![]() |
Mircea Saucan
propun schimburi de impresii despre filmele regizorului Mircea Saucan - MEANDRE, 100 DE LEI si altele, despre prezenta meteorica a lui Saucan in cinematografia romana...
|
Welcome to Cinemagia - mä bucurcä întâlnirea noasträ de pe Liternet a dat rod.
Din päcate, si färä mândrie, trebuie sä-mi recunosc neputinta de a sustine o discutie despre Säucan, un regisor singular, rafinat, de continut si stil, pe care însä nu-l cunosc decât din auzite si citite... In perioada principalä a formärii culturii mele cinematografice (anii 1978-1989), era deja pus la index - rar ce i se mai dädea câte-un film pe la Cinematecä, si nu ne-am sincronizat... Dar sper ca Omul-Enciclopedie al nostru, A.L.S., sä aducä oarece contributii necesare - asemenea si alti forumisti mai de culturä (nu-i nominalizez, ca sä nu se supere forumistii de culturä nenominalizati), sau mai cu seamä Carmine Galante, cel foarte preocupat de istoria filmului românesc în special. Tot ce pot aminti, cu titlu mai degrabä anecdotic, despre Säucan, este cä-n 1981, la ziua mea, Dichiseanu (care mâine prinde al saptezeci si patrulea bobocel de trandafiras în buchetelul vietii) povestea cu oroare experienta unor filmäri la "100 de lei" - reiesind limpede cä nu fuseserä deloc pe aceeasi lungime de undä, din päcate... |
Re: Mircea Saucan
Originally Posted by saskiul:
|
Depinde cum o iei... Teoretic, Säucan ar merge cel mai bine la "Regisori români" - mai putin la "Filmul românesc de antzärtz" (cel de "präfosenii", vorba ta), care se referä nu atât la personalitätile unor cineasti sau actori, cât la diverse amintiri mai greu de circumscris tematic... Totusi, Säucan, prin ceea ce a reprezentat scurta dar remarcabila lui carierä, poate merita un topic aparte - cu conditia sä se adune oarece contributii substantiale.
|
Ca intotdeauna ai dreptate !
|
E'te, lulu, "întotdeauna"... Lasä, mai bine scormone prin colectia-ti de reviste si almanahe Cinema, si adu-ne ceva goodies - cä sigur ai, si presimt cä pe net încä nu prea existä date säucaniene. Ar fi o contributie utilä.
|
c sa gaseask asta, k acu a auzit prima oara d saucan! :lol:
ps salutari din pittsburgh, usa; tocmai am vbit studentilor americani dspr filmu ro... :P |
o restituire necesara
Am citit si eu in cartea de memorii a lui Ion Dichiseanu (de prin 1995) cate ceva din amintirile sale de la 100 DE LEI - de asta am rasfoit cartea, sa vad ce spune despre rolul din filmul lui Saucan. Am constatat ca I.D. n-a priceput nimic, reclamand niste stupizenii. Mai tarziu aveam sa-l vad pe Dan Nutu la TV (tot pe la mijlocul anilor nouazeci) venit un pic in Romania. A declarat ca la vremea colaborarii cu Saucan (la MEANDRE si 100 DE LEI) n-a inteles mare lucru si i se pareau doar 'ciubucuri' acele roluri, dar, revazand filmele peste ani a inteles ca nu erau rele deloc. De altfel, in admirabila carte a Iuliei Blaga despre Mircea Saucan avea sa marturiseasca - tot voalat - ca cele doua roluri i se par acum chiar dragi. Poate ca are dreptate Sorin Vieru, care, in aceeasi carte a Iuliei afirma: "Chipurile lui Ion Dichiseanu si Dan Nuþu se suprapun perfect, absolut perfect peste cele ale personajelor întruchipate; într-un fel, actorii îºi anticipeazã acolo propriul lor destin moral.”...........Pacat, mare pacat ca un regizor ca Saucan e sau necunoscut, sau considerat - in cunostinta de cauza ori din ignoranta - o 'prafosenie' si, intr-un top de regizori romani (aparut pe un forum) e trecut alaturi de sau chiar in urma unui Cornel Diaconu , Lucian Bratu etc.....E si normal sa fie necunoscut (chiar de cinefili, si chiar de cinefilii de pe CineMagia), dupa ce gastile de 'nemuritori' de la Buftea - comisari si regizori de filme cu comisari si voievozi - i-au bagat pumnu'n gura si a stat pe linie moarta la Sahia Film, dupa ce filmele i-au fost puse sub obroc, iar dupa 1989 au fost difuzate doar cu parcimonie si doar la cinemateca bucuresteana sau, cand si cand, pe la TV. Cuvintele admirabilului teoretician al filmului care a fost George Littera asteapta inca sa devina realitate:„MEANDRE e unul din cele mai iconoclaste filme pe care le-a produs Buftea (fãrã sã aibe aerul unei polemici declarative) ºi sunt convins cã îºi va relua locul în ierarhia realã a valorilor atunci când critica – în curs de dezmeticire – va proceda la reexaminarea lucrurilor.” ...Critica de film, dezmeticeste-te!
|
Admirabilä aceastä pledoarie pentru unul dintre marii nedreptätiti ai filmului românesc - si, categoric, are efectul de a mä incita sä caut si sä privesc cu atentie filmele lui Säucan; dacä tot e pe dezmeticitelea, apäi sä fiu eu häl-dintâi!
