View Single Post
Old 01 Oct 2005, 01:24   #2
Pitbull
Unlikely Messiah
 
Pitbull
 
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
Re: (Despre) Critica de film

Originally Posted by Lindgren:
"Pentru multi, "critica" echivaleaza astazi cu vanatoarea de greseli, sau cel putin sugereaza aceasta asociatie, si este regretabil, deoarece cuvantul alternativ, apreciere, inclina prea mult in sensul opus, catre o admiratie nediferentiala (adica necritica)"
Just. Cu o precizare colateralä: apreciere NU este "cuvântul" alternativ - äla e "admiratie", etc. "Apreciere" înseamnä "estimare", "evaluare", si poate avea atât sens pozitiv, cât si negativ. (Din päcate, incultura contemporanä a generalizat monstruos si aceastä gresealä.
Originally Posted by Lindgren:
"Prin critica inteleg satisfactia imbogatita in doua moduri; in primul rand datorita placerii de a fi constient de aceasta senzatie; si in al doilea rand, prin placerea de a fi capabil, ca rezultat, sa o discutam cu altii.Or, nimeni nu poate gasi satisfactie intr-o arta, si nici nu o poate intelege, inainte de a-i intelege limbajul."
Categoric!
Originally Posted by Lindgren:
"Dupa unele opinii, critica obiectiva nu este posibila.Orice declaratie cu privire la un film, si in general la orice opera de arta, ar fi numai o chestiune presonala, in care ceea ce este hrana pentru unul este venin pentru celalalt, nici o parere nefiind mai valabila decat alta.In ultima analiza acest lucru este adevarat."
Bine zis, "dupä unele opinii". Critica OBIECTIVA, desi rarä, desigur, rämâne totusi posibilä. Prin urmare, as inversa concluzia: "In ULTIMA analizä, acest lucru NU este adevärat."
Originally Posted by Lindgren:
"Capacitatea critica inseamna capacitatea de a pune si totodata de a raspunde la intrebari rationale cu privire la o opera de arta.Scopul acestor intrebari este de a descompune o structura foarte complexa in elementele ei fundamentale, astfel incat judecatile ce se vor emite sa fie clar identificate; scopul lor nu este de a lamuri prin analiza logica toate punctele de discutie critica implicate, ci mai curand de a descoperi prin analiza logica care sunt aceste puncte."
FOARTE IMPORTANT! Din päcate, cât de multi "critici" au ajuns sä neglijeze acest deziderat (dacä l-au onorat vreodatä), rezumându-se doar sä facä "literaturä despre filme" - si, în ultimä instantä, "lustruindu-se pe ei"...
Originally Posted by Lindgren:
"Spunand ca aprecierea unei opere de arta este numai o chestiune de opinie personala si ca orice opinie pesonala este la fel de buna ca oricare alta, nu facem decat sa recurgem la scuza omului lenes pentru aversiunea de a-si folosi judecata."
Evident!
Originally Posted by Lindgren:
"Procesul critic, procesul prin care ne imbogatim satisfactia printr-o constiinta mai ascutita, implica doua activitati, si anume activitatea de a simti si a intelege, si o activitate de analiza rationala, prin care ne definim sentimentele si perceptiile; cele doua activitati reactioneaza una asupra celeilalte, analiza devenind posibila datorita existentei sentimentelor, iar sentimentele dezvoltandu-se si clarificandu-se ca rezultat al analizei."
La fel cum spuneam mai sus: aceastä relatie a ajuns sä fie mult prea ignoratä de cätre "comentatorii de cinema" (spre deosebire de adeväratii CRITICI).
Originally Posted by Lindgren:
"Pentru a putea emite o judecata valabila asupra unui film, trebuie sa intelegem ce urmareste creatorul si ce anume incearca sa comunice. Uneori acest proces este direct, alteori este mai dificil; si cu cat este mai dificil, cu atat devine mai necesar sa fie constient si fara prejudecata."
Adevärat - numai cä, foarte adesea, lucrurile stau invers: respectivii se rezumä DOAR la a analiza intentiile autorilor, în continuare ignorând metodele.
De obicei (desi, slavä Domnului, nu întotdeauna), functioneazä urmätoarea polaritate:
Când le place un film (fie si prost), se cantoneazä în a-i dezbate INTENTIILE (ca si cum ar fi fost finalizate bine), ignorându-i neîmplinirile.
Când le displace, patineazä rapid peste intentii si iau la puricat mijloacele concrete.
Originally Posted by Lindgren:
"Una dintre cerintele elementare pe care avem dreptul sa le enuntam este ca filmul sa ne retina atentia, ceea ce inseamna, mai departe, ca intentia autorului trebuie sa aiba valoare si interes si ca filmul trebuie sa fie bine construit.
[...]din multele sute de filme produse in fiecare an numai un numar restrans poseda calitatea de opera de arta.Conditiile economice in care se produc filmele obliga de obicei pe creatori sa serveasca altor scopuri, de exemplu sa faca filme destinate fatis divertismentului sau propagandei.".
Elémentaire, moi daragoi Watsona!
Pitbull is offline   Reply With Quote sendpm.gif