![]() |
despre critica de gasca.
O vreme am citit cronicile lui Andrei Gorzo din Dilema cu relativ interes. Omul parea cel putin destept in crisparea lui de a valoriza doar filmele care se supuneau desuetului canon neorealist.
Ce daca filmului romanesc contemporan in mizerabilismului lui recicla glorios si fara vreo jena neorelismul italian trecut prin creuzetul noului val francez, reinventat si bagatelizat de Dogma 95. Mai nou insa, nu-mi mai permit sa pierd timpul si sa citesc aceleasi glorificari ale lui Bazin facute parca de un marxist retard care il citeaza pe Marx la nesfirsit, fara sa-l citeasca. Inainte de a citi vreun text scris in Dilema sau oriunde altundeva de Gorzo, planez deasupra lui, cumva intr-un desant tematic, sa vad daca in el apare numele lui Cristi Puiu. Regizor de o mediocritate crasa si indragostita de sine pina la extaz, el este pentru Gorzo obiectul festish, adoratia deloc secreta, farul calauzitor in materie de stil. Pus pe un piedestal cu sfiala si reverenta, cum doar un coreean de nord iubitor de film l-ar pune pe Kim Jong Il, se stie, regizor de succes in tara lui comunista, prin armele caruia au trecut mai mult de 50 de productii. Filmele lui Puiu care ar plictisi pina si un calugar zen in asteptarea iluminarii, sint pentru criticul de la Dilema poarta catre o gradina a placerilor cinefila prin care desigur ar trebui sa treaca orice regizor roman daca ar vrea sa fie considerat o entitate cit de cit respectabila.. Ca atata intelege naivul critic nu e de condamnat. Pina la urma nici pe Florin Piersic nu poti sa te superi cind iti povesteste a mia oara cum l-a urmarit ursul la o filmare cind tu l-ai intrebat cu totul altceva. Mai nou insa cu Puiu sint comparati regizori mari ai lumii care in limitarea lor sarmanii, nu au inteles la dracu, lectia lui Bazin de acum 1250 de ani conform careia in cinema geniu = realism = felie de viata filmata in unghiuri fixe, fara inspiratie si vreun talent. Vezi numerele de acum citeva saptamani ale revistei Dilema unde e vorba nici mai mult nici mai putin decit de Bela Tarr. Eu ma intreb daca admiratia asta de un erotism difuz a lui Gorzo e o incremenire nefasta intr-un proiect teoretizant care nu mai are demult legatura cu stilistica filmului contemporan, sau e doar rasplata fata de regizorii apartinind unui curent desuet din filmul romanesc, care te-au intronat, poate meritat, ca sef al criticii de gasca, aripa intelectuala. |
Gorzo a mai fost balacarit pe aici, cel putin eu m-am straduit, pentru aceleasi motive. Articolele le mai aduce din condei, dar cartea scrisa de el, "lucruri etc." e slaba rau. Pe scurt, e un penibil si eu nu citesc nimic de el, doar daca trece la rubrica "timpul probabil". N-am timp de clovni indragostiti.
Cristi Puiu, un amarastean cu o mie de spectatori per film, e si ala vai de izmenele lui. Dobitocul s-a distribuit pe sine in Aurica, haha ce-am mai ras. Nu mai pacaleste pe nimeni cu loazbele lui, i-au zis si aia la festival, "hai ba, ush acasa"... Realism, neorealism, minimalism, n-are importanta, toate sunt valabile ca metoda de lucru. Filmele sunt proaste nu curentul. |
Toata lumea a auzit de djinjis, pe cand amarasteanul ala de Puiu traieste in obscuritatea unor premii la Cannes si Berlin. Saracul de el.
|
Afirmatia ta este irelevanta. Dupa cum vad, esti la nivelul de "poze cu ifonu". Poate alta data.
|
Nivelul ala in ce se masoara, in volti, in decibeli virtuali? (:| Nu-ti plac filmele lui Puiu? Nici mie, dar ghinon, altora le plac. Un atac la persoana si nu la creatia artistica a unui om, denota de obicei frustrare, invidie si submineaza pana si obiectiile valide pe care le poti avea.
De exemplu Gheorghe aduce si niste argumente acolo dar tonul general a mesajului e atat de frustrat ("marxist retard", "admiratia asta de un erotism difuz") incat impresia care ramane e doar ca Gorzo ala trebuie sa fie un tip important, de vreme ce autorul mesajului e asa preocupat sa-l sape. |
Originally Posted by gheorghe_preda:
sunt de acord cu opinia ta gheorghe_preda. si eu am observat acelasi lucru. nu-i cronica in care gorzo sa nu-l mentioneze pe bazin si pe asa-zisul lui discipol, consternantul cristi puiu. ai crede ca tipul n-a mai citit nimic altceva in afara de Qu'est-ce que le cinema?, si nu poate distinge dincolo de minimalismul lui puiu. am vrut sa ma abonez la Dilema online, dar n-am putut trece peste faptul ca astia nu pot gasi pe cineva mai acatarii la sectiunea film. |
Epitetele mele il vizeaza pe Puiu' ca regizor. Iar daca o sa spun ca face filme stupide nu cred ca o sa se inteleaga ca el, ca om, e o inteligenta. Intelegi Twixsen? Dai in unul, o ia si celalalt. Si artistul si omul, respectiv si artista si dolarii' si ardelenii'.
