Unlikely Messiah
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
|
Dupä primele reactii din mesajele de mai sus, am stat un timp pe gânduri, încercând sä gäsesc cea mai potrivitä atitudine fatä de împrejurärile care s-au creat. Pentru a nu stiu câta oarä, vä rog sä mä iertati cä IARÄSI m-am lungit pe atâtea pagini (eventual, salvati si cititi offline, dacä socotiti cä meritä) - dar cred cä e necesar, totusi, întrucât situatia a devenit efectiv de nesuportat. Dacä nu întelegem ce se întâmplä, nu vom sti nici cum sä reactionäm, iar aceste scandaluri vor continua la nesfârsit. Vorbeam la un moment dat de "CineMagia" si "CineMahalagia" - dar din päcate nu e numai atât - este vorba de ceva mult mai grav si complicat.
CÂTEVA GENERALITÄTI
Mä voi referi doar în treacät, pe alocuri, la problema homosexualitätii, din simplul motiv cä e mai putin relevantä aici. Acest scandal nu a pornit de la faptul cä al nostru respectabil coleg e gay, ci de la fotografiile lui exhibitioniste si tot ceea ce s-a întâmplat în jurul lor. Asupra acestui aspect se impune sä insistäm.
În rândul tuturor devierilor sexuale, exhibitionismul nu este nici cea mai spectaculoasä, nici cea mai periculoasä - si, poate, nici cea mai räspânditä (desi la întrebarea asta numai o statisticä ar putea räspunde). Nu se comparä, de exemplu, cu sadismul, pedofilia, necrofilia, coprofagia si multe alte "extreme". În schimb, este una dintre cele mai lamentabile, pentru cä relevä în mod dureros si necrutätor inadecvarea socialä a individului tarat, starea de "loser" - si, lucru chiar mai grav, dorinta degeneratä de umilire si autoumilire.
Desigur, majoritatea particularismelor exacerbate (numite uneori, adecvat sau nu, "perversiuni"), au la bazä lacune de fond ale structurii personalitätii - ele fiind reactii denaturate ale libidoului care încearcä automat sä completeze acele goluri. Ca atare, cele mai multe "perversiuni" sau "fetisisme"- termeni pe care-l folosesc generic, din comoditate, desi nu se aplicä întotdeauna - sunt rezultate ale unor complexe de INFERIORITATE (inferioritate uneori realä, alteori perceputä doar subiectiv).
Dupä cum sugereazä însusi termenul "complex", acest fenomen psihic este caracterizat printr-un sistem de contradictii de fond, adeseori paradoxale - în general, axate pe principiul polaritätilor de tipul "puternic/slab", "frumos/urât", "aträgätor/respingätor", "superior/inferior", "bun/räu". Ca atare, orice persoanä complexatä suferä, la origine, de un auto-sentiment negativ, cäruia îi opune un auto-pozitivism exacerbat. Din dificultätile lor de compatibilitate rezultä atitudinile si comportamentele irationale si incoerente ale complexatilor.
Revenind la problema exhibitionismului, complexul de bazä este acela al inferioritätii fizice. Exhibitionistul începe prin a fi marcat de sentimentul propriei sale inadecväri ca atractivitate sexualä - cel mai adesea, la nivelul înfätisärii. Conjugatä cu o structurä psihicä vulnerabilä si labilä, aceastä stare duce la o reactie constând în tendinta obsesivä de a-si expune trupul gol, sau în orice caz organele intime, ca o tentativä instinctivä de a-si "demonstra" doritul sex-appeal. (Constatäm aici o componentä narcisistä clarä: exhibitionistul este excitat sexual de propriul lui trup, si tinde sä le impunä si altora aceeasi reactie.) Observäm cä de cele mai multe ori exhibitionistii au, în fond, o înfätisare destul de inesteticä, cel putin mediocrä fizic, dacä nu chiar dizgratioasä. Nu întâmplätor, pulsiunea lor devine mai accentuatä spre vârsta medie, când complexele fixate în adolescentä se acutizeazä prin "criza vârstei mijlocii" si iminenta începutului îmbätrânirii. Sunt relativ rare cazurile de exhibitionisti tineri, sau cu un sex-appeal autentic.
Pe de altä parte (iar aici intervine acel paradox despre care vorbeam, propriu complexatilor), exhibitionistul simte nevoia instinctivä de a fi pedepsit si umilit (zonä în care fetisismul lui devine tangent cu masochismul si rolul de "subordonat" în relatiile de tip dominator). Acest lucru este firesc, întrucât incidentele care stau la originea exhibitionismului constä, de obicei, în pedepsiri, uneori brutale, întotdeauna umilitoare, ale copilului. (Rousseau descria extrem de revelator fenomenul, în "Confesiuni": întrucât în copilärie era pedepsit prin bätaie la fundul gol de cätre guvernanta fatä de care se simtea atras sexual, ajunsese ca la maturitate sä-si expunä fesele trecätorilor, în asteptarea unor umilinte similare, care-i prilejuiau descärcarea tensiunilor libidinale acumulate.) Cam acesta este "patternul" comportamental-emotional al exhibitionistului.
|