Thread: Cinematografe
View Single Post
Old 18 Feb 2003, 19:36   #22
Amyd
Guru
 
Amyd
 
Join Date: Aug 2001
Posts: 429
Side-masking inseamna acele perdele automatizate care coboara sau se ridica in functie de aspectul imaginilor proiectate. Cand exista un ecran 2.35:1 (sau de 2:1 in cinematografele mai proaste) instalat, filmele de 1.85:1 sau reclamele TV (cel mai des 1.33/1.66:1) ar fi proiectate doar pe centru, lasand marginile albe in stanga si dreapta descoperite (si deci suparatoare). Cand exista side-masking, la reclame, trailere sau filmele 1.85:1 sunt coborate respectivele perdele de culoare inchisa (si nu lasa spatii albe goale), cand e un film anamorfotic se ridica si lasa intreaga suprafata a ecranului pentru proiectie. O alta solutie ar fi sa se proiecteze reclamele si filmele 1.85:1 mai inalte decat ecranul, acoperind astfel din stanga pana in dreapta spatiul util, dar e o idee proasta, pentru ca astfel se pierde mult din imagine sus si jos.

Cat despre rolele de proiectie, trebuie sa stii ca oricum filmele vin la cinematograf de la distribuitori impartite in mai multe role (in functie de lungimea filmului: 7, 8, 9, etc. role), pentru ca ar fi imposibil de transportat o singura rola gigantica. Deci ele trebuiesc asamblate pe platane oricum (se lipesc cu scotch sau ultrasonic, in functie de ce masinuta de taiat/splicer exista), iar sarituri vor exista la locul de taietura (cat de mici sau mari depinde de grija proiectionistului care construieste copia de proiectie initiala, oricum teoretic se pot face fara sa se piarda nici o fotograma). Insa exista un mic dezavantaj cu acest sistem single-platter (care de altfel e standard la orice cinema modern, altough termenul e un pic ciudat, pentru ca cele mai multe sunt de fapt cu 3 platane suprapuse) si anume ca materialele de constructie si tolerantele trebuie sa fie excelente pentru a roti corect un astfel de monstru incarcat cu pelicula (trebuie sa fie supra-dimensionat pentru a accepta si filme de 3-4 ore, cum se mai intampla din cand in cand) -> sunt scumpe.

Sistemul cu 2 proiectoare cu change-over e cel vechi, gandit tocmai ca sa nu trebuiasca proiectate role gigantice. Schimbarea intre cele 2 proiectoare insa e oricum aproape inobservabila atunci cand automatizarea si obiectivele sunt reglate corect. E adevarat ca multe nu pot sa primeasca decat role de 2000 de picioare si atunci sunt relativ dese schimbarile, ceea ce poate deveni deranjant. Insa se construiesc/deconstruiesc copiile de proiectie mult mai rapid (nefiind nevoie sa le aduni si apoi sa le tai intr-un singur calup), asa ca multe cinematografe "adevarate" de pe alte meleaguri au ambele sisteme (changeover si platter), in asa fel incat atunci cand primesc un film cu intarziere sa-l poata rula la premiera in timp util (cu changeover).

Salutari,
Andrei
Amyd is offline   Reply With Quote sendpm.gif