![]() |
Roman Polanski-viata si opera
Debuta cu "Cutitul in apa" ,polonez,o lectie buna despre violenta.
In trilogia sa "Le locataire","Repulsion" si "Rosemary's baby" nebunia umana se devaluie in toata uratenia ei(pe ultimul nu l-am vazut inca). "Chinatown" ramen unul din thrillerele preferate,mai ales ca Faye Dunaway si Jack Nicholson erau tineri si frumosi. "Tess" e de revazut,femeia lui Polanski...eterna poveste,Nastassja Kinski era delicioasa...Printre alte incercari,trebuie amintit si "Moartea si fecioara",vazut demult,trebuie revazut(stiu ca m-a impresionat Ben Kingsley). "A noua poarta" cu Johnny Depp e un film caruia putin i-a lipsit sa fie perfect,suspence cat cuprinde,din pacate zic ca finalul si povestea s-a ratat. "Pianistul" e o lectie nu despre razboi si evrei,ci despre umanism(un film la care plang mereu de cate ori il vad),extraordinari Adrien Brody si Thomas Kretschmann,Polanski nu uita ca e evreu si nu uita sa faca treaba bine ,la modul serios. "Oliver Twist" o adaptare personala,zic eu nu f reusita,tinand cont de carte si de alte incercari cinematografice dupa Dickens. "The Ghost" acum... o filmeaza,sunt curioasa ce va iesi cu o distribuie atat de colorata. |
Ca actor,ii place sa joace in filmele sale,si in filmele(alegeri inedite,curioase) altor regizori,cu care s-ar parea ca n-are nici o legatura.Adaptabil,metamorfozabl si surprinzator nu doar ca regizor ci si ca scenarist,scriitor.
Viata lui a stat mereu sub semnul intrebarii: uciderea frumoasei sale sotii insarcinate,Sharon Tate(pe undeva seamana cu situatia amara din "Rosemary's baby"),apoi scandalul in care era acuzat ca a violat o fetita de 13 ani(mi-amintesc secventa in care Carole din "Repulsion" isi imagineaza violul).Obligat sa parasesaca America pt a nu face inchisoare,desi in fata i se deschisese o cariera stralucita in lumea filmului... Ce parere aveti despre controversatul regizor ,cu un facies usor cabotin si o inaltime de adolescent?:) |
Numele adevarat: Rajmund Roman Liebling. :)
|
Exact,Cori,e evreu,ca si Kafka,Einstein,Spielberg,Gershwin,etc.Daca ii prindea Hitler era nasol pt restul omenirii(exceptie Einstein in zilele proaste)...Si cati evrei super n-or fi murit:( (specific:nu sunt evreica,tiganca,etc).
Stii ceva detalii(nu cu atractia morbida a scandalului,ci cumva sa-l aparam de scandalurile alea)despre Polanski?:) |
Polanski e insurat cu Emmanuelle Seigner(din '87),care ne-a excitat simturile in " A noua poarta" ,ne-a facut sa bocim in "La mome" si ne-a plictisit in "Scafandru' si fluturele". E cu doua capete mai inalta decat prapaditu' de Polanski.:D
|
prapaditu' de Polanski?
:)) Eu am vazut Cutitul in apa, debutul regizoral al pustiului Polanski. As vrea sa imi explice si mie cineva aici de ce e atat de misto filmul asta, ca nu m-a prins. Ok, misto barca de croaziera, misto trio (cei doi care se cunosc de o viata si un al treilea, tanar, strain, ciudat, care le baga mortu-n casa - le problematizeaza existenta, intelesurile, relatia, etc), imagine misto, super eleganta.....but is there something more? |
Originally Posted by Pauline Kael:
Pe mine nu m-a plictisit Scafandrul. Chiar deloc! |
Si ce tzipi asa? Pe mine ,cam da.Si filmu' si gagica.
|
mmm...cred ca cele mai bune filme ale sale sunt "Balul vampirilor", "Cutitul in apa" si "Pianistul".
