au inceput cursurile, si este ciudat ca scriu aici primul post... deh, History of Animation, cu un prof (Edgar Dutka) care este el in persoana un desen animat ciudat, si haios.
Arie Prerie - Jiri Trnka 1949
o animatie in felul cel mai classic al cuvantului. niste papsusi care se joaca de-a western-ul, in cel mai haios si perfect fel in care poti imita viata normala. desi povestea este slaba, personajele tin filmul asta peste apa, si fac ca dintr-o poveste care de fapt este o parodie, sa fie o arta.
regia insa in filmul asta este de tinut minte, pentru ca combina elementele tipice de western, cu o doza de umor si personaje cehe, si ajunge sa construiasca o combinatie placuta/haioasa/misto.
felul in care personajele sunt facute, felul in care se misca, deh, asta este remarcabil... aceasta miscare anatomica perfecta este insa rupta de acel umor ceh, destul de crud si "de copii".
all in all, pentru anii 50 (deh, '49) este perfecta. 9/10
The Hand (Ruka) - Jiri Trnka 1965
ultimul film a acestui regizor, care si capodopera vietii.
un film despre viata artistului sub un sistem totalitarist, facuta si jucata de o papusa, care sublinieaza cu atat mai mult mesajul filmului.
atmosfera filmului se bazeaza pe un decor incredibil de realist, si pe felul in care personajul se muleaza perfect cu mediul in care este pus. acea fata fara expresii pe care papusa o are ramane pana la sfarsit neschimbata, si uimeste printr-o expresivitate iesita din comun.
felul in care animatia se despare de filmul timpului, este capabilitatea de a terce cele mai incredibile lucruri pe ecran, si a le face sa arate o simbolistica iesita din comun. astfel, apartitia mainii (una umana, cu manuse abla/neagra/gri) este un soc, care sustine simbolistica filmului intr-un fel in care nici cele mai bune sf-uri de azi nu reusesc s-o faca.
critica la sistemul totalitar in care regizorii cehi erau nevoiti sa coopereze cu regimul comunist ramane perfecta pana la final. nu devine moralista, sau tezista, ci arata numai un adevar al timpului.... artistul care desi s-a luptat cu regimul, a renuntat, iar apoi s-a intors inapoi la chemarea lui, atunci cand moare, este luat de regim si facut un martir al sistemului. acele ultime 3 secvente din film sunt superbe, iar puterea gesturilor mainii raman neintrecute de cinematografia de azi.
nu am crezut ca o animatie poate fii asa de puternica, critica si de geniala. felul in care o papuse (!) poate devenii un sclav al unui sistem, iar apoi transformat intr-o marioneta, este atat de simbolica, si intra perfect in contextul socio-politic in care a fost facut. superb. incredibil. impecabil. 100000/10
|