![]() |
Dezbaterile privind regulamentul CNC - 2009
asadar, iata propunerile privind noul regulament CNC:
Propunerile de modificare a Regulamentului de Concurs Partea 1 ACRO – Asociatia Cineastilor din Romania Modificari de fond : 1. Clasif icarea valorica a festi valuri lor trebuie schimbata. ACRO a initia t consultari cu cel elalte asociatii de creator i pe aceasta tema astf el inc at in momentul in care vor inc epe dez bat eri le comune pe tex tul reg ulamentu lui , propun erea noa stra sa fie cunoscuta de ceilalti participanti la dezbatere. 2. Producatorii pot avea acces pe parcursul unui an la cel mult 20% din fondurile din publicitate pe care le pot accesa direct (din cei 1,5%) 3. Toate dat ele candidati lor se afiseaza public pe site -ul CNC ina inte de inceperea concursulu i, punctajul aplic anti lor fiind calcu lat in avans. Aplic anti i vor aduce si o copie a dosarului in format electronic. 4. Modalitatea de calcu l a punctaju lui regiz orilor si producato rilo r trebuie modifica ta. ACRO a initiat consulta ri cu celelalte asociatii de creatori pe aceasta tema astfel incit in moment ul in care vor incepe dezbat er ile comune pe te xt ul regulament ul ui propunerea noastra sa fie cunoscuta de ceilalati participanti la dezbatere. 5. ln calculul punctajului regizorilor si producatorilor fisele se completeaza de regula cu datele referitoare la un singur film. 6. Comple tar ea fisel or de pun cta j se fac e cu un film din catego ria la care se face apl icatia. 7. Se sta bileste si se indica ina inte de concurs un buget separat pentru coproduct ii minoritare cu participare romaneasca. 8. Se ind ica tar ife le maximale pentru dif eri te capito le bugeta re ina inte de concurs. Analiza bugetelor trebuie facuta inainte de concurs. 9. Coproducatorii romani in coproductii internationale trebuie sa primeasca un punctaj proportional cu aportul lor la coproductie, la fel ca si coproducatorii romani. 10.Finantarea confirmata in momentul aplicatiei nu mai trebuie punctata. 11.Sedintele comisiilor de concurs trebuie inre gistrate iar inre gist rari le treb uie sa fie publice. 12.Dire ctor ul general al CNC va face publ ica o succinta motivat ie scrisa in clipa in care anunta pe cine a ales in comisia de sele ctie , motivind u-si decizia refe ritoare la fiec are membru al comisiei. 13.Notele acordate de fiec are membru aI comisiei de selectie proiectelor castigatoare vor fi facute publi ce, insot ite de o motivatie succinta a fieca rui membru al comisiei despre fiecare proiect declarat castigator. 14.De regula, membrii comisiei de select ie vor partic ipa cu drept de vot la sedinta C.A. in care se stabileste cuantumul finanatarii fiecarui proiect declarat castigator. 15.Contes tat iile tre buie sa fie adresate alt ei ins tan te decit CNC. Rezult ate le fin ale ale concursului trebuie stabilite dupa judecarea contestatiilor. Concomit ent cu modifica rile de fond, regulamentul treb uie reci tit si re -redactat operandu-se modifica ri de forma si fac andu-se precizari in toate acele puncte in care comisiile de selecti ile de la concursurile ant erioare au ide nti fic at def icient e, chestiuni interpret abi le, compet ente nedefinite sau proceduri neclare. Cristian Mungiu Asociatia Cineastilor din Romania 3 UNIUNEA PRODUCĂTORILOR DE FILM SI AUDIOVIZUAL DIN ROMÂNIA PATRONATUL SOCIETĂŢILOR DE PRODUCŢIE DIN CINEMATOGRAFIE ŞI TELEVIZIUNE U.P.F.A.R / P.S.P.C.T • UPFAR apr eci aza ca este ese nti ala res pectar ea prevederi i leg ale ca in fiecare an sa existe doua sesiuni de concurs. Prin urmare , des i este evident ca ati t in Regulamentul de con curs cit si in Legea Cinematografiei trebuie facute schimbari, consideram ca ele nu trebuie sa afecteze existenta a doua sesiuni anuale de finantare. UPFAR este de parere ca in actuala situatie, nu se pot face modificari la Legea Cinematografiei fara a periclita anumite prevederi si avantaje pentru Fondul Cinematografic, cu greu obtinute. De acea modificarile propuse mai jos, se refera exclusiv la Regulament si consideram ca deschiderea unei dezbateri parlamenatre privind orice modificarea a actualei legi a Cinematografiei este neavenita. In consecinta UPFAR nu sustine Ordonanta 7-2008, prezentata si respinsa de Senatul Romaniei. Masuri pe termen scurt (tin de schimbarea Regulamentului): 2. Reformularea mecanismului de propunere membri in comisie; • Trebuie sa se elimine posibilitatea ca CNC sa gireze prin procedurile sale asociatii sau ONG-uri care nu au nicio implicare in beneficiul breslei, a filmului romanesc, acordandu- le astfel reprezentativitate. Propunem ca membrii comisiei sa fie numiti d e Fo rul t u t e la r , in sp et a MCC d in t r - u n n uma r de p e r so a ne la inceputul fiecarui an (de ex.ca 30), din care se aleg de MCC la fiecare concurs cei cinci membri ai comisiei de selectie. • Pentru asigurarea competentei si calitatii comisiei de selectie, ea trebuie alcatuita exclus iv din profes ionist ii bresle i: un regizo r, un scenarist , un distribuitor , un producato r si un cri tic de film. Sa exi ste obl iga tiv ita tea pentru tot i cei care con cur eaza de obi cei la Concur sur ile CNC, sa faca pe ran d, par te din aceasta comisie. 3. Revizuirea li st ei de fe st iv al ur i consid er at e importan te si ca re se iau in ca lc ul in pu nc ta ju l ac or da t re gi zo ru lu i si pr od uc at or ul ui at at a li st ei de festivaluri pentru filme de fictiune cat si a celei pentru filme documentare. O consecinta ar fi introducerea in prima categorie de festivaluri (cea mai importanta) a 3 festivaluri unanim cotate drept extrem de reprezentative pentru industria de film in lume — ROTTERDAM, TORONTO si SUNDANCE precum si adaugarea pe lista a celor mai importante festivaluri de film documentar din lume si a catorva festivaluri de fictiune omise din greseala anterior (spre ex deja renumitul festival al filmului de la Roma) 4. Revizu ire a ponder ii pe car e o are scenar iul in lua rea decizi ei fin ale pri vind fi na nt ar ea Art. 35 (3 ) Propunere UPFAR - calitatea scenariului 60%, calitatea regizorului 20% si calitatea producatorului 20% 5. Reintroducerea pragului notei 7 dupa prima etapa a concursului, ast fel incat nu toate proiectele sa fie promovate in etapa a doua—practic, reformularea Art. 4 34 (1) si adaugarea: (1) Scenariile sau descrierile de proiect care nu au obtinut cel putin media finală7, vorfi eliminate din concurs. (2) Clasamentele intocmite conformalin. (1) pot suferimodificări în etapa a doua,cea a selectiei proiectelor cinematografice. Daca Legea in forma actuala nu permite rei ntroducerea acestu i prag atu nci select ia proiectelor pentru etapa, de finantare sa fie facuta obligatoriu dupa ierarhizarea comisiei de select ie, in ordinea descrescatoare a note i obtinut e, luand in considerare pana la tre i proiecte peste numarul de filme pe care CNC il are in vedere pent ru fina ntare pent ru sesiunea respectiva, numar