Vorbeam de montajul paralel aici, nu de montaj in general. Evident ca acesta a aparut aproape simultan cu cinematograful, pentru ca era inevitabil (asa cum ar zice PTerry, exact ca si "banged grains", merg mana in mana), chiar in filmele lui Williamson si Smith.
Nu prea vad cum am putea sa-l bagam pe Eisenstein in aceiasi oala cu Griffith din punctul de vedere al tabu-urilor, pentru ca Eisenstein a facut filme lipsite de probleme de acest tip - e adevarat cu tenta politica pronuntata, dar nonetheless clean. Faptul ca montajul atractiilor si al socurilor a fost folosit de altii in scopuri de propaganda e their very own business. Saracu' Nobel a patit si el un lucru similar, nu?
Si este o diferenta evidenta intre a face filme "politically incorrect" si cea ce ne arata Griffith in "Birth of a Nation". I mean, come on, negrii mari si rai care violeaza femeile sudiste cu brutalitate - salvate numai de interventia galanta a cavalerilor mascati din KKK? That's beyond politically incorrect, e dezgustator.
Salutari,
Andrei
|