Film Noir Confidential
Cum si din ce se face un "film noir"
"Considerat initial film de serie B, subgen al thrillerului, gangster movie-ului sau melodramei, filmul "noir" poseda in primul rand (dupa Susan Hayward) o stilistica vizuala aparte, mostenita de la expresionismul german (de altfel, cativa dintre regizorii promotori sau adepti ai expresionismului, emigrati din Germania la Holywood in anii '30, au realizat "film noir" : Fritz Lang - The Big Heat, Billy Wider - Double Indemnity, Otto Preminger - Laura). Eclerajul folosit pentru a reliefa conflictele interioare ale personajului (in special iluminarea partiala a figurii), umbrele cu valoare de simbol (celebrele umbre ale jaluzelelor care sugereaza gratiiile, umbrele multiple, generatoare de confuzie vizuala in acord cu dezorientarea sau nesiguranta eroilor, siluetele proiectate pe perete), toate trimit la capodoperele expresioniste, servind totodata la potentarea unui filon comun al acelor doua curente : psihanaliza." (...)
|