Thread: New vs Old
View Single Post
Old 31 Jul 2005, 11:05   #55
manelesux
Senior
 
manelesux
 
Join Date: Mar 2005
Location: cluj. napoca.
Posts: 79
Re: New vs Old

Originally Posted by Alex Leo Serban:
Intreaba ambra ... pe topicul intitulat 'dupa... dupa... dupa' (care, btw, nu stiu de ce a fost inchis :? ??) daca are voie sa se pishe pe bergman & altii ca el; raspunsul - i guess - este (ca la radio erevan) ca da, sigur ca poate, numai ca risca sa se ude la cap: oricit de 'cu bolta' s-ar pisha, pina la bergman n-are cum sa ajunga...

joke aside, cred ca o discutie - oricit de 'furioasa' - pe un subiect ca asta e mai mult decit necesara; 'conflictul clasici-moderni' (ca sa zic asa, paradoxul fiind ca orice clasic a-nceput prin a fi modern & orice modern isi doreste sa devina clasic...) tine de insasi esenta cinefiliei...

so: prepare yr knives

inca unu din seria de conflicte fotbalistice care-i macina pe criticii de film: topicu ar trebui sa fi fost omorat chiar de primul mesaj si explicatia paradoxului. esenta cinefiliei ar trebui sa fie cinefagia nu cineconflictul. nu cred ca se justifica o dezbracare de intentzii.

modern vs. clasic este efectul ordonarii implicite a axei T. Restul "conflictului" sunt vorbe puse in gura si rea vointza. asa ca nu pot decat sa aplaud offtopicurile.

"altfel totul e vraiste si inutil" incarca cinefilia cu utilitatzi (inclusiv marginale) si serveste doar ca justificare pentru meseria de critic.

"e preferabil sa mergi pe 'the first shot everything came from' decit pe produse derivate. " de aici este descarcat de sens termenul "preferabil". in alt context, ar fi preferabil sa mai folosim si azi avionul lui Coanda in locul produselor derivate din acesta...monsher, e vraiste, e inutil....in plus, ne este inaccesibil contextul clasicului din banale ratziuni de axa T, in timp ce un Von Trier are sanse sa vorbeasca un dialect din care sa asimilam si sensul si nuanta pe care la clasic (de la un punct incolo) o putem presupune (iar daca suntem istoric sau critic cu carte de munca, o putem chiar impune). desigur, aia cu pishatu implica un pic de nesimtzire, dar in aceeasi categorie comportamentala intra si sindromul criticilor "toate drumurile duc la Elvis".

alternativa la naivelul care cade in fund este, in cele mai multe cazuri, frigiditatea. prefer sa zambesc naiv la o pastisha spiderman decat sa ma simt bine la doar 2 filme pe an dintre care unul un clasic revazut. "been there, done that" este legea utilitatii marginale. care, dupa cum ne invatza stramoshii, e o curba prapastioasa determinata de raritate si atribuire subiectiva. a se considera ca asta desfiinteaza argumentul "vraiste si inutil", la fel de copilaresc ca cel cu pishatu. daca matale nu-ti rafinezi naivitatea, de ce mi-as rafina eu sensibilitatea? care nu cumva sunt cam tot pe-acolo? a-ti educa gustul nu inseamna neaparat ca l-ai facut mai bun, ci ca l-ai obisnuit cu o anumita kestie: cam ca si educarea sfincterului pentru sexul anal sau dresajul pentru aport.

in realitate este o problema de decizie intre consumul bunului a si a bunului b: dupa ce decizia a fost luata, urmeaza justificarile si darea de seama care par a fi formulate chiar si daca nu sunt solicitate.

"acestea fiind spuse, sint consternat sa constat - totusi - ca, pt unii cinefili de data recenta, un film cu cadre lungi = un film plicticos" nu pot acum sa bag o mana in foc si mi-e lene sa punctez cu referinte, dar am o impresie ca intri si matale in randul criticilor pentru care "plictisitor" e un argument. poate ma insel. sa nu bifam inca.

"kestia cu 'noul e mai bun ca vechiul' pt ca, vezi doamne, vine progresul peste noi - da, e valabila in stiinte, dar nu in arte"...pai nu ramasesem la ideea ca artele trebe ordonate, clasificate, aranjate pe divizii si punctate pentru retrogradare sau cupa UEFA? nu ramasesem la criticii care vin cu stampila CTC sa stabileasca ce e vraiste si inutil? nu ramasesem la ideea ca orice opera de arta e o realizare stiintzifica si invers? "citi sinteti dispusi sa acceptati aceasta concluzie 'logica'??" :sick:

"ce, marea literatura e divertisment? " DA.


"evident insa, nu e o regula aici: cred ca filmele trebuie judecate individual, nu in fctie de 'scoli', 'generatii' s.a.m.d. sint clasici care inca spun mai mult decit contemporanii - si invers; singura 'regula' e sa nu ai privirea aceea blazata pt care nu mai exista surprize. that's sad! " sunt de mare acord aici. si atunci ce rost a mai avut topicul?
__________________
Nici o relatzie fara felatzie
manelesux is offline   Reply With Quote sendpm.gif