merge si "Luna amara"...mai degraba acolo atzatza simtzurile nevasta-sa:) "Chinatown" mi se pare o mare plictiseala. |
Originally Posted by Pauline Kael:
Nu tipam. :) Credeam ca ai vorbit in numele tuturor cand ai spus "ne-a plictisit". Dar vroiai sa zici "Pe noi, Pauline, etc". ;) :-* |
de ce Cutitul in apa?
de ce nu sustineti ? asa ma duc si eu la un top imdb sau oricare altul si zic: cele mai bune filme ale lui Polanski sunt: si incep sa nominalizez. Nu e dificil sa insiri niste titluri, nume. De ce considerati Cutitul in apa un film bun? |
Originally Posted by illotempore2002:
uite, "Balul vampirilor" este de un umor fenomenal, parodiaza exemplar toate cliseele legate de vampiri, Transilvania, Dracula, etc. "Cutitul in apa" creeaza o tensiune aparte intre cele trei personaje (barbatul aflat la criza varstei mijlocii, nevasta dornica de aventura, tanarul nonconformist). In plus, are farmecul filmelor alb-negru... "Pianistul" reda aproape de perfectiune trairile la limita supravietuirii ale unui om avand o sensibilitate in contradictie intensa cu duritatea holocaustului. |
Thanks, Keep.....informatiile astea abia acum sunt de ajutor, adica Balul vampirilor, just like that, nu-mi zicea nimic, dar scurta ta prezentare chiar m-a atras, deci daca am chef sa ma amuz pe seama cliseelor vampiristice, pot sa-l vad (bine, probabil ca aceasta info o puteam gasi, again, pe imdb, la synopsis sau la plot, isnt it, dar sa nu fiu prea sccortzoasa :D )
Despre Cutitul in apa, daca ai fi fost atent, ce ai zis tu zisesem eu deja mai sus :D |
illo,
pana la urma, toate aceste preferinte sunt de ordin subiectiv. eu cred ca si critica de cinema, sau orice alta critica, s-a nascut tot in urma unor aprecieri subiective. |
sigur ca sunt opinii subiective, dar eu vorbeam despre altceva: despre a sustine (cat de cat) de ce un film e bun atunci cand o spunem, iara nu a ne opri la niste nominalizari. nu stiu, dar mi se pare total inutil sa dai doar niste nume.
|
Sa-ti spun de ce mi-a placut mie Cutitul In Apa: ritmul vizual + muzica lui Komeda, tensiunea care se creaza fara ostentatie, cercul perfect al povestii punctat de plimbarea lunga cu masina (si neuitatele dungi verticale ale pomilor reflectati in parbriz) si cinismul faptului ca desi cuplul ala a inteles ca e pe nicaieri, probabil nimic nu se va schimba. o intamplare pe care se vor stradui din greu sa o uite. oh, so true ... pentru mine e cinema at its best. esti foarte pretentioasa daca vrei mai mult.
Cred ca e un ghinion sa debutezi cu o capodopera. Din fericire, pentru mine cel putin, Polanski a facut si Cul de Sac - must see! In vana, sa-i zicem fantasta, mai intra si exercitiile din short-urile Doi oameni si un dulap, Mamiferele si Grasul si Slabul. De vazut si ele ca sa-l intelegi pe tip. |
well, let's say I can live with that (explanation).....
nu prea am inteles ce ai vrut sa zici cu "cinismul faptului ca desi cuplul ala a inteles ca e pe nicaieri".......adica ce fel de cuplu??? |
Cinismul nu era al cuplului, era al solutiei alese de Polanski pentru final. Daca la Hollywood, sa zicem intr-un western, totul e OK la inceput, apoi apar raii, dupa aia justitiarii si in final se restaureaza binele, aici e un pic pe dos. Un cuplu nu foarte fericit are sansa de a se confrunta cu problemele lui si a le rezolva (tanarul autostopist deschide rana – e un fel de autopsie ce face el) dar ei evita rezolvarea problemelor, se marginesc la salvarea aparentelor si prefera sa bage capul in nisip. E o foarte subtila lupta pentru putere in scena finala pe care eu o interpretez ca mai jos (vezi cu italice cum citesc eu dialogul si gestica/mimica).
