Cine,cand,unde si mai ales de ce acorda banii publici pt film in Romania.
In anul 2004 a fost aprobat un buget de 100 de miliarde lei pt concorsul CNC,din banii astia 67 de miliarde au fost pt lung metraj.Au fost alese 10 proiecte pt finantare din care 6 sunt debuturi(probabil singurul lucru bun).
Cine si pe ce criterii a acordat acesti bani?
Uniunile ?i asocia?iile care pot sa propun? membri pentru comisia de selec?ie sunt primele trei organiza?ii de cinea?ti ?i primele dou? organiza?ii ale produc?torilor ?i distribuitorilor, în func?ie de num?rul total al membrilor cotizan?i la data anun??rii concursului.Aceste organizatii aveau dreptul la cate 3 propuneri fiecare.Din cei 15 oameni propusi ministrul Culturii si Cultelor alege 5 membri ai juriului si inca 5 oameni pe post de rezerve.Acesti oameni ar fi trebuit sa indeplineasca nite conditii:
-Fiecare din asocia?iile participante va avea câte un reprezentant în comisie;
-Dintre membrii comisiei, cel pu?in 2 trebuie s? fie profesioni?ti (scenari?ti, regizori, produc?tori) care au participat la realizarea unui proiect cinematografic de succes în ultimii 10 ani;
-Din cadrul Comisiei de selec?ie vor face parte profesioni?ti care au realiz?ri notabile în domeniul filmelor de lung ?i scurt metraj;
-Nici un membru al comisiei nu poate participa, în nici o calitate, la un proiect cinematografic înscris în sesiunea respectiv? de concurs.
Toate bune si frumoase pana aici.Sunt 6 criterii de evaluare:
1. Interesul ?i impactul asupra publicului
2. Originalitatea subiectului
3. Calitatea scriiturii ?i a redact?rii
4. Elemente vizuale – posibilitatea transpunerii cinematografice
5. Poten?ialul de reprezentare pe plan interna?ional
6. Poten?ialul comercial
Dupa cum se poate obeserva aceste criterii sunt eterogene si ma intreb cum poate un regizor sa evalueze Potentialul comercial sau Interesul si impactul asupra publicului sau un producator Elemente vizuale.Aceasta situatie e probabil cauza faptului ca membrii juriului au dat aceeasi nota pe tot palierul(acordand o nota acolo unde se pricepeau si apoi completand in rest).Nicaieri nu scrie in ce situatie trebuie facuta aceasta jurizare(individual sau la gramada),dupa situatia fiselor de evaluare s-ar putea trage concluzia ca a fost facuta la gramada dand posibiliatea unor negocieri menite sa aduca anumiti oameni in fata.Aceste proiecte propuse nu sunt sigilate dand posibilitatea la alte jocuri de culise(si asa ne explicam cum domnul Carmazan a acordat domnului Nicolaescu 10 pe linie-primul fiind scenarist la Orient Express).
Dupa ce s-a analizat scenariul vine faza a 2a unde sunt selectate dublul numarului de proiecte ce urmeaza a fi finantate si sunt analizate dupa urmatoarele criterii:
-Calitatea Scenariului, conform ierarhiz?rii f?cute de comisia de selec?ie.
-Realiz?rile precedente ale Regizorului conform Fi?ei de Evaluare.
-Realiz?rile precedente ale Produc?torului conform Fi?ei de Evaluare.
-Viabilitatea economic? a proiectului la data înscrierii în concurs, evaluat? în conformitate cu documentele depuse în dosarul de concurs.
-Celelalte documente cuprinse în dosarul de concurs al proiectului cinematografic!
Si asa s-a ajuns(in practica) la cele 10 filme finantate anul asta!
Perspective:
Filmele care au castigat in 2003:
Ma'mare-Mircea Daneliuc;
Recviem-Dinu Tanase;
Dragostea cea mare-Dan Pita;
Orient Express-Sergiu Nicolaescu;
Lotus-Ioan Carmazan;
Fotografii de familie-Serban Marinescu;
Pacala se intoarce-Geo Saizescu;
Cobai-Bogdan Dumitrescu;
Italiencele-Napoleon Helmis;
Ingerul necesar-Gheoghe Preda;
Iubire de cartier-Radu Dragomir;
Aventurile unei zile-Petre Tanase;
Toate aceste filme au fost realizate pana la ora actuala.Calitatea lor comerciala si artistica e mai mult decat indoielnica.
Flashforward:
http://www.evenimentulzilei.ro/diver...news_id=163893
(articolul e mai vechi,sper sa nu fiu redundant).
Situatia e purpurie.Noi sa fim sa sanatosi!