evaluat pe baza datelor (Buget mediu, procentul de finantare este de 50 sau 80% etc.). (3 ). Lamuri re a de pl in a a un or ch es ti un i co nf uz e ca re ti n de an umit e pu nc te di n Re gu la me nt ul de co nc ur s si ca re la sa lo c de in te rp re ta ri ambigue din pa rt ea producat or il or , a re pr ez en ta nt il or CNC in co mi si a te hn ic a de co nc ur s, a co mi si ei si , in fi na l, a membri lo r Co ns il iu lu i de Administratie. Toate etapele concursului si in special intocmirea fiselor de evaluare sau cali fic area proiecte lo r in difi ci le etc. cf. Legii, sa fie alcatuite de subcomisi i de minimum doua persoane si procesul sa f ie t ransparent si dat publicitatii, toate rezultatele fiind mentionate in procese verbale semnate de cei doi membri ai subcomisiei si date publicitatii odata cu rezultateleconcursului. (4). De asemenea, consideram ca trebuie revazut modut in care filmelede scurt-metraj puncteaza in aceeasi masura cu filmele de lung-metraj din punctul de vedere al unor selectii sau premii la festivaluri internationale. Apreciem ca este normal ca un film de scurt metraj selectat sau premiat la Cannes, Berlin sau alt festi val important sa aiba o pondere de 50% din punctajul aferent unui lung-metraj 7. Considerarea in calculul punctajului producatorului (vezi Anexa 12a si b) numai a contributiilor financiare EXTERNE sau INTERNE in faza de contracte ferme. Orice punctare favorabila numai pe baza unor scrisori de intentie nu este admisa ( lucru va labi l exc lus iv pent ru acor da rea de punc te producatorului la capitolul „stadiul finantarii”) In caz contrar, CNC ar incalca citeva din principiile esentiale enuntate in OG 39/2005 si anume Art. 2 pct e) si, mai ales, Art. 33 pct c). 8. Sprijin financiar egal pentru dezvoltarea proiectelor de film de fictiune si a celor de film documentar. La ul timele concursuri acest spri jin a fo st in fe rior in cazul pr oiecte lo r de film documentar. Aceasta discriminare nu poate fi argumentata, fiind clar ca, de multe ori, partea de cercetare, pregatire si investigatie pentru un film documentar presupune cel putin tot atatea mijioace si timp investit (daca nu mai multe), ca si pentru un proiect de fictiune. 9. Reformularea integ rala a Art . 14 care se refera la modu l in care se stabileste valoarea creditelor directe (in etapa de finantare) prin raport cu procentul de finantare alocat fiecarui proiect in parte, tinand cont de pozitia ocupata in clasament. Consideram ca acest articol trebuie sa fie reformulat integral pentru a elimina procentul 5 de scadere descrescatoare a alocarii de fonduri. 10. Reformularea Art. 39(2) — in cazul proiectelor de dezvoltare nu este posibil ca „calitatea producatorului” sa detina o pondere de 50% in notarea finala a proiectului. Propunem 60% calitatea artistica— 40% producator 11. Reformularea Art.43 (3) (3) În analiza economico-financiarăîn vederea alocării creditelor directe Consiliul poate solicita expertiza financiarăa unor expeţi independenti sau specialişti din cadrul Centrului Nationalal Cinematografiei. Consideram ca ar trebui sa fie oblig at or iu ca CNC sa soli ci te expert iza financiara asupra bu ge te lo r pr oi ec te lo r c ast ig at oa re si ex pe rt ul in vi ta t (p ro du ca to r, de pr ef er in ta ) sa participe la sedinta Consiliului de acordare a creditelor 12. Completarea Art 14 Prin inaintarea de catre CNC individ ual membrilo r comisi ei de selectie a scenariul ui ce urmeaza a fi jude cat, fiecare membru al jur iul ui urmand a -si face propunerile de notare individual si intr -un plic inchis, remis Conducerii CNC pentru trecerea la etapa a doua a finantari i proiectelor. NU vor mai ave a loc si nu vor mai fi permise intal niri oficiale si notarea prin „negociere”, care se practica astazi. Consid eram ca la sedi nta ar trebui sa part ic ipe Di re ct or ul genera l, 2 membri ai comisi ei de se le ct ie , Di re ct or ul ec on om ic al CNC, Di re ct or Fo nd Ci ne ma to gr af ic , ex pe rt ul financiar numit de CNC si membrii Consiliului De Administratie 13. Art. 26 / pct. 2 — De adaugit lista documentelor necesare pentru filmele documentare: sinopsisul si— eventual – scenariul de film, in conditiile in care genul documentaruluipermiteaceasta 14. De adaugat in Regulament obligatia CNC de a afisa pe website punctajele cas elo r de productie precum si modul de cal cul are al ace sto ra pentru cele care au proiecte selectate etapa a doua a concursului Ce le la te mo di f ic ari ne ce sa re ar ur ma sa f ie in tr od us e od at a cu mo di f ic ar ea Le gi i Ci ne ma to gr af ie i, lu cr u ca re , as a cum am pr op us ma i su s, es te de ev it at in ac ea st a conjunctura politica. Masuri ul te rioare (t in de modi fi carea Legi i pr in comple ta rea OUG tocmai adopta te de Guvern) Conf.Univ.Dr. Dinu Tanase 6 UCIN – Uniunea Cineastilor din Romania In preambulul sugestii lor Uniunii Cineaştilo r la forma actuală a Regulamentul ui pus in di scut ie, ţin em să reaf irm ăm ca teva cr it er i i ce guverneaz ă ar ta şi pro duct ia cinematograf ic a. In acest sens, Comisia de select ie a Cent rului Nat ional al Cinemato gr af ie i es te in vi ta tă să re specte următo ar ele cr it er ii în legătu răcu valo area artisticăşi publicăa creatiei filmului ca artăa spectacolului: 1. Valoar ea sce nar iul ui ca baz ă pri nci pal a a fiImu lui art ist ic, aut oru l fiind che mat săasigure acţiunea film ului şi dial ogul corespunzător; 2. Să se pre zin te pri nci pal ii compon ent i ai ech ipe i de rea liz ato ri: reg ia, cre ato rul de ima gine şi pro tag oni stu l (ac tor sau act riţă pri nci pal ă), con form fisei de creaţie a fiecăruia; 3. Săse asi gur e solva bil ita tea produ c ător ulu i spre a se evita sup lim ent ări ili cit e ale devizului; 4. Deţinăto ri i uno r Premii nat io nale sau int ern aţion ale imp ort ant e au pri or ita te la acordarea de credite pe cei doi ani urmatori premierei. 7 Propunerile noastre privind modificarea unor articole din Regulamentul concursului de select ie a proiec tel or cinematograf ice în vederea acord ării de credite financiare directe au în vedere aplicarea consecventăa criterillor sus mentionate. ORDIN nr. 2359-27.05.2008 Art 17 (2) formatădin 5 membri colaboratori externi CORPUL REGULAMENTULUI Art .6 .. .c ar e a caştig at o ses iune de selectie ………. CADE Intr eba re: Cum vor apa re noi i pro duc ător i mai ale s în domeni ul scu rt - metra jul ui ? Art.10 (3) se ada ugă Toate.... (5) ....pe baza motivatiei scrise ....scrisă Argument: săse poatăcontesta decizia Art.11 (1) se modifică Tot oda tă, CNC va comunica suma maximăalo cat ăpen tru fie car e catego rie şi suma maximăalocatăpentru dezvoltarea proiectelor de film. (2) se modifică Cuantumul maxim care se poa te alo ca unu i pro duc ător per soa na fi zic ăsau jur idi căaut ori zate ca ata re rep rez int ămedia cos tur ilo r de pro duc tie pe anu l ant eri or dar nu mai mult de 30% din suma alocatăpe categorie conform alin.(1). Art.15 (4) se modifică „..pot utiliza maximum 20%... SECTIUNEA a 11-a Ar t. 19 (2 ) - se an ul ea ză (3) - se anu lea ză (5) - se anuleaza OBS. - Formal cei 5 membri tre bui e săcit eas cătoa te pro iec tel e. Opi nii le sunt str ict ind ividua le (se nsu l) apa rtenen tei la Comisie pen tru car e semnea za că răspu nd moral şi faţa opiniei publice. 8 Art .22 (1) .. si ai comis iei de lec to ri… . CADE SECTIUNEA a III-a Ar t. 27 (1 ) da căes te ca zu l ....autorul imaginii, autorul animatiei…. (6) a(… de a le efectua, la media tarifelor din industria cinematografică. Având în vedere importanta acestui act legislativ in dezvoltarea creatiei noastre cinematog raf ice , rei ter ăm ofe rta Uni uni i Cineaştil or, care reuneste 14 Asocia tii pro fe sio nale din domeniu , insumand peste 900 membri cin ea şti , de a văsta , in continuare, la dispoziţie prin delegaţii imputerniciti ai Consiliului Uniunii noastre. Presedinte acad. Mihnea Gheorghiu |
