![]() |
Odiseea unui regizor
Nascut la New York, pe 26 iulie 1928, Stanley Kubrick lucreaza ca fotograf, timp de 4 ani, la revista Look. Primele filme, Fear and Desire ('53) si Killer's Kiss (1955), le realizeaza cu bani imprumutati de la rude. The killing ('56) il aduce in atentia criticii, iar Paths of glory ('57) il impune drept un cineast americam important.
Izolare Criticul american Richard Schickel pune intreaga creatie a lui Kubrick sub semnul unei singure propozitii : "Viata-i prea scurta". Asertiunea citata se imbogateste cu doua observatii, anume atrofierea sentimentului religios si constientizarea adevaratelor dimensiuni ale universului in care traim. Ambele ne afecteaza direct speranta nemuririi, atat din punct de vedere biologic, cat si artistic. In vastitatea cosmosului, suntem, se pare, un accident; cele mai marete realizari umane se pierd, efectiv, in stele. Dupa cum spune si Kubrick "Intotdeauna omul trebuie sa se intrebe de ce se scrie o mareata simfonie, de ce sa se zbata pentru un trai mai bun sau de ce sa iubeasca alt om, din moment ce nu e decat un microb neinsemnat, traind pe un fir de praf zvarlit in imensitatea de neimaginat a spatiului?" Acesta este factorul determinant in viata lui Kubrick. Moartea, indiferenta universala nu pot fi decat acceptate; rolul hazardului insa, poate fi atenuat cu unele masuri de prevedere. Si unde sa faci mai bine asta decat in propria-ti viata ? Din cauza lui Spartacus, singurul film pe care Kubrick nu l-a controlat integral (unica discrepanta majora in filmografia sa), regizorul se stabileste in 1968 in Anglia, in preajma Londrei, impreuna cu sotia, Christiane, pictorita, si cu cele trei fiice ale lor. "Pur si simplu n-am avut cand sa revin in State", spune el, candid. "Tot timpul fac filme. Si daca nu iei avionul, e o calatoria al naibii de complicata". De fapt, K. refuza sa zboare si sa se expuna loviturilor sortii, filmeaza intotdeauna pe platou, unde poate controla totul, si-si duce viata intr-o izolare cvasitotala, impunand o selectie riguroasa a cartilor, filmelor si stirilor ce-i patrund in intimitate. Iar filmele si le verifica personal, fiecare copie in parte, facand tot ce-i sta in puteri pentru a nu le expune riscurilor. Cu ar fi cele legate de proiectie, in care scop K. pastreaza dosarele detaliate despre cinematografele de premiera, pentru a fi sigur ca vizionarea se va face in conditii optime. Aici putem continua discutia, fara interventii stahanoviste, pline de zel. ;) |
Originally Posted by MinRep:
|
.ok. cafeneaua e un fel de free-for-all. subiectele nu trebuie sa tina de un domeniu anume...deci nu vad de ce nu ar putea sa ramana subiectul asta aici, avand in vedere ca nume tine neaparat sa il aiba sub obladuire pe tarlaua asta...
|
Originally Posted by raptor:
|
Da...deci acum esti incapatanat...? nu?
