Originally Posted by MinRep:
Ar fi interesant de lansat o discutie asupra imaginii rebelui in cinema... Daca in anii '50, imediat dupa WWII, prototipul era cel al lui James Dean, introvertit, cu scurte dar nemiloase rabufniri, inspre anii '70, acest McDowell creeaza imaginea unui anarhist pornit pe distrugerea temeliei morale a societatii. Valorile etice si culturale stabilite pe timp de milenii se anuleaza. In "If..." este vorba de sistemul de invatamant, in "Portocala mecanica" de... Beethoven. Este cu atat mai puternica imaginea acestui rebel cu cat el reprezinta spatiul britanic, caracterizat prin mai multa severitate si strictete. De aceea, este cu atat mai socanta imaginea lui Alex in "A Clockwork Orange". (Aici se stie, filmul a provocat revolte de strada, iar Kubrick l-a retras de pe piata in U.K. pana dupa moartea sa)
Astazi, rebelul nu mai este atat de popular, poate si pentru ca - mi se pare mie - 'rebelul' de azi este o parte a 'sistemului'. Lumea s-a schimbat, oamenii nu mai lupta pentru aceleasi idealuri. Ca sa inchid cercul (desi poate e prea devreme), eroii din "Transpotting" nu se razvratesc impotriva societatii, nici nu incearca sa se descopere pe sine. Actul lor de rebeliune este mult mai putin constient, ei fiind un rezultat al unui sistem social... Dar prin asta, filmul nu pierde. Doar ca devine mai mult despre nihilism decat despre rebeli.
|
Valid comentariul tau si bine argumentat.
Mirosul prafului de pusca
Aceasta violenta primitiva specifica anilor '70 este perfect surprinsa de Martin Scorsese in doua filme plasate in viata strazilor marunte in care colcaie o lume obscura, saraca, mizera, supusa drogului, sexului de vanzare, slang-ului agresiv si sarac -
Mean streets :love: si
Taxi driver ('73 si '76). Si aici ratacesc rebeli, marginali in cautarea unei iesiri. In Mean Streets ei sunt doi prieteni (Keitel si De Niro) a caror viata se intersecteaza tragic. In Taxi Driver e un sofer, fost luptator in Vietnam, justitiar marginal ce-si uraste lumea in care traieste, incercand s-o schimbe in felul sau. Din pacate morala si educatia primitiva, viata intr-o lume a drogurilor, a pustilor si a sexului, nu-i ofera orizonturi prea largi. In acest rol, De Niro joaca propriul alter-ego : italianul catolic in lupta cu violenta. Prin cele doua roluri, el devine simbolul noii generatii de rebeli Made in Holywood.