![]() |
Elephant
Titlul filmului lui Gus van Sant traduce o problema atit de evidenta (gun control in the US), incit exista riscul ca ea sa scape neobservata. E filmul asta asa de mic, incit nici voi nu l-ati observat? No problem: l-am adus de lat aici, sa ii dati sa manince, sau sa aruncati cu coji de portocale in el.
|
l-am vazut acu' cateva luni. mi-a placut...oarecum...merita vazut totusi. macar pentru regie daca nu pentru starea de plictiseala tipic americana pe care o induce.
|
Mie "Elephant" mi-a placut foarte mult. (nu a trecut chiar asa neobservat) Ca sa-i fac o foarte scurta "recenzie", as incepe cu muzica. Repetandu-se obsedant "Fur Elise" si "Sonata lunii" ale lui Beethoven, se induce oarecum atmosfera tipica si pentru ultimul film al lui Van Sant, "Gerry". Amandoua sunt mici capodopere.
Apoi trec la imagine. Folosirea fara menajamente a stedicam-ului in urmarirea personajelor (amintitind oarecum de "Shining") este o metoda foarte buna si,c u cat o repeta mai mult, cu atat iese mai bine. Iarasi, cam acelasi stil ca in "Gerry" si chiar inceputul cu o masina urmarita, este identic cu filmul precedent, dar si cu finalul lui "Godd Will Hunting" (o realizare mai putin reusita, dar nevertheless satisfacatoare). Dupa aceea, interpretarea actorilor. Iarasi, ca in "Gerry", se merge pe improvizatie, numai ca nu se folosesc vedete, ci amatori, elevi ai unui liceu american, care, surpriza!, nu exagereaza, nu isi dau aere, ci joaca foarte relaxati (scena cu bulimicele sau dusul pe care criminalii il fac impreuna sunt mortale!). Montajul permite filmarea fiecarei scene din mai multe unghiuri si explorarea universului (interior si exterior) al fiecarui personaj. Si scheletul scenariului este reusit si e foarte interesant ca Van Sant nu isi propune sa dea solutii sau sa gaseasca motive pentru ce se intampla, preferand pur si simplu sa ii prezinte pe acesti tineri (de varsta mea, btw) si sa ne lase pe noi sa tragem concluziile. Asta spre deosebire de Michael Moore, care cauta motive, dar nu formuleaza concluzii prea clare ("Bowling For Columbine" e, totusi, un film bun). Un alt lucru interesant la "Elephant" este cat de putin se vorbeste! Filmul nu e plictisitor, dar nu umple minutele cu multe vorbe, ci cu imagini si muzica. Si de aceea e un film extraordinar! In incheiere, as vrea sa mentionez ca isi merita premiul pentru regie nu de alta, dar Van Sant controleaza tot filmul si el il face sa mearga in toate compartimentele. Apoi, Palme D'Or cred ca l-ar fi meritat, dar nu in fata lui "Dogville". (Iar am scris mai mult decat am vrut... of...) |
Re: Elephant
Originally Posted by Ambra Blu:
|
Originally Posted by MinRep:
doar "sonata lunii"....zic. |
Mie mi s-a parut foarte interesant modul imperceptibil in care se acumula tensiune prin Nocturna cantata pe imaginile din curtea liceului. Mi-a adus aminte scena similara de la sfarsitul lui Irreversible in care simfonia a saptea te lasa bulversat.
|
Originally Posted by zizi:
"Fur Elise" apare de cel putin 2 ori. Odata o canta unul dintre "criminali" la pian si odata pe coridoare. "Sonata lunii" apare de 3-4 ori. Amandoua sunt piese doar pentru pian, au un stil asemanator, iar impreuna creeza o coloana sonora nu neaparat obsedanta, dar "monotona". |
mi se pare un film superb. atmosfera realizata de regizor e extraordinara. scenele lungi si inceti ca miscarile unui elefant cu sonata lunii pe fundal ii dau foartemulta gravitate si prelungirea aceea a momentului cand cei doi izbucnesc creeaza foarte bine tensiuea. atitudinea cruda si rece in care gus prezinta crimele celor doi il fac si mai impresionant. tot filmu e construit pe tehnica portretisticii si intradevar personajele sunt construite desi din putine replici foarte bine doar prin modul in care uymbla, din gesturi si reactii. tipu care canta la pian am uitat numele e foarte bine ales. faptul ca nu incearca sa explice nim,ic e foarte bine. elefant ne prezinta crimele ca o forma pura de rau fara motive doar rau ( vicios ) din engleza e un cuvant bun. si simtii acel rau care fara sa vrei te tulbura.
