E o problemã controversatã ºi va rãmîne, ca ºi problemele filosofice, fãrã rãspuns. 'Ce e mai profund dintre comedie ºi dramã?'
Cea mai miºto soluþie mi se pare utilizarea ambelor într-un film.
Cred cã cel mai 'mãcinat' de problema asta este Woody Allen, care a ajuns într-un film, Melinda and Melinda (2004), aproape sã teoretizeze acestã problemã. Cu siguranþã meritã un topic separat acest film. Pe scurt, e vorba de doi regizori (unul specializat în comedii ºi altul în drame) ºi un producãtor (ºi alþii) care stau la o discuþie în restaurant ºi vorbesc despre un synopsis oarecum neutru. Fiecãruia i se cere sã descriem cum ar trata acel synopsis în felul propriu, cum l-ar regiza. Evident, discuþia la masã e doar 10% din film, în rest Woody Allen arãtînd în imagini ceea ce discutã ei, prezentînd, alternativ, cele douã filme (cu aceeaºi actriþã principalã, celelalte roluri fiind schimbate). Interesant e cã reuºeºte chiar ca unul dintre ele sã-l facã dramã ºi pe celãlalt comedie, deºi stilul i se pãstreazã.
Mi s-a pãrut o experienþã uluitoare filmul ãsta. Cred cã e singurul film la care am simþit nevoia sã-mi notez pe hîrtie ceea ce gîndesc în timpul vizionãrii. Mi-a dat prilejul sã mã întreb, de pildã, cum s-ar desfãºura o astfel de discuþie între Nae Caranfil ºi Cristi Puiu, ambii fiind regi, respectiv, ai acestor genuri opuse.
__________________
Prepare to evacuate soul
|