valoare creditele interne si internationale obtinute in cariera.

11. Potrivit legii si regulamentului, contestatiile care pot fi luate in discutie sunt cele referitoare la procedura si nu cele referitoare la jurizare.

12. CNC observa ca orice juriu este o entitate subiectiva si ca valoarea prestatiei lui este data de structura palmaresului general. CNC, ca institutie de stat, nu se poate transforma nici in cenzor, nici in birou de cadre al creatorilor de film. Dupa 2 luni de la preluarea mandatului de noua conducere, CNC studiaza toate variantele si optiunile de a imbunatati mecanismul concursului. Un algoritm de depunctare a creatorilor care au inregistrat esecuri repetate trebuie pus la punct, in colaborare cu toti actorii de pe scena cinematografica – critici, scenaristi, regizori, producatori, distribuitori,.

13. Strategia CNC cuprinde incurajarea, in mod egal, atat a proiectelor filmelor de autor, de stilistica speciala, susceptibile de a continua succesele internationale importante repurtate de noul val de cineasti romani, cat si a proiectelor filmelor de poveste mai traditionale in forma si limbaj cinematografic, susceptibile de a readuce marele public in salile de cinema. CNC respinge vulgaritatea si obscenitatea gratuite, menite sa ascunda dramaturgia precara si lipsa fondului de idei.

14. CNC observa ca palmaresul rezultat din concursul 2006 este unul diversificat in care si-au gasit locul proiecte si creatori care pot da nastere unor filme de toate genurile, - de autor, de poveste, comedii, de actiune, drame, de analiza critica a trecutului comunist etc.

15. CNC saluta venirea sau revenirea in campul creatiei cinematografice autohtone a unor importanti oameni de teatru - cum este cazul domnilor Alexandru Darie, Marcel Iures, Horatiu Malaele, Silviu Purcarete, Alexa Visarion. De asemenea, saluta prezenta in palmares a unor importanti regizori din noul val, cu succese internationale - Tudor Giurgiu, Catalin Mitulescu, Cristian Mungiu, Radu Muntean...

16. CNC regreta absenta din palmaresul final a proiectelor depuse de creatori importanti – cum este cazul domnilor Mircea Daneliuc (la sectiunea regie), Thomas Ciulei, Radu Jude, Dan Pita, Cristi Puiu, Rasvan Popescu - si le asteapta proiectele la viitoarele concursuri.

17. Sectiunea la care a candidat dl. Cristi Puiu – dezvoltarea de proiecte – este, prin natura ei, una restrictiva. Trei pagini de treatment secretizate sunt mai putin susceptibile de a devoala juriului talentul si potentialitatea artistica ale autorului. Il asteptam cu orice proiect, dar mai ales cu marile scenarii in care talentul domniei sale – chiar daca secretizat - se poate dezvolta pe deplin si relevant pentru orice juriu. In acelasi timp, il felicitam pentru succesul repurtat la acest concurs, in calitate de producator, cu proiectul de scurt metraj de fictiune Joi, care a fost clasat pe locul I, despre care, din motive care ne scapa, nu a mentionat nimic in luarile sale de pozitie.

18. CNC va initia o dezbatere cu membrii comunitatii cinematografice din tara pentru a nota opiniile majoritare privind modificari ale regulamentului de concurs. Asteptam propuneri si sugestii din partea asociatiilor si uniunilor de breasla. In masura in care ele vor fi agreate de majoritatea oamenilor de cinema – vom propune schimbarile de rigoare. De exemplu, o propunere ar fi ca doua-trei posibilitati de finantare – in afara de concurs si necontestabile - sa fie acordate exclusiv Consiliului de Admnistratie al CNC pentru creatori sau proiect considerate de CNC stringente sau strategice pentru promovarea culturii cinematografice romanesti la momentul respectiv. O supunem dezbaterii.

Director general
Eugen Serbanescu
10.01.2007
Pitbull is offline   Reply With Quote sendpm.gif