Adaug si eu cu intarziere cateva randuri aici, pentru ca de-abia acum l-am vazut. Am pareri foarte impartite, l-am urmarit cu placere si mi-a dat mult de gandit. Am citit si cateva recenzii, americanii au sarit imediat ca e un film antiamerican, dar eu nu cred ca e cazul. Locul ala in care se petrece actiunea nici nu poate fi SUA, e un hibrid total artificial de mituri si conventii mai mult europene (dandyul e 100% o "inventie" europeana).
Cred ca problema cu filmu asta e una de conceptie. Asa cum l-am inteles eu, ideea ar fi nu ca portul de arme naste neaparat violenta, ci frica irationala de violenta e cauza violentei, cel putin in filmul ãsta. Actiunea se petrece intr-un mediu minuscul in care toata lumea cunoaste pe toata lumea si von Trier nu prea a fost deloc subtil cand a ales o batrana paranoica drept personaj declansator al violentei. Urmeaza o isterie in masa a autoritatilor care vaneaza o banda de pusti care nu facusera nimic, doar pentru ca se fandoseau cu niste old pathetic guns. Filmul e construit pe idei delusional despre violenta si prin asta o da in bara cand vine vorba de problemele reale ridicate de violenta. E un film cu un luciu sofisticat ce se preface doar ca iti ofera un mesaj autentic, dar se pierde in conventii si estetisme si nu-ti ofera nimic nou.
Cea mai faina mi s-a parut povestea de dragoste Dick-Wendy. Makes sense to me, cu toate aspectele ei autoparodice cu tot (el mergand distrus prin ploaie pentru ca Wendy se lasase pipaita de rival etc.).
__________________
I don't believe in afterlife, although I'm bringing a change of underwear.
|