partea a doua
AROFT – Asociatia Romana de Teatru si Film 1. Alin. (2) de la art. 17 se modificăşi va avea următorul cuprins: „M in i st ru l Cult ur ii , Cult el or şi Patr im on iu lu i Naţio na l va nu mi , pr in or di n, o comisie de soluţionare a contestaţiilor, formatădin 5 membri.” Motivatie: modificare impusăde apariţia Legii 303/2008 2. La art. 19, alin.(1) litera b) se modificăşi va avea următorul cuprins: „b) . o co mi si e de se le cţie a pr oi ec te lo r ci ne ma to gr af ic e pe nt ru pr od uc ţia şi de z vol tarea d e proiec te, f ormat ă d in 3 membr i , la se c t iu n e a f i lme lo r documentare.” 3. La alin. (1) al art. 19 se introduce litera c) cu următorul cuprins: „c) . o comis ie de s ele cţie a pr oi ec te lo r ci ne ma to gr af ic e pe nt ru pr od ucţia şi dezv ol tare a de pro ie ct e, form at ă din 3 membr i , la sec t iu nea f ilm elor de animatie.” Mot iva ţie : pun cte le 2 şi 3 sun t nec esa re dat ori tămodifi căril or din Leg ea 303/2008 4. La punctu l 1 al ar t. 26 li te ra c) se modi fi că şi va av ea următo ru l cu pr in s: „e).decupajuI regizoral sau story board”. Motivaţie: decupajul sau story board-ul (story board-ul se foloseşte mai ales străinătate) dau o imagine mai clară asupra felului în care regizorul doreşte să real izeze filmul . Este necesar ă aceast ă prevedere deoarece aj ut ă şi la verificarea bugetului depus. La celelalte secţiuni nu este necesarăaceastămodifica re … bugetul la scurt metraje este mult mai redu s, la documentar nu este vorba de o regie gen film ficţiune, la animaţie in procesul de realizare a filmului se fac şi aceste desene (story board). 5. Litera d) de la punctul 9 al art. 27, se abrogă. Motiva ţie: este anormal ca in cazul regizorului străin săse puncteze numărul de spectatori din ţara in care producătorul principal isi are sediul. In situaţia in care este vorba de un producător din afara graniţelor României se produce o discriminare între regizorul roman şi străin. Toţi trebu ie punctaţi cu aceeaşi măsură. Pe de altăparte nu poţi compara numărul de spectatori din România cu cel din alte ţări. 6 . Li te re le a ) şi c ) de la punc tua l 8 al a r t . 2 7 se modi f ic ăşi vor avea următorul cuprins: "a ). înca sări le obţin ute ca urmare a vânzări i de bi le te în săli le de cinemato gr af din România, pentru unul din filmele produse incepând cu anul 1997. 10 …………………………………………� �…………………………………………� ��… …………. c) .su cc es ul comerc ia l pe nt ru ex pl oa ta re a în săli le de ci nemato gr af di n st răin ăta te şi di fu zare a, ca urmare a închei er ii cont ra ct el or de achi zi ţie şi difuzare, Ia postur ile de tel evi ziune din ţarăşi din str ăinătat e. În dec laraţiile producăto ru lu i se vor menţiona expres document ele în baza căro ra au fo st comp le ta te de cl ar a ţii le , da căac es te a se găse sc de pu se la CNC. In ca z contra r, declaraţiile producător ulu i vor fi însoţite de documente le jus tif ica tive (contrac te de dist ribu ire inte rnaţiona le - nu cele înch eiate cu agenţi de vânzare – şi contra cte de difuzare la TV), împreunăcu copii dupăfişa contul ui analit ic al fi lm ul ui /f ilmelo r menţiona t/menţiona te în de cl araţii , din ca re să re ia să sumele încasate . In cazul te le vi ziunil or na ţionale suma minimăde cont ra ct accept atăde la care se acordăpuncte este 100 de euro, exp rimaţi în Ie i la cursul BNR din ziua efectuării plăţii.” Motivatie: dac ăvorbim de succes comercial este normal săse puncteze sumele incasate; pe de altă parte s-a constatat că la concursurile organizate au fo st soli ci ta te puncte chia r şi pentru in trări Ia festiv alur i (număr de spectato ri) , dar fărăîncasări pentru căfest ivalu l a hotărât sănu perceapăbile te de intrar e: s-au descoper it şi situaţii în care s-au organizat promotii (bilete 1 leu) sau caravane doar pentru a raporta număr de spectator i mai mare .. . Având în vedere căo surs ă a fondul ui este re preze nt ată şi de rest ituirea creditul ui, aceast ă modifica re este şi o măsurăde control dacăau fost incasati bani atunci, procentual, trebuia virat şi la CNC suma aferentă. 7. Lit era a) de la punctu i 9 al art . 27 se modifi căşi va ave a următor ul cuprins: „a). încasările obţinute ca urmare a vânzării de bile te în sălile de cinematograf din Români a, pent ru unul din fi lm ele re al iz ate dup ă 19 97; pe nt ru fi lm ele re al iz at e în ai nt e de an ul 19 97 , CNC va ec hi va la în ca s ări le în ba za un ei metodolo gi i aprobate de di re ct or ul genera l, pr in deci zi e, pe ba zăde date statistice”. 8. Se introduc punctele 91 şi 92 la art. 27 cu următorul cuprins: „91. declaraţia regizorului debutant, conform anexei 8c) la prezentul regulament, în legăturăcu: a. re cu no aşte re a in te rn aţio na lă pe nt ru un fi lm de sc ur t metr aj sa u stu den ţesc rea liz at , la ale ger e: premii şi/s au sel ecţii la fe sti val uri de f il me de ca tego ri a „A ” ac re dit at e de F. I.A .P .F. , co nf orm li st ei comuni cate de către CNC, la fe sti val uri stu denţeşti , pre cum şi la alt e festivaluri (ca de ex.de nişă, tematice, etc) b. succes comercial pentru difuzarea la postu rile de tel eviziune, naţiona le sau internaţionale care au achiziţionat filmul. 92. un regizor debutant nu poate săpart icip e, în aceeaşi cali tate , la un alt proie ct cinematografic în situaţia în care filmu l său de debut nu a fost predat la CNC, conform prevederilor legale. 11 Motivare: 91 realizeazălegătura între declaraţia regizorului debutant şi anexa dupăcare se calculea zăcrit eri ile, 11c). Text ul actu al, ca urmare a modificării Regulamentul ui iniţial, nu respectă această legătur ă, astf el încât au fost create motive de contestaţie pe procedură. 92 rezolvă o problemă, şi anume aceea că regi zori , care nu şi-au pred at film ul de debut pentru care au fost punctati pe o anexăextrem de favorabilă(concepută tocmai ca săîncu rajeze debuturi le) cont inuăsăcâştige puncte, pentru alte proiecte, cu aceeaşi anexăgeneroasă, în detrimentul regi zori lor consacrati şi fărăsăfacădovada debutulu i. Ca urmare jurizarea nu se mai realizeazăcu aceeaşi măsură. 