Pentru scriitorul Culianu nu o sa am niciodata admiratie (vorba lui Cristian Tudor Popescu:"Hesperus e o carte scrisa infiorator de prost"). Pentru savantul Culianu...respect imens (termenul " savant" mi se pare foarte schematic, banalizant; dar ce as putea folosi pentru a descrie activitatea lui ca istoric al religiilor, in semiotica, hermeneutica si epistemologie, gnosticism, magie renascentista, critic literar, analist al vietii politice, al puterii, al miturilor ascunse sub cele mai neasteptate forme?)
Discipol al lui Eliade la inceput, reuseste sa se elibereze de personalitatea maestrului sau si "sa initieze o dramatica schimbare de perspectiva in istoria si filosofia religiilor." (Sorin Antohi). In "Eros si magie" descrie actiunea fantasmelor asupra subconstientului, pleaca de la Giordano Bruno si Marsilio Ficino si ajunge la
brain-trust-urile actuale, la statul totalitar, la manipularea masselor.
Colectia sa de articole politice, reunita in volumul "Pacatul impotriva spiritului", contine, alaturi de adevaruri dureroase pt romani, de exagerari neplacute si de idei care m-au facut sa tresar de indignare si sa-l bag in p**** ma-sii, si teorii ingenioase referitoare la revolutia decembrista, la destramarea incredibila a blocului sovietic, oferind explicatii asupra evenimentelor post-decembriste (mineriadele, mentinerea la putere a neo-comunistilor etc.)
Lucrarea sa care mi-a produs o revelatie a fost eseul "Religia si cresterea puterii". Un rezumat meschin (sint de parerea ca trecerea unei idei pe hartie duce la banalizarea ei; in cazul asta, ideea lui Culianu a fost scrisa de el, inteleasa partial de mine, scrisa din nou de mine, cu stangaciile inerente etc.)
Mai intai, o definitie a puterii: "o modificare de stare interna, suferita de individ sau de colectivitate, printr-o investitie de natura variabila". Fascinant este modul in care se obtine aceasta crestere a puterii: de la acte concrete (sex, crima, bautura, droguri) pana la momente in care ne simtit brusc invincibili, fara cauze evidente.
De exemplu:
"sentimentul pe care-l trezeste o furtuna puternica si spectaculoasa: alaturi de frica se manifesta un puternic sentiment de libertate si de participare la dezlantuirea elementelor naturale. Prin identificare cu intimplarea exterioara, omul paraseste mental frinele sociale si psihologice, transformindu-se dintr-un spectator neputincios in actor <puternic> al evenimentului. Avem aici cel mai simplu exemplu experimentabil de crestere a puterii. Alaturi de el stau intrebuintarea substantelor euforizante (alcoolul) sau halucinogene (drogurile), dansul _ in discoteca sau in societatile "primitive" -, actul sexual, meciurile _ de fotbal, box. etc. _ demonstratiile, mitingurile, actele teroriste sau linsajul _ in toate aceste cazuri ca si in altele, "<puterea> experimentala se afla mereu in relatie cu faptul de a avea certitudinea ca faci o actiune pur individuala, in afara circuitului social, sau asisti la o manifestare naturala a fortei care se arata mai puternica decit societatea insati si ameninta sa o distruga." Puterea ar fi "manifestarea spontana si fara conditionari exterioare a activitatii unui organism individual uman".
Societatea impune constrangeri (rituri integratoare) care asigura existenta si functionarea ei. Pe langa aceste rituri, exista si rituri compensatoare, avand rol de supape, permitand descarcarea tensiunilor (bacanalele antice, discotecile in zilele noastre). Oamenii experimenteaza puterea in limitele permise de riturile compensatorii, adica printr-o rasturnare rituala a normelor care intra si ea in norma.Putini sint cei care transcend normele: samanii, yoghinii, ascetii crestini.
Astazi, miturile si miturile traditiei nu mai reusesc sa-si indeplineasca functia integratoare si compensatoare - religia a fost inlaturata iar Statul nu mai poate controla prin impunerea propriilor valori sau coercitia legii, fortele obscure care s-au descatusat: "Agresivitatea care se dezlantuie in tarile Occidentului reprezinta fenomenul cel mai alarmant al epocii noastre si totodata incheierea unui lung drum istoric si cultural." … "Omul, dezbarat de tot ceea ce il transcende, apare, poate pentru prima oara in istorie, singur si lipsit de aparare in fata fortelor oarbe ale instinctului si ale agresivitatii."
mai multe la:
http://hiphi.ubbcluj.ro/JSRI/html%20...n-articol1.htm
Legatura sa cu Borges: credinta in universuri paralele, fascinatia fata de arta combinatorica(Raimondus Lullus), fata de cabalisti, credinta (aflata si la Eco) ca realitatea este
construita, teoria jocului. Aceste lucruri l-au condus la
jonglerii cu diverse ipoteze, la fantapolitica, la elaborari de scenarii .....care s-au adeverit: a prezis cu cateva luni inainte caderea lui Ceausescu, continuitatea comunistilor la putere, componenta guvernelor (i-a spus lui Anrei Plesu ca va fi ministru...lucru care s-a intamplat).
O personalitate contradictorie: jigniri adresate Romaniei, atacuri veninoase asupra tarilor estice, asupra ortodoxiei considerata inferioara protestantismului ("etica protestanta - munceste ca sa ai- a dus la dezvoltarea Occidentului") dar si dezamagirea cauzata de Occident - fenomenul de
reificare- depersonalizarea omului, transformarea lui in obiect; tratarea lui doar d.p.d.v. economic, ca un potential cumparator.
"Se spune ca fiecare fir de iarba are ingerul sau, ca nu exista nimic la voia intamplarii. In Occident fiecare fir de iarba are pretul sau. Totul se masoara in bani" (citat aproximativ, din memorie).
Aceste sentimente se justifica daca ne gandim ca la 24 de ani, refuzandu-i-se orice oportunitate in Romania, s-a decis sa se exileze in Italia. Viata in Occident nu e deloc usoara pentru un dezradacinat ca el (are o tentativa de sinucidere intr-o tabara de refugiati in Italia) dar reuseste printr-o ambitie imensa si o vointa la fel sa-si construiasca o cariera universitara exceptionala.
Asasinarea sa in 1991 la Chicago, la doar 41 de ani, caz neelucidat( cei mai multi vorbesc de Securitate...eu nu cred in varianta cu "cel mai tampit serviciu de inteligenta din lume", cum l-a definit chiar el) reprezinta adevaratul "pacat impotriva spiritului".