|
Nu va agitati, Twinsen lupta pentru Puiu si Mungiu ca japonezii aia ramasi prin junglele din Extremul Orient la 15 ani dupa capitulare :))
Originally Posted by Twinsen:
"Argumentul" asta e nepretuit. Dupa logica asta, orice film care a luat vreodata un premiu la Cannes este o capodopera =)) P.S. Mi se pare fascinant sa constat ca mai sunt cinefili care citesc cronicile lui Gorzo, fie si in diagonala. |
Originally Posted by gheorghe_preda:
Mi-au placut cele doua articole, dar mi s-a parut extrem de enervanta prezenta numelui "Puiu" printre Tarr, Tarkovski, Antonioni, Angelopoulos. Nu pot sa inteleg obsesia asta a lui Gorzo fata de un regizor care inca mai are o gramada de dovedit. Nu vreau sa intru in filmele lui Puiu, s-a mai discutat despre asta in mai multe parti, inclusiv in linkul dat de djinjis. Era o perioada cand citeam cronicile lui din Dilema veche, dar m-am lasat de ceva timp, nu neaparat pentru ca are obsesia asta de a-l aminti pe Puiu cand ti-e lumea mai draga, ci si pentru ca de multe ori imi pare ca nu are mare lucru de zis despre un film si nu face decat sa rezume actiunea intr-un limbaj putin rigid. Mi se pare ca in textele lui lipseste emotia, ca totul e facut robotic, ca si cum el trebuie sa scrie doar pentru ca trebuie si nu pentru ca vrea... ceea ce s-ar putea sa fie destul de aproape de adevar, cel putin vizand textele din Dilema. |
apropo, mai scrie cineva pe undeva despre de film in romaneste, online sau pe hartie? ma refer la critica de film serioasa, profesionala, nu la ziaristica sau bloguri de adolescenti entuziasti.
imi inchipui ca gorzo nu e singurul critic in viata. unde activeaza ceilalti? |
|
Originally Posted by omudindulap:
pa astia ii stiu. ii mai vizitez. cinesseur (daca facem abstractie de numele pompieristic) e unul dintre blogurile bune. pe liternet trebuie sa cauti si sa alegi mereu bobul de neghina, pentru ca se scrie la gramada, la intamplare, nestructurat, si unele cronici bune, dar putine, se pierd printre productiile literatilor sau ziaristilor. primii pretind ca filmul e tot o opera literara, si scriu despre el ca atare, iar cei de-al doilea il trateaza ca pe un fapt de actualitate, despre care se poate scrie un articol sau un reportaj. nici unii nici altii nu prea au de-a face cu critica de film. |
Si MinRep are un blog fain: http://poisonwhiskey.blogspot.ro/
|
Originally Posted by Mercutio:
Aha, deci Gorzo se incadreaza dupa tine la "critica de film serioasa, profesionala" =)) Curtea este luminata. =)) |
of, nu inteleg de ce cinemagia devine uneori un camp de lupta deja pierduta, intre unii care invie ca vampirii si userii cu mintea fixata bine in cuie, care ar putea sa nu-si mai piarda timp si energie pretioase, punand botu' la diversiuni mai clare ca lumina zilei.
ghinionul nostru ca al miilea topic despre critica romana de film a fost deschis in sectiunea aceasta. moderatorul ei este de regula, inexistent. |
Sau, mai simplu spus: "cel mai banal lucru pe care-l poate face o persoana care are opinii, dar nu are argumente, este sa pozeze in victima"
|
Originally Posted by rvn:
poate userii respectivi apreciaza diversiunile. why not? si asa nu se intampla nimic spectaculos pe aici. dar care ar diversiunea in cazul de fata? nu vrei sa ne-o dezvalui si noua, miss marple? pana acuma a fost criticat gorzo. ei si? n-a mai fost criticat? eu am facut-o de mai multe ori, nu e prima data. omul scrie uitandu-se in oglinda, cum spunea cineva. e pedant si partinitor. subiectul e cat se poate de serios, unul dintre ziarele importante de opinie in domeniul culturii ii publica cronicile, care au devenit un soi bolero, variatiuni pe aceasi tema. aproape toate filmele, romanesti sau straine, in afara de cele de la hollywood (ar fi chiar culmea), sunt puse in raport cu moartea domnului lazarescu. iti vine sa te-apuci sa citesti libertatea. |
Originally Posted by Liviu-:
Originally Posted by gheorghe_preda:
Originally Posted by Liviu-:
Originally Posted by Liviu-:
Originally Posted by Mercutio:
Originally Posted by Mercutio:
Originally Posted by Mercutio:
Pasabilul (prietenii stiu de ce) blogger cinesseur e simpatic, insa are o retorica atat de chinuit-aristocratica incat iti zgarie retina; ii poti vedea sudoarea cum transpare printre randuri; parca are ceva din complexul de inferioritate al provincialului (sau al evreului lol) care face supra-eforturi sa se afirme. Provincial - nu in sens geografic, ci geointelectual, daca pot sa zic asa. E clar ca tipul vine pe filiera profana, nu-i un intelectual pursange. Eu il mai consult sa vad ce neologisme interesante mai tranteste. :)) Ah, si pentru monumentalele si esentialele rubrici precum "all good peple read good books", "ora exacta", "usile, usile..." lol. PS: Nu e o coincidenta faptul ca rantul initiatorului vine imdeiat dupa ce Gorzo a scris despre Pozitia (intra-uterina? - ce titlu tampit lol) Copilului si a refuzat sa-l inscrie pe domnul Netzer pe orbita magisteriala Puiu-Mungiu-Porumboiu-Muntean, nu? |
Originally Posted by Federico:
|
Originally Posted by Mercutio:
@Twinsen: revin mai tarziu. |
All times are GMT +2. The time now is 20:08. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.