![]() |
ODISEEA SPATIALA 2001
Am revazut recent capodopera lui Kubrick si as avea si eu o intrebare, poate ma lamureste si pe mine cineva (de fapt ar fii mai multe chestii nelamurite - dupa vizionarea unui asemenea film cine poate afirma ca a inteles totul?): care credeti ca e semnificatia decorului renascentist din camera in care ajunge eroul la sfirsitul calatoriei?
Am gasit o teorie foarte interesanta referitoare la semnificatia monolitului - cum ca ar simboliza ecranul de cinema asezat pe verticala. De fiecare data cind apare in film, e insotit de muzica aceea insinuanta. Exista insa si doua secvente in care e prezenta muzica dar ecranul este negru. Sa nu fie chiar nimic acolo, sau, de fapt, in acele momente privim de fapt monolitul, fara sa ne dam seama? |
Decorul camerei din final e relativ simplu de descifrat: este o ambiantä artificialä, reconstituitä pentru ca Dave Bowman sä-si träiascä în ea ultima parte a vietii "materiale" (de tip... "clasic", sau "euclidian", pour ainsi dire,) dinainte de a deveni Starchild (apropo, vezi si evolutia celor trei ipostaze ale lui - în spetä, ale Omului: Moonwatcher [apoi Moonwalker], Bowman, Starchild). Deci, la un prim nivel, un decor comod, familiar, în care omul sä se regäseascä; la un nivel mai profund, un decor simbolic, semnificativ, în care Omul sä se regäseascä...
Strict în plan S.F., monolitii negri sunt niste aparate complexe si polivalente; functia celui dintâi e evidentä: examineazä creierele antropoizilor, constatä cä sunt gata sä facä "pasul" spre umanoizi, si le dä impulsul necesar (apropo de dihotomia evolutionism/creationism); altä functie evidentä a monolitilor negri este cea de "porti" transspatiale (capsula lui Dave inträ, printr-un monolit, în gaura-de-vierme care-o va duce în acel spatiu artificial discutat adineaori); vezi celebra replicä (inseratä începând cu "2010"): "My God, it's full of stars...!" AI DREPTATE - în acele cadre negre la care te referi, de fapt suntem foarte aproape de monolit... la un pas de a intra "în" el... Prin modul de a filma monolitul, Kubrick îi dä valente multiple... El devine si "usä" (care se poate deschide), si "treaptä" (pe care se poate päsi - vezi cadrul cu alinierea planetelor)... si, da, ca meta-metaforä, ar putea fi si un ecran cinemascop întors pe toate pärtile... ;) |
@Windom
Pt. a intelege mai bine capodopera lui SK poti sa te uiti putin peste analizele, eseurile de aici: http://www.visual-memory.co.uk/amk/index.html :) . |
Odiseea
Merci mult pentru raspunsul exhaustiv. :)
Sint curios, de cite ori ai vazut filmul? |
Mai stiu eu...? :?
Cinci mi le amintesc (când, unde, cum)... Au mai fost si altele, si pe fragmente... Naiba mai stie de câte ori si-o fi pus fi-miu caseta, când era mic, eu lucram în aceeasi camerä, si mä fura inevitabil câte o secventä... Dar conteazä mult si lecturile despre el, si discutiile - Doamne, cât îl mai forfecam la cencalurile S.F., pe la sfârsitul anilor '80! Una dintre cele mai interesante analize pe care le-am citit a fost cea din volumul "CULT Movies" de Danny Peary, dacä nu mä-nsel... (Foarte bunä colectie de analize ale unor filme "de cult", am învätat mult de-acolo.) Apropo, altä temä de gândire: Motivul aniversärilor în "2001..." ;) * * * L.E. Da, era Danny Peary. Am cäutat analiza. N-am gäsit textul, dar cartea, da. Voil�* de vezi: http://film.virtual-history.com/film.php?filmid=186 |
All times are GMT +2. The time now is 09:59. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.