9. Lit. d) a alin. (1) de la art. 37 se modificăşi va avea următorul cuprins: „d). lista proiectelor selecţionate pentru filmele documentare.” 10.La art. 37, alin.(1) se introduce lit. e) cu următorul cuprins: „e). lista proiectelor selecţionate pentru filmele de animaţie”. Motivatie: punctele 7 şi 8 au fost introduse pentru a face corelare cu Legea nr. 303/2008 11. La art. 43 se introduc aliniatele (11), (12) şi (13) : „Art.43 (11). Prevederile alin.(1) nu se aplicăîn cazul în care proiectele sunt realizate în co-regie. (12). In situ atia în care regizorul unui proiect declarat câştigător este înlo cuit, în con diţiile art . 46 din ord onanţă, nu este nec esa r ca nou l reg izo r, ang aja t de către producăto r, să în trunească acelaşi puncta j, sau superior , re gizoru lu i menţionat la sesiunea de concurs. (13). Prevederile alin . (12) se aplicăîn situ atii de boală, renunţare unil ater alăla pr oiect sau dac ăproduc ăto ru l nu este mulţumit de acti vi ta tea re gizoru lu i iniţial.” Moti vare: core larea preveder ilor din Regulament cu art. 46 din ordonanţă. având in vedere căîntre producător şi regizor existăun contract de angajare, pot apărea diver genţe maj ore, reg izo rul se poa te imb olnăvi sau ren unţă unil atera l la pro iect . In aceste sit uat ii , pro ducătoru l, care este re sponsabil pentru creditul obţinut poate înlocui regizorul, motivat şi doar după acceptul CNC-ului. 12. Alin. (3) de la art. 43, se modificăşi va avea următorul cuprins: „(3). In analiza economico-fina nciarăîn vederea alocării creditelor dire cte pentru producţie, Consiliul poate solicita expertiza financiară a unor experţi independenţi sau speciali şti din cadrul Centrulu i Naţiona l al Cinematograf iei. Avizul acestora , privind acordarea creditul ui, este, insă, unul neconform şi se acordă cu respectarea punctului b) al alin.(2) de la art. 43. In cazul în care Cons il iu l cons ta t ă di fe renţe majore în tre credit ul soli ci ta t de către produc ăto r şi ex pe rt iza ec onomic o-fi na nc ia ră, ho t ărărea fi na lă se va lu a do ar du păo discuţie cu producăto ru l şi re gizoru l filmul ui , pent ru a 12 in ţelege mai bine costurile producţiei. Hotărârea finalăaparţine Consiliului.” Mot iva ţie: s-au con sta tat abu zur i ale a şa numit ei comis ii de exp erţi. Din păcate, deşi regulamentul spune ca primul proiect primeşte suma solicitată, iar pen tru următoa rel e se sta bi leşte un proce nt de scăder e, cu respe cta rea def iniţei fil melor dif ici le şi de buget redus, respectiva comisie a diminu at excesiv sumele, uneori chiar din necunoaşterea activi tăţi i de producţe. Ex. proiecte de animaţie la care domniile lor au tăiat scenografia… deşi şi aceste filme beneficiazăde aşa ceva, ca şi de costume, doar căaceste activi tăţi sunt altfel realizate. 13.La art. 43 se introduce alin. (4) care va avea următorul cuprins: „(4 ). În pe ri oa da de cl ar ată de cătr e Gu ve rn ul Români ei ca fi in d pe ri oa dăde cr iz ăec on om ic ă, pr oi ec tu l ce l ma i bi ne pl as at nu po at e ob ţin e mai mu lt de 2.000.000 lei”. Motivaţie: acest art icol este vala bil doar pent ru perioada de criză, având vedere căşi incasările la Fondul cinematografic vor scădea. 14.Alin. (3) al art. 54 se modificăşi va avea următorul cuprins: „(3). Cre dit ul di re ct pent ru dezvol tare de pro ie ct nu va dep ăşi pla fonul pr ev ăzu t de re glemen tări le comuni ta re în domeni ul aj ut or ul ui de st at ac or da t sub formăde ajutor de minimis. Motivaţe: De la 1 ianuarie 2007 legislaţia europeanăin materie de ajutor de stat ne este direct aplicabilă şi, ca urmare, Iegea 143/1999 a fost abrogată. Textul coreleazăacest tip de sprijin instituit prin OG 39/2005 cu Regulamentul CE nr. 1998/2006 al CE privind aplicarea art.87 şi 88 din Tratat referitor la ajutoarele de minimis, precum şi cu Comunicarea Comisiei privind Cadrul comunitar temporar pentru măsurile de ajutor de stat de sprijinire a accesului la finanţare in contextul actualei crize financiare şi economice (2009/C 16/01) 15.Se introduce art. 631 care va avea următorul cuprins: „6 3i. Sp ri jinu l fi na nc ia r ne ramb ur sa bi l pe nt ru ca li ta te a ar ti st ic ă se ac or d ăpr od uc ăto ri lo r şi re gi zo ri lo r un ui f ilm ca re a fo st se le cţio na t or i pr em ia t la pre mi i le OSCA R, ale Academie i Euro pene de Fi lm (EFA ) , la fest ivalur i i n t e r n a ţi o n a l e a c r e d i t a t e d e Fe d e r a ţi a I n t e rn aţi o n a lă a As o c i a ţi i l o r Pr od ucăto ri lo r de Fi lm (F .I .A .P .F .) , la fe st iv al ur i re cu no sc ut e de OSCAR şi EFA.” Mofivaţie: modificarea alin. (1) de la art. 28 prin Legea nr. 303/2009 riscăsăpună in pericol fondul prin consumarea acestu ia doar pe spri jin pent ru festivaluri agreate de CNC. Initial textul din L 328 a fost gandit ca acest sprijin sa premie ze pe cei care au rezu ltate not abi le; modificarea insa des chide enorm de mult lista... 16.Litera e) de la art. 69 se modificăşi va avea următorul cuprins: 13 „e ) . să as igu re un min imum de 6% di n numărul an ua l de sp ec ta col e cu produc ţi i cinematogr afi ce real iza te conform preve de r i lor Ordonantei Guvernul ui nr . 39/2005, aprobată cu modi fic ări şi comple tări prin Legea nr . 32 8/ 20 06 , şi al e pr ez en tu lu i Regulament , din ca re ce l puţin 2% la or el e de maximăaudienţă.» Motivaţie: S-a constatat căexistăagenţi economici care solicităbani din 6 în 6 luni pentru funcţionarea cinematografului, dar nu fac nimic pentru promovarea filmului realizat în baza ordonanţei; din păcate o decizie de director, care nu a fost dată, este compensatăprin aceastămodificare. 17.La art. 69 se introduc lit. f), g), h) şi i) cu următorul cuprins: „f) . să di fuzeze filmele re al iza te în baza Ordonanţei Guvernul ui nr . 39/20 05, aprobatăcu modifi cări şi comple tări prin Legea nr. 328/20 06, şi ale pre zentul ui Regulament , cel pu ţin t imp de dou ă săpt ămâni , iar acest lucru s ăf ie demons tra t prin rap ort area şi vir area sumelor afere nte con tra ctu lui încheiat cu distribuitorul filmului. „ g) . să or ga ni ze ze , ce l pu ti n od at ă pe an , un pr og ram de ed uc aţie cu lt ur al ă, fărăîncasări. h) . sp ri ji nu l f in an ci ar ne ra mb ur sa bi l nu se va ac or da , în si tu aţia în ca re exp loa tan tu l este, în ace la şi tim p, dis tr ibu ito r şi/sau pro duc ător al unu i film şi or gani ze az ăpromoţii în legătu răcu ac el fi lm (e x. bi le te de in tr ar e cu 1 le u) de câ t da că fa ce do va da că a or ga ni za t asemen ea promoţii pe nt ru un număr de cel puţin 3 alte filme realizate în baza ordonanţei şi care nu au fos t scrise şi/s au regiz ate de către acţion arii firme i deţinătoa re a sălii de cinema, şi nu au fo st pr od us e şi/ sa u di st ri bu it e de cătr e pe rs oa na ju ri di căîn ca uz ă, sa u de către firme afiliate. Motivaţie: s-a constatat că, deşi acest sprijin se acordă, filmul realizat în condiţiile ordonanţei nu se bucurăde vreo mai mare atenţie. in plus au apărut promoţii cu bilete de 1 leu! 18.Se introduce art. 691 cu următorul cuprins: „Art . 