Originally Posted by nume:
Un cuib de cuci si o cortina de fier
(...)
Luminita Comsa
|
Absolut binevenit acest scurt comentariu referitor la "rebelii cu sau färä cauzä" din fostul lagär comunist.
Câteva mentiuni:
Admirabil, în cazul
"...cuibului de cuci", felul cum, pornind de la parabola totalitarismului comunist, Forman reuseste sä implice SI devierile autocratice ale sistemelor mai mult sau mai putin democratice. In universul clinic/concentrationar din film se poate recunoaste si societatea occidentalä în general, si cea americanä în special - si nu numai prin trucuri ca numele unor personaje (bodyguardul numit Mr. Washington) sau idiosincraziile si fixatiile americane tipice (vezi iesirea la pescuit). Asa ceva se numeste UNIVERSALITATE. Ce ipocrizie ar fi fost dacä Forman, o datä evadat din "sistem", se apuca sä-l înjure pur si simplu, märginit si subiectiv!
Wajda rämâne un rebel prototipic. Intr-adevär, cele trei filme citate în articol jaloneazä opera lui de tinerete. E foarte interesant sä urmärim evolutia viziunii lui, prin filme ca
"Totul de vânzare" - inspirat din moartea aceluiasi Cybulski - sau
"Peisaj dupä bätälie" - ambele, cu noul rebel (si favorit al lui Wajda - si nu numai al lui!) Olbrychski), pentru a ajunge la cei doi
"Oameni..." (substantialul
"...de marmurä" si rebel-conformistul
"...de fier" - pe vremea când rebeliunea ajunsese "conformistä" în Polonia).
In sfârsit,
"Micuta Vera". Cu toate inegalitätile ei si sexualitatea cam ostentativä, tipicä perioadei perestroikiste târzii, rämâne totusi o imagine reprezentativä a tinerilor rebeli rusi de la apusul sovietismului.