Thread: Luni dimineata
View Single Post
Old 02 Feb 2006, 18:38   #20
Alex Leo Serban
Guru
 
Alex Leo Serban
 
Join Date: May 2003
Posts: 4,805
"de ce fumeaza toti?"
si lizza, si st3fan dau raspunsuri plauzibile...
dar trebuie stiut ca, la iosseliani, nu exista "simboluri-standard", nu sintem intr-un cinema strict codificat decit la nivelul formal; in rest, exista totala libertate a spectatorului de a interpreta cum vrea elementele filmului... (as putea sa va spun ca si "monsieur otar" fumeaza - dar stiu ca nu e relevant! ) in plus, in toate filmele lui se bea (se pileshte, plutot!) la greu; treaba asta poate fi luata ca un "manierism", un "tic regizoral", dar - cunoscindu-l pe autor - stiu ca nu este altceva decit un ingredient pur personal, 100% iosselinian: asa cum scorsese scoate pistoalele & tarantino scoate dialogurile, otar iosseliani scoate sticlele & paharele cu vin
asta tine si de temperamentul gruzin.
este limpede, insa, ca - in "lundi matin" - fumatul trimite (in prima instanta, si tinind cont si de contextul in care se fumeaza) la evadarea din inchisoarea cotidiana: o rutina care o evacueaza pe alta.
interesant mi se pare altceva: ce ramine dupa ce ai fumat o tigara... adica chishtocul; el mi se pare un "simbol" mai savuros al "evadarii" din contingent - tocmai pt ca fumul se duce, dar chishtocul ramine; si gestul feroviarului aceluia care matura chishtoacele dupa plecarea trenului, intorcindu-se pleoshtit, cu matura-n berna, dupa ce si-a terminat treaba, mi se pare ca spune tone despre un anumit automatism contemporan - pe care iosseliani il surprinde in ce are mai derizoriu &
mai paradoxal: dupa plecarea trenului, in urma, ramin zeci de evadari, de vise, fantasme & "fumuri" strivite...
Alex Leo Serban is offline   Reply With Quote sendpm.gif