69 ’ . Cent ru l Naţional al Cinemato gr af ie i are ob liga ţia s ăveri fi ce da că benef iciar i i spr i j inului f inanciar nerambursabi l pent ru func ţionarea cinemato gra ful ui de artă s-au afl at înt r-una din situaţiile menţion ate la lit . h) de la ar t. 69 . Da că se co ns ta tă ex is te nţa ac es to r si tu aţii , în co nf or mi ta te cu le gi slaţia comuni ta ră, spri jinul financ ia r ne rambur sabi l acordat va fi decl ar at ajutor de stat ilegal.” Mot iva ţie: cor ela re cu leg islaţia eur ope an ăin materi e de aju tor de sta t, indiferent dacăacesta este ajutor de minimis, sau nu. 19.Lit.c) de la art. 70 se modificăşi va avea următorul cuprins: „c) . pro gramarea filmelor de art ă, inc lus iv a cel or rea liz ate în baza ord ona nte i, pentru ultimele 6 luni.” Motivaţie: corelare cu art. 69 din Regulament, mai ales căacest sprijin s-a 14 instituit tot in favoarea filmului realizat in baza ordonanţei. 20.Alin. (4) de Ia art. 74 se modificăşi va avea următorul cuprins: „( 4) . Ac or da re a sp ri ji nu lu i fi na nc ia r ne rambur sa bi l nu va de păşi pl af on ul prevăzut de re glement ări le comuni ta re în domeni ul aj ut or ul ui de st at acordat sub formăde ajutor de minimis. Motivaţie: De la 1 ianuarie 2007 legislaţia europeanăin materie de ajutor de stat ne este direct aplicabilăşi, ca urmare, legea 143/1999 a fost abrogată. Textul coreleazăacest tip de sprijin instituit prin OG 39/2005 cu Regulamentul CE nr. 1998/2006 al CE privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat referitor la ajutoarele de minimis, precum şi cu Comunicarea Comisiei privind Cadrul comunitar temporar pentru măsurile de ajutor de stat de sprijinire a accesului la finanţare in contextul actualei crize financiare şi economice (2009/C 16/01). 21.Se introduce alin. (3) la art. 76 cu următorul cuprins: „(3) . Solicit ările de spri jin fina ncia r nerambursabi l acordate în conf ormitate cu se cţiu ni le II l şi IV din prezentu l Regulament , nu sunt supuse preveder il or pri vind intens ita tea aju tor ulu i de sta t sta bil it prin Comuni carea Comis iei către Consil iu, Par lament ul European şi Comite tul Regiun ilo r in legătur ăcu unele aspecte legale pr ivi nd cinematografia şi operele audiovizu ale (COM(2001 ) 534 final, acesta din urmăfiind un ajutor de stat notificat.” Motivaţie: experienţa a dovedi t căcele douăscheme sunt confun dat e, iar sprijin ul financiar nerambursabil acordat este supus intensităţii de 50% ceea ce este greşit. Acest tip de sprijin este supus doar condiţiei ref eritoa re la aj ut or ul de mi ni mi s şi nu ce lo r ca re se re fe ră la aj ut or ul de st at in cinematografie, şi care trebuie notificat. 22.Se introduce alin. (3) la art. 76, cu următorul cuprins: „(3 ). In co nf ormi ta te cu pr ev eder ile comuni ta re în domeni ul aj ut or ul ui de mi ni mi s, în ca zu l ac or d ări i sp ri jinu lu i fi na nc ia r ne rambur sa bi l, ju st ifi ca re a che ltu iel ilo r efe ctu ate se face doa r în Iim ita spr iji nul ui finan cia r neramburs abi l obţinut.” Motivaţie: din cauza necunoaşteri i legi slaţiei europene, ajut orul de minimis este confundat cu ajutorul de stat aprobat în baza unei scheme notificate. 15 Anexa nr. 8a) DECLARAŢIA REGIZORULUI*) în legăturăcu unul din filmele realizate în carieră 1. Încasări le obţin ute ca urmare specta to ri lo r plăti to ri înre gis tr at i în săli le de ci nemato gr af di n ţar ăpe nt ru un ul di n fi lm el e re al iz at e în ca ri eră(l a al eg er e) [pentru fi lmele rea liz ate in ain te de 199 7 se va tin e con t de modali tat ea de cal cul a CNC**)] Ti tlu l filmul ui .....................premie ra/anul Incasări .............. 2. Re cu no a şte re a in te rn aţio na l ăpe ntr u un ul di nt re ult im el e do u ăf il me realizate, cu cel mai bun palmares (la alegere) Ti tlu l filmul ui ................... a) premii la fe st iv al ur i in te rn aţio na le ac re di ta te of ic ia l, co nf orm li st el or Consiliului Naţional al Cinematografiei - festivalul/anul b) selecţii la fe stiva lu ri in te rnaţion ale acre di ta te conform listelor Consiliului Naţional al Cinematografiei |
partea a treia
SCIRO - SOCIETATEA CINEAŞTILOR INDEPENDENTI Comunicăm unele observaţii – propuneri făcute de membrii noştri. • Art. 1 (3) „sprijin financiar nerambursabil” lit. a) c) - „succes de public” OBS. fărăobiect. în ultimii ani, numărul spectatorilor la un film, deci recuperări financiare nesemnificative, nu pot fi considerate „succes de public”. • Art. 14. – Dosarul de scenariu... 1. pentru filme de lung metraj de ficţiune: se modificăastfel Lit. a) scenariul regizoral - decupajul - cronometrat. 2. se separăîn sub capitole.- filme* ficţiune * documentare; * animaţie (domenii specifice; nu este legăturăde specie) Pentru filme documentare, se completeazălit. d) (...) locuri de filmare... Pentru filme de animaţie, se completează lit. e) Se prezintăgrafica personajelor – caracterelor principale. • Art.15.modificăricuprecizarea noţiunilor (existente înLegea8/1996 -art.65,66,68) 1. lista cu autorii filmului: regizorul; autorul (autorii) adaptării după opere pre exist ent e; autor ul (au to rii ) sce nariu lui origina l; aut or ul (au to rii ) dia log uri lor ; dup ă caz; aut oru l muzic ii spe cia l cre ate ; aut oru l (au tor ii) graficii pentru filmele de animaţie. 2 se modificătextul dupăcumurmează.. în cazul adaptării dupăopere preexistente. a) Pro ducător ul filmu lui pre zin tă con tra ctu l de ces iune înc hei at cu tit ula rul (ti tul ari i) dre ptu lui de aut or al operei (op ere lor ) litera re pre exi ste nte sau cu moşten ito rii leg ali . Fac excepţie ope re pre exist ent e trecute în domeniul public. b) în cazul muzicii adaptatădupăopere preexistente. Se aplicăprevederile de la lit. a) 6. se completeazăb) astfel.- b) con tri but iile co-pro ducător ilo r sau cof inanţato ril or, ver ifica te pri n: documente de bonitate financiarădin ţarăsau străinătate, (...) • Art. 16 se renumerotează Pct. (3) (4) (5) (6) (7) (8) se abrogă. • Art. 18. comisii separate pentru documentar şi animaţie • Secţiunea a VI-a (...) dezvoltarea proiectelor de film. Propunem comisi i separa te: filme lm. fi cţiun e, documenta re, animaţie. (OBS. Nu cunoaştem specialisti a toate experţi.) (3) In cazul proiectelor cu adaptare după opere preexistente, se impune acordul de principiu al autorilor titulari de drepturi sau al moştenitorilor legali. (OBS. Se aprobăproiectul, se finantează, se consumăfondurile si autorul operei preexistente sau moşteni tori i nu sunt de acord, post factum. – Cazul Radu Tudoran – Adrian Popovici) Art. 27. - Pct. (2) se abrogă. • Art. 36. 