View Single Post
Old 11 May 2005, 20:29   #30
Pitbull
Unlikely Messiah
 
Pitbull
 
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
Manatsuia,
Problema pe care o pui tu e într-adevär importantä. Ar fi meritat sä faci un topic separat, sau aici, la "Vreau sä stiu", sau la "Cafenea".
Voi începe cu douä exemple extreme:
Scriitorul Banu Rädulescu, Dumnezeu sä-l ierte, m-a mustruluit zdravän când aveam vreo doisprezece ani si, preluând un citat de nu stiu unde, am sustinut "respectul fatä de marele public". Mi l-a dat de exemplu pe plutonierul de militie din vecini, care se ducea la teatrul de revistä sä vadä buci si craci.
În facultate, Nae Caranfil dispretuia "Oglinda" lui Tarkovski si alte filme criptice, fäcute, spunea el, "ca sä le înteleg eu, mätusa si bunica".
As zice cä fiecare avea dreptatea lui si greseala lui.
Dupä atâtia ani, am ajuns la concluzia cä "marele public" e o generalizare foarte pernicioasä. NU EXISTÄ nici un "MARE public", existä doar un public foarte numeros si stratificat.
Desigur, la limita inferioarä stä transa cea mai needucatä (si întinsä cantitativ): consumatorii de flori de plastic si Räpiri din Serai, de Garcea si manele, de Mortal Kombat, mate värsate si futaiuri doldora de gâfâituri, etc., etc., etc.
La extremitatea opusä îi vom gäsi pe receptorii atât de specializati profesional, încât nici nu mai constituie un "public": cineastii, literatii, oamenii de teatru care împärtäsesc lucrärile colegilor.
Si, bineînteles, între cele douä categorii se aflä multe alte paliere: nivelurile treptat tot mai räsärite si informate, snobii, eclecticii, si multe altele. Cred cä factura CEA MAI IMPORTANTÄ, în zona median-superioarä, o constituie publicul de bun-simt si cu o culturä decentä format din profesiunile urbane (intelectuale, dar nu neapärat), înzestrat spre o bunä receptare a actului artistic. La rândul lui, si acest segment e extrem de stratificat si polarizat în sine.
Prin urmare, nu cred cä se poate stabili "O granitä" între vreun "mare" si "mic" public. Poti trasa asemenea hotare oriunde, în functie de criteriile pe care singur ti le alegi. Important este sä stii CUI te adresezi.
Desigur, e imposibil sä ai prizä la toatä lumea, asa cä, probabil, ideal ar fi sä te orientezi spre a fi accesibil unui numär cât mai mare de spectatori (si, mai ales, de CATEGORII de spectatori), respectând în acelasi timp calitatea artisticä. Existä unele filme, piese de teatru, cärti, care reusesc performanta de a-i impresiona virtualmente pe toti - dar acelea sunt totusi rare (si, de bunä seamä, meritä titulatura de adevärate "capodopere"). Poate cä aici ar merge citate "Romeo si Julieta", "Maestrul si Margareta", "O scrisoare pierdutä", "Lord of the Rings" (cartea!), si alte câteva.
Cred cä, la un nivel mai accesibil, putem plasa cele mai bune comedii burlesti (în primul rând pe Stan si Bran - favoritii mei pentru totdeauna), cele mai bune filme de dragoste (vezi topicul "Greatest Love Movies" - dar selectiv, pentru cä acolo s-a si glumit mult, gratie simpaticului nostru Nightwane), superproductiile istorice bine lucrate, policierurile inteligente si elegante gen Agatha Christie sau Arthur Conan Doyle - si, în general, toate acele creatii care acceseazä motivatii SIMPLE (umorul, dragostea, etc.) si le trateazä cu profesionalism.
În sfârsit, revenind la Shakespeare: aici as spune cä lucrurile stau cam inegal, tocmai pentru cä teatrul renascentist are prea multe elemente formale pe care publicul contemporan le acceptä mai greu. Piesele lui SUNT capodopere, neîndoielnic, dar dacä le montezi exact asa cum le-a avut el în vedere, pierzi jumätate din spectatori. Se impune sä le aduci mai aproape de "marele public" al zilelor noastre (în toatä multiplicitatea sa arätatä mai sus). Reuseste sä faci asta, färä sä-l trädezi pe Old Will, si te poti numi un regisor cu adevärat bun!
(Si închei cu un ultim exemplu: îl ador pe Molière, si încä mai râd în hohote la comediile lui - dar în zilele noastre, cea mai sigurä cale de a-l ucide e aceea de a-l monta în stilul scortos-gratios de salon pe care el însusi îl folosea. Îmi amintesc de niste montäri IREPROSABILE cu "Mizantropul" si "Improvizatia de la Versailles", unde pur si simplu iesea lumea din salä!)

PROPUNERE PENTRU MODERATORI!
Cred cä n-ar strica sä dati un split si sä faceti din acest mesaj pilotul unui topic aparte - ceva pe tema "Micul mare public", sau asa ceva... Chiar meritä ca oamenii sä-si spunä pärerea - si, în timp ce-l scriam, mi s-a trezit cheful de a invita la o însirare de filme considerate satisfäcätoare pentru ambele criterii.
Pitbull is offline   Reply With Quote sendpm.gif