"Crash" e un fel de "Eyes Wide Shut" in varianta cu mai multa violenta si reitereaza tema favorita a lui Cronenberg cu fuziunea organicului cu anorganicul - fie spirituala, fie fizica, incercand sa abordeze si sa imbine doua fetisuri masculine - masinile si sexul, dandu-le o perspectiva noua. In mod sigur nu e pe gustul tuturor, pentru ca e voit expozitiv si voyeuristic, pana aproape de insuportabil. Merita neaparat sa cititi si romanul lui J.G. Ballard (ca de altfel majoritatea operei lui) ca sa vedeti de unde a plecat ideea si unde a ajuns - diferenta e naucitoare.
"eXistenz" datoreaza mult lui Phil K. Dick, al carui stil de a scrie se potriveste ca o manusa pe ceea ce ii place lui Cronenberg sa faca - cred ca daca cineva ar merita sa ecranizeze "Ubik" sau "Time out of Joint", Cronenberg ar fi in pole-position pentru job.
In final, I like him, nu stiu de ce imi aduce aminte intotdeauna de un alt cineast cu "probleme" si anume Peter Greenaway.
Salutari,
Andrei
|