View Single Post
Old 02 May 2004, 21:26   #53
Serghei
Guru
 
Serghei
 
Join Date: Nov 2003
Location: Cotton Club
Posts: 623
Originally Posted by gionloc:
Domnule marx, observ ca pentru dumneavoastra (ca si pentru ilustrul filosof german, care pentru a-si sustine tezele anticapitaliste utiliza date de mult depasite din diverse rapoarte privind situatiile muncitorilor englez)

Avand in vedere faptul ca revolutia burgheza in Anglia a avut loc cu 200 de ani mai devreme decat restul Europei e chiar logic ca Marx sa-si scrie lucrarile pe baza unor asemenea rapoarte!

Quote:
Ei bine, in debutul textului referitor la Patimi eu spun urmatorul lucru: ca exista trei feluri prin care omul se exprima artistic – in scris (literatura), imagistic (pictura, fotografie, sculptura) sau prin sunete (in muzica), aceste moduri pot fi si combinate (cinematografie, teatru, opera)

Eu zic ca sunt mai multe:dans,circ etc.


Quote:
si care pana la urma prezinta lumea asa cum o vad ei, asa cum o simt ei: de aceea in literatura spiritul (creatorului) se exteriorizeaza OBIECTIVIST (=cu pretentie obiectiva, cu falsa obiectivitate, cu dorinta de nepartinire), nu obiectiv (daca scriitorul ar putea fi obiectiv, atunci, si numai atunci ar insemna ca avem o Singura Lume prezentata intr-o Singura Carte a unui scriitor si ca restul sunt doar tampenii;


De unde apare subiectivismul?Din incapacitatea oricarui creator de cunoaste universul in intregime,ceea ce duce la nevoia de a crea niste modele pentru acele portiuni necunoscute!
Un exemplu elementar:baobabul gandit de Tolstoi e diferit de obiectul efectiv.
Cat despre "obiectivismul creatorilor",ce intelegi tu e o coordonare a sensului cu intelesurile,cum intelesurile variaza de la consumator la consumator ma indoiesc ca sta cineva sa-si construiasca opera in functie de consumatori.


Quote:
Apoi, omul nu este constrans de nimic atunci cand creeaza. Arta este creata de oameni talentati, un anti-talent nu creeaza, iar procesul creativ nu poate fi inchipuit ca o scremere, ca o scoatere-din-om-cu-forcepsul a frumosului sau a uratului (drept categorii estetice), ci numai ca o explozie fecunda fie a constiintei, in filosofie, fie a imaginatiei, in orice alt domeniu artistic. Acest lucru (produsul artistic) il implineste pe creator si implineste lumea, iar cand spiritul artistului este plin de seva, revarsarea este un factor normal, nefortat de nimic. Coercitia, constrangerea, apare, stimate domn, numai atunci cand cineva simte ca produsul lui nu are valoare artistica (valoare umana pana la urma), dar vrea sa il impuna cu orice pret, cum este cazul marxismului, de exemplu.


Aici gresiti fundamental,daca imi aduc bine aminte Poe a fost primul care a desconspirat mitul romantic al creatorului/creatiei(acela ca e o explozie).El spunea ca intai ia venit ideia refrenului-o pasare repetand obsesiv un cuvant,apoi s-a gandit la corb(en.crow) s.a.m.d,insa aveti dreptate intr-o privinta,partea finala a creatiei e o explozie,da o explozie pe baza unor concepte "clocite" initial,iar aceste concepte sunt constranse de autocenzura,vremea de afara etc.

Despre passion si unde a gresit gibson:
Prezinta patimile fizice si nu cele spirituale ale lui Iisus,si din experinta proprie experinta pot spune ca nu in fiecare zi ei bataie pentru o idee insa fiecare zi e o lupta interioara(pt unii).
In acceptiunea ideei de mai sus am sa prognozez ca "minciuna" lu gibson n-o sa iaba picioare lungi.Iar daca judecam filmul dupa elementele componente singurul care merita atentie e "imaginea",care mai salvaeza din valoarea artistica.
Dupa mine gibson s-a ascuns in spatele mitului Iisus si-a scos o baliga artistica!(o parere pur personala).
Serghei is offline   Reply With Quote sendpm.gif