Ea: Ti-e frica? El: Nu. Ea: Ti-este. El: Nu mi-e. Ea: Chiar nu-ti e? El: Ba da. (l-a adus unde vroia: avantaj ea) Ea: Nu merge la politie. E suficient ca ti-e frica. El: Tu nu esti responsabila pentru ce s-a intamplat. Ea: Era in spatele balizei. Erai plecat cand a revenit. Am tipat dupa tine. El: E o prostie.Inventezi toate astea. Crezi ca ma poti scapa. Imi spui o gramada de minciuni, eu ma prefac a le crede, apoi citim in ziar : baiat de 19 ani disparut. Si atunci ni s-ar face rau (we’ll feel sick). Ea: Tu inventezi. El: Am verificat baliza. Nu era acolo. Ea: E viu. Atat de viu ca te-am inselat cu el. (avantajul meu creste – de-acum ne putem intoarce la status quo) El: Tie ti-e frica, intr-atat incat fantazezi. (rana din amorul propriu nu ma lasa sa ma intorc la status quo) Ea: De ce ne-am oprit. (hai sa terminam cu prostiile si sa ne reluam viata asa cum era ea) El: As vrea sa te cred, dar sa ma tradezi cu el. Ce gluma proasta. (tu stii ca eu stiu ca te-ai culcat cu el dar nu pot sa reiau relatia pana cand, macar formal, self esteem-ul meu nu e restaurat) Ea: Imi pare rau. N-o s-o mai spun. (ok, daca tot stim amandoi ce s-a intamplat si eu am un avantaj pe care-l pot exploata discret oricand, sunt de acord sa nu mai vorbim despre asta – live on). Noroc ca nu mi-a mers ieri internetul si am avut timp sa revad secventa finala (ba s-o si transcriu) ca altfel scriam din amintiri si intuitii. Scuze pentru interpretarea colocviala a dialogului. Sper ca acum e mai clar la ce ma refeream. |
Repulsion (1965)
Urata poveste a unei fete frumoase. Cam asa s-ar sintetiza tot filmul, regizat de Polanski (Rajmund Roman Thierry Liebling) si acum sa ma gandesc la un epitet... Ah. Cred ca ar fi... ingenios.
Cu toate ca am anumite rezerve in privinta scenelor de pe holul intunecat, impresia vag bolnavicioasa ramane destul de accentuata, pentru ca asistam pana la urma la declinul psihic abrupt al unei fiinte, a carei reprezentare nu sunt sigur ca a fost cea mai nimerita, dar nici tocmai rea, gratie admirabilei Deneuve. Admirabila prin gratia fizicului sa zicem, pentru ca rolul ei - si imi permit sa raman la impresia aceasta - nu a fost deosebit de greu, mai ales tinand cont ca a fost pastorit cum se cuvine de Polanski. Cat despre morbidul dementei, ei bine exact aceasta motivul pentru care filmul e interesant. Contrastul intre relantiul tacut al filmului, frumusetea imaculata a actritei si trauma abuzului (care degenereaza in repulsie si crima) face de fapt "deliciul filmului". Caci altfel, povestile normale "pentru linistea noastra" sunt o risipa de timp si nu starnesc reactii sau sentimente de vreun fel. Sau ba da, de plictiseala... |
cred ca asta-i piesa de rezistenta a filmului: misterul, neelucidat pana la final, creat in jurul motivului pentru care personajul principal avea repulsie pentru sexul opus. am apreciat modul taraganat in care Polanski ne-a tot dat de inteles ca fatuca e "dusa cu pluta" si faptul ca ne lasa pe noi sa presupunem care ar fi adevarata cauza a bolii mintale de care suferea. ahhh si Deneuve, ce sadica a fost!de cand am vazut filmul asta, mi-e frica de manicurista. ce ti-e si cu forfecutele astea, una-doua ramai fara degete!
|
All times are GMT +2. The time now is 07:57. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.