21 2. se completeazăastfel: 2. promovarea cop roducţiilor cinematog raf ice la care reg izo rii sunt din România. • Art. 38 şi altele. Termenele de 24 de lun i, alt ele de 3 ani , (ar t. 47) sun t exc esi v de lun gi. (OBS. Se încurajeazăspecularea bancarăa sumelor alocate.) ( OBS. In productia socialistăde filme se acordau termene medii de finanţare si productie: 3 luni - Pregătire,. 12 săptămâni - Filmare,. 3 luni - Montaj, Sonorizare, Copie standard, Derogări se făceau pentru filme de mare amploare, dupăcaz.) • Art. 45. - (2) se completeazăla sfarşit..... dacăregizorii sunt români. • Art. 48. - (1) a) OBS. acordarea a 50% din creditul direct „la inceputul perioadei de pregătire” care se poate lungii intenţionat nedefinit, este o mare eroare financiară, cu încurajarea speculatiior depozitelor bancare. • Corectăeste o repartiţie de10% la intrarea în pregătire, cu eşalonare ulterioară, cu prezentarea justificatăa operaţiunilor şi a cheltuielilor • „la inceputul perioadei de filmare” se completeazărata la 40 %. Se acordă încă30% la jumătatea perioadei de filmare. • 20 % pentru post producţie. 10 % la predarea copiei standard. Eşalo narea tre buie reviz ui tă conform exp erienţei exi ste nte în lum e, con form realităţii cheltuielilor pe perioade. Perioada de filmare este cea mai costisitoare. Mircea Muresan 22 Asociatia Exploatantilor de Sali de Cinematograf In primul rind sustinem creerea in subordinea Centrului National aI Cinematograf iei , a unei comisi i investita cu putere jur idica de verificare a operato rilor economici ce sunt obligati conform Legi i cinematograf iei sa contribuie la fondul Cinematografic. O mare nedreptate in legea cinematograf iei este lega ta de finantarea directa de catre operatori economici care au creat in piata un monopol datorita lipsei de transparenta si echitate a legii. Exista postur i de tel eviziune care condiţione ază vânzarea minutelor de public itate către agenţiile de public itate ce pot part icipa dire ct la finanţarea unor proiecte de spri jinirea cu prio rita te doar a anumitor proiecte sau a anumitor producători. In acest fel considerăm că, deşi legea cinematograf iei a fost gândită şi reda ctatăastf el încât toţi producători i săaibe şanse egale, finanţarea dire ctăface ca uni i dintre aceştia „săfie mai egali decât alţii” în faţa legi i. Din acea stăcauză existăproiecte care nu se pot fin aliza, ştiu t fiind faptul căCNC nu poate finanţa cu mai mult de 50% din bugetul film ului (conform unei directive europene în materie de ajutor de stat în domeniul cinematograf iei) , cu excepţia filmelo r dif ici le sau de buget redu s. Din aces t motiv, legiu i tor ul a crea t posibi lita tea ca proiect ele declara te câ ştigătoare la concursuri le organi zate de către CNC săpoatăprimi şi finanţare dir ect ă. In vede rea su st in er ii in mod ec hi ta bi l a pr oduc ti ei de fi lm romane sc pr in real izarea tutu ror proiecte lor castigatoare ale concursu lui de scenarii din cadrul Centrului National al Cinematografiei, propunem urmatoarele; Oper at or ii ec onomic i ment io na ti in Le ge a Ci nemato gr af ie i la Ar t ico lu l 13, alinia tul 1 lit . a) b) c) si d) sunt obliga ti s a sustina prin finantare directa din suma de 1,5% din contributia sa la fondul cinematografic toate proiectele cinematografice castigatoa re ale concursul Cent rulu i Nationa l al Cinematograf iei cu un procent egal cu procent ul anuntat de Centrul Nati onal al Cinematograf iei la sesiunea de concurs de scenarii la care produc ator ul a castigat sesiune a. Finanta re ce poate fi urmarita de catre serviciul de contabilitate al Centrului National al Cinematografiei. Filmul de autor cat si filmul de arta au un loc insemnat in productiile cinematografice din toate tar ile . Din pacate cinematogra fia ca or ice act ivit ate cultura la are nevo ie si de sustine re financiara proprie . Tinand cont de aceste lucruri Regulamentu l de concurs trebuie sa ia in cons iderare si filmul cu succes de casa, in asa fel ca sumele incasate din prin succesul filmului sa improspateze fondul pentru sustinea a cat mai multor productii de film. Sustinerea coprodu ctii lor cu case de film stra ine (mai ales a filmulu i de audient a). Daca prod uctia unui film se va desf asura in prop ortie de 80% pe terito riul Romanie i, este un film de casa si acopera in prop ort ie de 90% forta de munca autohton a, aceste proi ecte ar treb ui sust inute avand in vedere ca acesti bani vor aduce implici t fonduri mult mai mari de product ie ce se vor chelt ui in tara din partea produ cato rilor stra ini. In acelas i timp fiind un film de casa sansele de recuperare a banilor sunt mult mai mari. 23 ASOCIAŢIA ROMÂNA DE FILM INDEPENDENT (A.R.F.I) Asociaţia Românăde Film Independent face urmatoarele propuneri de modificare a Regulamentului de concurs de proiecte cinematografice al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC): 1. Sa existe criterii de eligibilitate a membrilor comisiei de selectie atat de scenarii cat si a membrilor comisiei economice, clare, concise din care sa reiasa expertiza celui care evalueaza un scenariu sau un buget. Din comisiile de selectie sa poate face parte si experti din strainatate. Sa existe criterii care sa precizeze conflictul de interese si incompatibilitatile functiilor sau pozitiilor cu cele de membru in comisia de evaluare. 2. Membrii comisiei, sa fie alesi pe baza expertizei lor in domeniu si sa nu aiba legaturi comerciale cu casele de productie aplicante in concurs. Un membru al comisiei nu ar trebui sa aiba voie sa participle la urmatoarele doua sesiuni ale concursului CNC. Se vor evita astfel reciprocitatile. 3. Membrii comisiei de selectie, de la toate sectiunile, sa-si faca publice notele si comentariile privitoare la toate proiectele inscrise in concurs. E asigurata o transparenta care probeaza profesionalismul membrilor comisiei. 4. Concursul sectiunii de scurt metraj sa aiba criterii de punctaj diferite de cel de lung metraj. Sa existe comisie de evaluare separata si un sistem de punctare separat. Sa reprezinte debutul mic – criteriile de punctaj al regizorului care nu a realizat debutul in lung metraj sa fie identice cu cele pentru debut in lung metraj. Pentru ca trebuie sa existe acces egal la resurse, nu se impiedica participarea la concursul de scurt metraj al regizorilor care au debutat sau au filme de lung metraj, dar punctele obtinute cu lung metrajele sa nu se ia in considerare, pentru a se evita conditii de concurenta neloiala si crearea unor pozitii favorizare prin care se blocheaza accesul tinerilor cineasti la resursele publice. 5. Ponderea scenariului in calculul punctajului unui proiect de scurt metraj sau debut in lung metraj sa fie mai mare, de 70% din ponderea totala de 100%. Ponderea criteriilor sa fie de: 70% scenariu, 20% calitatea regizorului – evaluata numai pe baza scurt metrajelor realizate si 10% calitatea producatorului. 