Foarte interesantä mi se pare remarca privvitoare la destinele celor doi frati in "O sutä de lei", în raport cu ale interpretilor - precum si comentariul transtemporal al lui Dan Nutu, marcând arcul dintre cele douä perceptii diferite, în momente diferite. ...A, bine cä mi-am amintit! Sä-l sun pe Dichi, de la multi ani. Cred cä-ncä nu i-au venit musafirii... ;) |
Re: o restituire necesara
Originally Posted by saskiul:
Meandre - arãta George Littera - "se dezvoltã în planuri foarte lungi care se întrepãtrund într-un prezent-trecut ºi un trecut-prezent. Sãucan nu vrea sã povesteascã o istorie, nu pune în paginã evenimente, ci e interesat de stãrile, de psihologia sinuoasã a eroilor, de jocul ei labil, de senzaþiile personajelor". iar tu spui la un moment dat ca filmul este f geometric (ceea ce e adevarat) si automat se prefigureaza un paradox: se poate suprapune geometria peste o durere? intr-adevar, Saucan a facut in "Meandre" un traseu riguros al personajelor, dar nu le pozitioneaza fatza in fatza, tocmai pt ca nu le ofera o comunicare senzitiva, ci una ideatica. Saucan spune povesti despre idei - aproape ca nu-l intereseaza sa clarifice care e tatal adevarat al baiatului, dar ne spune ce gandeste acel copil crescut fara o afectiune paterna. Fiecare personaj este asezat "geometric" pe o tabla de sah imaginara si vorbeste din patratul lui cu margini de cochilie izolanta pt ca este un dialog intre personaj si sine, handicapat de resursele unei zvacniri, al unui impuls visceral de respingere a destinului. "Meandre" este in primul rand o lectie de estetica si nicidecum una de psihologie. |
...Interesante observatii la MEANDRE face Marx - ce departe este limbajul lui de comentariile ce frizeaza derizoriul in forumuri de discutie si cronici teribiliste de ici de colo...Goethe avea dreptate: trebuie sa adresezi o intrebare inteligenta daca vrei sa primesti un raspuns inteligent...Iar Saucan - indraznesc sa cred - mai mult chiar decat oricare alt regizor roman a manuit tehnica introspectiei, a accentelor, a nuantelor fara sa fie - Marx is right - neaparat pshiholog sau...'geometru'. A fost insa unul din cei mai mari poeti ai cinematografului (in traditia lui Dovjenko, a lui Dreyer, a lui Mizoguchi, a lui Kurosawa, Parajanov, sau Tarkovski...). Nu pot decat s-o invidiez pe Iulia Blaga pentru privilegiul de a fi petrecut timpul acela in preajma lui - pe cand pregatea remarcabila-i carte despre FANTASMELE SI ADEVARURILE lui Saucan, cu putina vreme inainte ca el sa plece la cele vesnice...
|
Re: o restituire necesara
Originally Posted by saskiul:
|
Ceea ce mi se pare uluitor nu este atat esuarea lui Dan Nutu din vedeta de teatru si film in Romania anilor 60-70, in taxi driver pe drumurile asfaltate ale Americii. Altii au esuat si s-au fosilizat aici, printre drumuri de tara si hirtoape, continuand sa faca teatru si film fara sa mai aibe nimic de spus si, bineinteles, asteptand laude si osanale pentru prestatiile lor demne de 'cronica carcotasilor' si nu pentru ca se balbaie live la TV, ci fiindca au ajuns penibili si 'expirati'. Parerile lui Dan Nutu si Ion Dichiseanu - de pana acum, cel putin - despre colaborarile lor cu Mircea Saucan divulga lipsa lor totala de intelegere a acelor filme, a facturii lor insolite si spun multe despre caracterul lor. De fapt, Dan Nutu a fost poate foarte aproape de adevar atunci cand a vorbit cu parcimonie despre rolurile sale din MEANDRE si 100 DE LEI (si mai ales despre Saucan), spunand asa: "if you don't have anything nice to say, it is best not to say a thing."
|
Originally Posted by saskiul:
Originally Posted by saskiul:
|
Originally Posted by Carmine Galante:
asa e, insa aici sta cine-magia lui Saucan - a oricarui mare regizor-artist: in a te face sa uiti de prozaismul vietii si de a aduce the best in actorii sai, in echipa sa , culmea, facandu-i pe actori sa fie...ei insisi. de aceea, scrie Saucan in cartea Iuliei Blaga, nu i-a placut lui Dichiseanu de rolul sau: era prea el acolo, isi anticipa prea mult propriul sau destin moral.............. |
All times are GMT +2. The time now is 22:17. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.