|
Perfectiune
Un alt critic, David Thomson, il numeste pe K. "Un Prospero care n-a permis nimanui accesul pe insula sa. " Renumit in intreaga lume pentru izolarea in care traieste, dar si pentru extraordinarele sale filme, Stanley Kubrick regizeaza cu multa precizie strategica a unui general. Inca de cand haladuia prin Bronx, lucrand la Fear and Desire, el se hotarase sa stapaneasca tot ceea ce tine de procesul cinemaografic. "Am trecut prin Paths of Glory fara sa-mi dau seama de multe greseli", declara K. in 1980. "Cu cat inveti mai mult despre arta pe care o practici, cu atat mai greu ti-e, fiindca singur iti pui stacheta tot mai sus". Poate acesta e motivul pentru care K. acorda o atentie obsesiva celor mai marunte detalii legate de film, iat motoul sau este : "Fa-o bine, fa-o si mai bine, pe urma fa-o iar". In cazul lui 2001, asta a insemnat patru ani de lucru si 11 milioane de dolari, dublu fata de perioada si bugetul prevazute. Opt ore a durat prima intalnire dintre scriitorul de SF Arthur C. Clarke, a carui povestire a inspirat filmul. Colaborarea dintre cei doi n-a fost chiar linistita. "De fiecare data dupa ce discut cu Stanley, trebuie neaparat sa iau o pauza". marturisea Clarke, care a lucrat - la insistentele lui K - trei ani la romanul "2001", asta inainte sa puna pe hartie vreun rand pentru scenariul propriu-zis. Si tot Clarke, invins, recunostea : "Sunt trei feluri in care poti face ceva: prost, bine sau asa cum vrea Stanley". (>>) |
"Dupa A clockwork Orange, Malcom McDowell remarca : "Daca Stanley nu devenea regizor de film, atunci precis ar fi fost comandant de armata". Kubrick filmeaza fiecare cadru iar si iar, cautand cu cerbicie acel echilibru perfect intre controlul la sange si inspiratia norocoasa, apt sa devina magie pe panza ecranului. Jack Nicholson (protagonist in The Shining) spunea :
""Poti face o actiune simpla intr-o multime de feluri. La Stanley, problema cum s-o faci cel mai bine". Experienta lui Scatman Crothers (bucatarul negru din acelasi film) e graitoare : "Trebuia sa cobor dintr-o masina si sa traversez strada, fara dialog. 40 de duble. La fel si Jack Nicholson. 50 de dube. Urmau Shelley (Duvall) si pustiul, acelasi cadru. 87 de duble, dom'le mereu cauta ceva nou si nu se lasa pana cand nu obtinea ce vrea". Ca si Ryan O'Neal in Barry Lindon, Nicholson s-a declarat "epuizat" dupa filmarile de la Shining, dezvaluind ca trebuia sa fie prezent la cadru chiar si tunci cand se punea lumina. In plus, asa cum nota cu umor acelasi Nicholson, "Stanley e bun si la sunet. Si alti regizori sunt buni la asta, dar Stanley e bun la microfoane, la cum sa fie puse cel mai bine si la inginerul de sunet. In plus, e bun si la plomba pe care tre' sa si-o puna fata inginerului. Ce mai, Stanley bun. " In ce priveste aspectul tehnic, cele de mai sus nu sunt defel exagerari. La Barry Lindon, Kubrick a fost cel care a imprumutat obiectivele speciale de la NASA, pentru a putea filma la lumina lumanarilor, ba e spune ca a cerut sa fie pictate umbre, deoarece cele reale nu-l multumeau. John Alcott, semnatarul imaginii la patru dintre filmele regizorului, considera ca S. Kubrick l-a invatat tot ce stie. "Daca S. se facea operator, e sigur c-ar fi fost cel mai cautat din lume", spune el. Concluzia o trage Scatman Crothers : "Stanley e un zeu. Vede tot, aude tot si stie tot." Asa o fi, dar EWS continua sa ramana o mare porcarie. |
Originally Posted by nume:
dar stiti voi dragii mei la ce film i-a pus Kubrick sa se uite pe actori inainte de a incepe filmarile la Shining? |
Originally Posted by Nightwane:
|
Originally Posted by Nightwane:
|
Pentru pareri mai putin reverentioase despre Kubrick, vezi articolu' meu de luna viitoare.
|
O sa doara.
|
Originally Posted by Ambra Blu:
|
Originally Posted by BeNnY:
Originally Posted by Ambra Blu, acum multa, multa vreme,:
|
Originally Posted by Ambra Blu:
|
Originally Posted by MinRep:
normal. se pare ca lu' nume nu trebuia sa-i dau Splatter Farm k vad ca l-a afectat. |
Originally Posted by Nightwane:
|
Originally Posted by MinRep:
Ai mincat tu litere in timp ce imi citeai primul articol din rubrica Iconoclast. Sau cumva crezi ca ai patentul pe Kubrick? Nu il ai. Silence, then. |
Originally Posted by Ambra Blu:
valeu, valeu. n-ai tu instrument (ar) pentru Kubrick. |
Originally Posted by Ambra Blu:
|
All times are GMT +2. The time now is 11:04. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.