6. In cadrul sectiunii de lung metraj, propunerea ARFI, privind ponderea criteriilor sa fie astfel: 60% scenariul, 30% calitatea regizorului si 10% calitatea producatorului. 7. Un producator ar trebui sa fie obligat sa returneze banii catre CNC de la prima incasare si nu dupa 7 (sapte) ani. 8. realizat un sistem de penalizare a insuccesului, atat al regizorilor cat si al caselor de productie care au realizat filme cu insucces la box-office sau absente in festivaluri internationale, in asa fel incat regizorii si producatorii respectivi sa nu mai obtina la fel de usor alta finantare. De exemplu, dupa ce un regizor a realizat un insucces, sa i se interzica sa mai participe in urmatorii patru ani la un alt concurs CNC. Decizia referitoarea la calitatea unui film, trebuie sa apartina unei comisii alese in acelasi mod precum comisia de evaluare a proiectelor. 9. Atata timp cat exista mii de festivaluri pe mapamond, ar trebui sa puncteze fiecare selectie, cu mentiunea ca festivalurile importante trebuie sa puncteze mai mult. Insa lista festivalurilor importante, trebuie revizuita, in asa fel incat sa nu mai existe loc de interpretari atunci cand sunt mai multe festivaluri din acelasi oras: trebuie mentionat numele exact al festivalului si site-ul oficial al acestuia. In plus, trebuie reconfigurata ponderea de importanta a unor festivaluri, in asa fel incat Festivalul de la Cairo sa nu puncteze egal cu Festivalul de la Cannes si festivalurile de film documentar de clasa A sa puncteze mai mult. 10. Bugetele aplicantilor in concurs sa fie admise numai cu expertiza unor evaluatori financiar contabili independenti. Preturile componente ale bugetelor echipamentelor 24 inchiriate, camerei, postproductiei, onorariile personalului echipei de productie sau aporturilor in natura si servicii, sa se apropie cat mai mult de preturile pietei. Comisia de evaluare economica trebuie sa aiba cel putin 3 oferte, pentru diferite perioade de filmare: 10 zile, 24 zile, 40 zile, care sa reflecte corect discounting-urile acordate. 11. In cazul unor echipamente proprii sa se prezinte situatia de inventar a acestora, care sa reflecte corect gradul de amortizare fizica si morala. In acest fel se evita supradimensionarea artificiala a bugetelor si, implicit marirea artificiala a procentului de pana la 50% acordat de CNC, care in multe situatii este bugetul total al unui film. Credem ca aceste elemente pot sta la baza imbunatatirii actualului regulament. Presedinte ARFI Ciprian Alexandrescu ARFI – Asociatia Romana a Filmului Independent ln numele Asociatie i Romana a Filmului Indepenent va transmitem amendamentele noast re legate de regulamentul de concurs al CNC. Mentionam ca propunerile prezentate reprezinta opinia generala a unui grup de tineri regizori de film din care fac parte Ciprian Alexandrescu, Gabriel Achim, Paul Negoescu, Adina Pintilie, Vlad Trandafir, Stanca Radu, lulia Rugina. • Plecand de la gestul lui Mungiu de a face publice comentariile si notele lui privitoare la proiectele castigatoare, gasim ca ar fi util ca toti membrii comisiei de select ie, de la toate sectiunile, sa-si faca publice notele si comentariile privitoare la toate proiectele inscrise ln concurs. E asigurata o transparenta care sta ca proba a profesionalismului membrilor comisiei. • Scurtmetraju l trebuie judecat diferit de lungmetraj (comisie separate, sistem de punctaj separate) — sa fie judecat ca o forma de debut si sa sprijine 25 regizorii debutanti (care nu au facut un lungmetraj). Regizorii care au un lungmetraj la activ, sa nu puncteze cu acel lungmetraj, ci doar cu scurtmetrajele realizate anterior) • Ponderea scenariulu i in calcu lul notei unui proie ct de scurtmetraj sau debut trebu ie sa fie mai mare: 70% scenariul, 20% calitatea regizorului si 10% calitatea producatorului • Pentru sectiunea de Iungmetraj, ponderea calitatii regizorului trebuie sa fie mai mare: 60% scenariul, 30% calitatea regizorului si 10% calitatea producatorului • Membrii comisiei, sa fie alesi pe baza expertizei lor in domeniu si sa nu aiba legaturi comerciale cu casele de productie aplicante in concurs. Un membru al comisiei nu ar trebui sa aiba voie sa participe la urmatoarele doua sesiuni ale concursului CNC. Se vor evita astfel reciprocitatile. • De avut in vedere un sistem de penal izare a regizorilor care au realizat in trecut filme de lungmetraj apreciate ca rebutur i prin absenta din festiva lurile interna tionale si insucces de box -office, in asa fel incat regizorii respectivi sa nu mai obtina la fel de usor alta finanta re. De exemplu, dupa ce un regizor a realizat un rebut, sa i se interzica sa mai participle in urmatorii patru ani la un alt concurs CNC. Decizia referitoarea la calitatea unui film (daca este rebut sau nu), trebuie sa apartina unei comisii alese in acelasi mod precum comisia de evaluare a proiectelor. • Atata timp cat exista mii de festivaluri pe mapamond, ar trebui sa puncteze fiecare selectie, cu mentiunea ca festivalurile importante trebuie sa puncteze mai mult. Insa lista festivalurilor importante, trebuie revizuita, in asa fel incat sa nu mai exista loc de interp retari atunci cand sunt mai multe festiva luri din acelasi oras: trebuie mentionat numele exact aI festiva lului si site -uI oficia l al acestuia ln plus, trebuie reconf igurata ponderea de importanta a unor festiv aluri, in asa fel incat Festivalul de la Cairo sa nu puncteze egal cu Festivalul de la Cannes si festivalurile de film documentar de clasa A sa puncteze mai mult. • Un producator ar trebui sa fie obligat sa returneze banii catre CNC de la prima incasa re si nu dupa sapte ani. 26 ASOCIATIA DOCUMENTOR Propuneri modificare Regulament CNC 1. Consideram ca treb uie elim inata posi bil itatea ca regi zori i si prod ucat orii sa poata puncta cu re zu lt at el e fi lm el or lo r de fi ct iune in ca zu l in ca re co nc ur ea za la se ct iune a fi lm documentar. Actualul sistem de punctaj dezavantajeaza clar realiza torii de film documentar, ale caror rezultate nu pot fi cuantificate – spre exemplu – dupa numarul spectatorilor din salile de cinema. 2. Adaugarea pe lista de festivalu ri luate in considerare in stabilirea punct ajului de proie ct a celor mai importante festivaluri internationale de film documentar si cotarea acestora conform semnificatiei lor pentru comunitatea profesionala [vezi lista anexata]; renuntarea la impartirea conform criteriilor FIAPF si alegerea unei impartiri pe categorii 1,2,3 similara si modului in care aceste festivaluri puncteaza, ca importanta, pe grila de punctaj. 3. Acordarea unui spri jin financiar egal pentru dezvoltarea proiecte lor de film de fictiune si a celor de film documentar La ult imele concursur i, acest sprijin a fost inf erio r in cazul proiectelor de film documentar. Discriminarea nu poate fi argumentata, fiind clar ca, de multe ori, partea de cercetare, pregatire si investigatie pentru un film documentar presupune cel putin tot atatea mijloace si timp investit ca si un proiect de fictiune. 