View Single Post
Old 16 Oct 2004, 00:22   #1
barbarosa
Novice
 
barbarosa
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2
Oltencele aka Italiencele

Am fost in seara asta la mult asteptatul Italiencele, tarata de prietenul meu. Recunosc ca am plecat cu o prejudecata. Stiam cam cum sunt filmele romanesti: povesti pre sau post ceausiste, variatiuni pe aceeasi tema: cam naspa tarisoara asta a noastra cu tot ce e in ea. Exceptand esecurile totale care incearca sa copieze filme americane proaste (vezi Dulcea sauna a mortii sau Damen Tango). Traiasca marii nostri actori pusi in valoare de marii nostri scenaristi si regizori.

Astfel, intr-un sat oltenesc doua surori, una indragostita, matura dar naiva, si una tanara dar inteligenta (cu priviri de psiholog) in naivitatea ei de copila, fug din sat in Spania la cules de capsune, si asa cum ne divulga afisul, ajung in Italia. Afisul e foarte generos si ne mai divulga si ce fac ele in Italia. Uitandu-te la afis poti vedea doua prostituate, usor vulgare. Ai fi tentata sa crezi ca cea bruneta e mai vulgara decat roscata. Insa ea e de fapt fata cea mica, dusa cu forta de sora sa. Afisul e insa in opozitie cu povestea. Fetele ar trebui sa fie foarte naive.

Bun, deci cele doua fete trec prin mai multe peripetii si ajung inapoi acasa. Laitmotivul filmului cred ca este "In strainatate e bine pt trup, acasa e bine pentru suflet", laitmotiv partial sustinut de poveste. Observ ceva foarte ciudat in cinematografia noastra: regizorii tineri isi scriu singuri scenariile. Sa nu mai fie oare scenaristi valorosi in Romania? Probabil ca nu. Iata insa rezultatele. Personaje accesibile si mintii scenaristului videoclipului cu Pacala al lui Banica Jr: Don Juan al satului, talibanul satului, tampitul pe role al satului, Bruzli, personaje fara personalitati puternice, create doar ca un strat superficial de culoare pentru latura dorita comica a filmului. Singurul adevarat mi se pare acel Bruzli, care imi aduce aminte de frati-miu cand era mic. Intamplarile sunt neverosimile, nici Tarantino n-ar scrie asemenea aberatii: calugarite ce parasesc manastirea pentru tarani curvari, tarani care se strang la discoteca din sat sa vad o caseta cu filmul porno in care sunt obligate (desi mai rad ele in filmul cela) fetele sa "joace", bandit si politist ce se recunosc ca fosti colegi abia dupa ce mai au putin si se impusca, indragostit ce opreste trenul pentru a nu o lasa pe una din fete sa plece in Spania, fiindca ii era sortita prin horoscop sau mai stiu eu ce (ca nu-mi aduc aminte) sa-i fie nevasta. Nunta are loc chiar pe sinele trenului. Inimaginabil.

Imaginile sunt frumoase pe alocuri, simetria filmului (drumul de la inceput si cel de la sfarsit) e bine folosita. Ce nu inteleg eu este urmatorul lucru (poate sunt totusi incuiata): de ce mama dracu' ii mitizam pe americanii astia imputiti? Domnu' Spike Napoleon Lee, ne doare sa vedem intr-o poveste mioritica un drapel american falfaind atat de artistic in vant. Ei sunt salvarea noastra, nu?

Hmmm, si acum finalul. N-am inteles ce se vrea acest film. Un semnal de alarma, o pilda? Se vrea si comedie si reuseste foarte rar. Se vrea drama si nu impresioneaza. Nu e groaznic, nici chiar rau. Insa, din pacate, din punctul meu de vedere, nu iese din tiparul filmelor romanesti care nu te lasa cu nimic si pe care le uiti COMPLET intr-o saptamana.

P.S. Am uitat sa scriu ca cei doi parinti ai fetelor mor (logic, nu? ca doar tre' sa fie trist), una inainte de plecare si unul (betiv) dupa.

P.P.S. Romani din Romania, renuntati naiba la post-sincron.
barbarosa is offline   Reply With Quote sendpm.gif