Greu de ales între aceºti trei.
Aº merge puþin mai mult spre Godard fiindcã l-am descoperit cel mai de curînd (bine, exceptînd alea în alb-negru A bout de souffle ºi Bande a Part care nu mi se par de referinþã sau poate cã sunt în contextul de atunci dar acum...). A vãzut cineva Weekend? sau Prenom Carmen? Sã vedeþi în astea ºocuri.
Pulp Fiction poate cã e mai bun decît toate filmele de Godard ºi toate filmele de WKW, dar e unul singur. Omul n-a reuºit sã repete performanþa (în sensul de a mai surprinde la fel de puternic prin ceva nou, nu de a face ceva "gen Pulp Fiction"). Are un stil ºi un material tematic destul de limitate. Prea puþin romantism faþã de ceilalþi doi, ceea ce nu e prea pe gustul meu.
Atît WKW cît ºi Tarantino sunt încã tineri ºi mai au multe de arãtat lumii. Cantitativ (care sã fie ºi calitativ) mai au ceva pînã la Godard.
Godard e mai surprinzãtor, mai imprevizibil, adicã aproape în fiecare film, deºi vãzusem altele înainte, tot m-a surprins de mi-a stat mintea în loc la ce idei îi vin. Normal cã Tarantino ºi WKW aparþin unei alte epoci, mult mai modernizate tehnic vizual/sonor ºi aratã mult mai bine, dar totuºi la Godard scenariile sunt mult mai surprinzãtoare, mai ºocante ºi mai autentice decît la cei doi. În principiu este un experimental ºi mai împotriva curentului ºi mai detaºat de alþii din epoca lui faþã de Tarantino cel puþin în epoca sa, care "omagiazã" filme vechi, clasice sau de serie B, "citeazã", ce-i drept într-un limbaj propriu, original.
Sã nu uitãm cã Godard e (sau a fost în tinereþe, a declarat cã l-a influenþat cel mai mult) idolul lui Oliver Stone (care mie personal mi se pare peste Tarantino) ºi cred cã au în comun ritmicitatea montajul, mult mai alertã decît la ceilalþi amintiþi.
Pe WKW încã nu mã avînt sã-l situez clar undeva deocamdatã, fiindcã n-am vãzut toate filmele lui. Oricum îmi place din ce în ce mai tare. Pare a fi cel mai complex.
__________________
Prepare to evacuate soul
|