4. Expert iza teh nica asupra bugete lor de productie ar tre bui efe ctu ata ina inte de decizia comisiei de sele ctie a scenariilo r asupra clasamentulu i. Consideram ca situ atia actuala – in care expertiza tehnica in vederea alocarii creditelor directe are loc dupa notarea scenariilor – distorsioneaza pur si simp lu clasamentul si s-a desf asurat de obicei int r-un mod partizan. Deasemenea, expertiza bugetelor de film documentar trebuie sa tina cont de specificul productiei contemporane de film documentar. 5. Examin area po si bi li ta ti i de a in fi in ta un fond sp ec ia l pent ru film document ar si experimental garantat de Minis terul Cultu rii si Cultelo r si presupunind o posib ila reorganizare institutionala in cazurile Sahiafilm SA siEditura Video. In momentul de fata, acestea sunt singurele case de productie proprietate de stat din Europa. ln fine , DocuMentor apreciaza ca esentiala respectarea preve deri i legale ca in fiecare an sa existe doua sesiun i de concurs. Prin urmare, desi este evident ca in Regulamentul de concurs trebuie facute schimbari periodice, consideram ca ele nu trebuie folosite ca pretext pentru amanarea/anularea unor sesiuni de finantare. Florin lepan Alexandru 27 S.C. CLASIC STUDIO Domnule Ministru, in vederea elaborari i noului Regulament privind concursul de scenarii cu finantare partiala CNC, in calitatea mea de regizor de film de animatie, ce am lucrat dupa 1989 cu mari studiouri din Europa si am castigat concursul CNC din 2008 sesiunea I, imi permit sa va fac cunoscute cateva observatii privind filmul de animatie, observatii ce pot ajuta la elaborarea noului Regulament: Filmul de animatie are traditie in Romania, fiind cel care a adus primul premiu „PALME d’OR”. A trebuit sa treaca o jumatate de secol pana sa il putem castiga pe al doilea. Filmul de animatie este comercializabil. Multimea canalelor TV specializate in difuzarea acestui gen de film, demonstreaza interesul de care se bucura pe plan mondial. Dupa 1989 filmul de animatie nu a mai primit finantare de la stat, cei mai talentati artist i romani emigrand in marile studiouri din lume. Formarea unui animator costa mult si necesita o pregatire speciala. Pierderea acestor talentati artisti nu a mai putut fi compensata. De cativa ani fimul de animatie a inceput sa aiba acces la fondurile CNC, dar intr-o forma defectuoasa: finantarea era acordata filmului de scurt metraj in devalmasie pentru filmul documentar si filmul de animatie. Documentarul beneficiind de un lobby mult mai puternic, lua partea leului. Mi-au trebuit ani de munca de lamurire, atat cu Ministerul Culturii cat si cu Comisia Parlamentara pentru Cultura si Arta, pentru a se intelege ca filmul de animatie este un segment al culturii noastre la fel de important ca si celelalte arte, necesitand ac ordarea unui buget separat. Cand in sfarsit s-a aprobat separarea bugetelor, au aparut alte probleme. Comisiile de evaluarea a proiectelo r nu sunt constituite din specialist i. Creditele respective putand fi accesate, pe cai mai mult s-au mai putin misterioase, de persoane care nu au nicio pregatire in acest sens, atat ca regizori cat si ca producatori. In privinta notarii scenariului, regizoru lui si a producatorului , fiecare are importanta lui; scenariul sta la baza filmulu i, regizorul il pune in opera, iar producatorul sustine cu 50% din deviz. Pot fi zeci de scenarii, multi producatori, mai mult s-au mai putin specializati, multi tentati mai ales de sprijinul CNC, dar regizori sunt putini. Dintre acestia si mai putini sunt cei valorosi. Valoarea operei o da ecranul si nu alte forme ce tin de oratorie, drept sau calcule economice. Un premiu inter natio nal de mare importanta obtin ut de un regizor, confera garantia calita tii viitoa relor opere si trebuie sa ii acorde priori tate in obtinerea credit ului CNC. Este aberant sa o ia mereu de la inceput. Cinematograful nostru poate fi cel mai bun din lume, dar si lumea trebuie sa creada asta. Recunoasterea inseamna premii, iar premiile trebuie sa confere avantaje. |
cam ce se propune vizavi de note si proportia lor:
Propunere UPFAR calitatea scenariului 60%, calitatea regizorului 20% si calitatea producatorului 20% 5. Reintroducerea pragului notei 7 dupa prima etapa a concursului, ast fel incat nu toate proiectele sa fie promovate in etapa a doua—practic, reformularea Art. 34 (1) si adaugarea: (1) Scenariile sau descrierile de proiect care nu au obtinut cel putin media finală7, vorfi eliminate din concurs. Propunere ARFI: Ponderea scenariului in calculul punctajului unui proiect de scurt metraj sau debut in lung metraj sa fie mai mare, de 70% din ponderea totala de 100%. Ponderea criteriilor sa fie de: 70% scenariu, 20% calitatea regizorului – evaluata numai pe baza scurt metrajelor realizate si 10% calitatea producatorului. 6. In cadrul sectiunii de lung metraj, propunerea ARFI, privind ponderea criteriilor sa fie astfel: 60% scenariul, 30% calitatea regizorului si 10% calitatea producatorului. |
Keep,
cu cine vorbesti? :) |
Originally Posted by illotempore2002:
cu nimeni :) tot mai putini de pe aici sunt interesati de lucrurile astea. in schimb, merg bine topicurile otv :P |
ai dreptate cu topicurile otvX(
|
Tu vb ma? Ai terminat cu agricultura?
|
efoart e greus acitest i cum a fost trecut din pdf aici
stiu ca e din vina pdf-ului am convertit fisierul pdf in txt, nu e perfect dar poate ajuta http://s6.transfer.ro/storage/transf...e53b0a5e15.zip |
ms de informatie keep. Am citit asa pe sarite, interesante propunerile
|
Originally Posted by keepwalking:
Dea Domnul! (Keppy, am întârziat c-am tinut un curs intensiv, 6 ore-n sir. Sunt cäpiat - da' a meritat.) |
si asta e o propunere interesanta:
"De avut in vedere un sistem de penal izare a regizorilor care au realizat in trecut filme de lungmetraj apreciate ca rebutur i prin absenta din festiva lurile interna tionale si insucces de box -office, in asa fel incat regizorii respectivi sa nu mai obtina la fel de usor alta finanta re. De exemplu, dupa ce un regizor a realizat un rebut, sa i se interzica sa mai participle in urmatorii patru ani la un alt concurs CNC. Decizia referitoarea la calitatea unui film (daca este rebut sau nu), trebuie sa apartina unei comisii alese in acelasi mod precum comisia de evaluare a proiectelor". |
Da, e valid si fezabil.
Cu o precizare: "Festivaluri internationale" înseamnä Cannes, Oscar, Berlin, Venetia, Cairo, Vorkuta, Ushuaia, Kinshasa, etc. O metodä de calificare si a ästora. |
noi amanunte in privinta regulamentului CNC:
http://www.cncinema.abt.ro/Files/Documents/fls-870.pdf http://www.cncinema.abt.ro/Files/Documents/fls-867.pdf |
All times are GMT +2. The time now is 01:12. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.