superb. |
Originally Posted by MinRep:
cred k fur elise era in primul sfert de ora, pe care l-am vazut cu sonoru' la minim.... |
|
Originally Posted by zizi:
e mai tarziu. cand unul dintre cei doi e singur in camera si canta la pian. |
AM MAI SCRIS ODATA CA E UN FILM FRUMOS, DAR CAM BRAINLESS
WHATEVER MA ENERVEAZA CA IMAGINEA DE DESCHIDERE A FILMULUI ( NU STIU DACA ERA SI LAITMOTIV SAU DOAR IMAGINATIA MEA A RETINUT`O ASA), DA MA REFER LA STALPII DE ILUMINAT PE FUNDALUL CERULUI E FURATA CU NESIMTIRE DIN CHUNKING EXPRESS AR MAI FI9 DE REPROSAT CA MUZICA, DESI SUPERBA A FOST ALEASA PT CA IN CREIERUL LUI MIC SI FURACIOS VAN SANT A GASIT`O NAZISTA CAT DSP PALM D`OR, POATE IN DINTI SA SI`L FI MERITAT IAR "MICA CAPODOPERA" (ATENTIE MAXIMA, HERBERT!!! AM COMIS INCA O CACOFONIE!!!) NUMITA JERRY E UN JEG MARE SI SINISTRU8 DEN PLIKTISITOR |
Originally Posted by MinRep:
So true.
Quote:
Serios? Eu credeam ca montajul apare de abia dupa ce scenele s-au filmat, si brutul incape pe mina editorului. Cum sa permita un lucru- care va- fi- sa- fie (montajul) lucruri- care- deja- au- fost (filmarea scenelor)? Stiu, sint contorsionat, dar asa este si timpul in Elephant.
Quote:
Nu e asa. Eu cred ca tocmai virsta ta frageda te-a impiedicat sa vezi ca Gus van Sant a fost foarte subtil, dar in acelasi timp foarte transant in ceea ce priveste mesajul: tinerii comit masacrul pt ca sint, in universul liceului, niste marginali(zati): homosexuali (ma rog, asta nu e cauza principala), tachinati de restul colegilor, inadaptati. Outsiderii intr-un liceu american au doua metode of coping with the system: una - gun trotting, shooting up school (cei doi) doo - giving in to it (v. cazul fetei cu probleme menstruale, care lucreaza in Library). Scenele cu hitler sint tricks care sa te abata de la calea cea dreapta care zice, ma repet, clar: outsiderii - otherwise people from ordinary mid-upper class families)a u facut masacrul. |
Originally Posted by Ambra Blu:
Scuze... Greseala de exprimare... :oops: Vroiam sa spun ca, in urma montajului, fiecare scena este prezentata din mai multe unghiuri, ceea ce duce la concluziile pe care am incercat sa le formulez in continuare...
Originally Posted by Ambra Blu:
Well now, here we are... Nu am zis ca Van Sant nu ar fi subtil, ci ca, pur si simplu nu iti vara pe gat "solutiile". Nu mi s-a parut a fi transant, pentru ca - in timpul vizionarii - am preferat sa enjoy the show si nu sa caut raspunsuri. Dupa, eveident, am ajuns la concluzii asemanatoare, dar cred ca in mesajul filmului este mai mult decat despre masacru. Este un film despre viata, mai mult decat un film despre moarte/violenta/masacru. Este despre cum traim viata, ce alegeri facem si cum tot ce avem poate disparea in fata atacurilor unor social outcasts. Evident, motivele lor devin clare asa cum ai spus (nici eu nu cred ca homosexualitatea e cauza principala, ci, mai mult, un rezultat al marginalizarii lor). Repet: sunt de acord ca Van Sant e subtil, de aceea imi plac filmele lui, dar nu sunt de acord ca mesajul se rezuma la o "lectie" morala despre tineri marginalizati. Astazi am vazut sloganul filmului (Pare o zi obisnuita de scoala... Poate ultima) si am zambit.
Originally Posted by Ambra Blu:
I don't get this one... ;) P.S.: Eu cred ca tocmai virsta ta frageda te-a impiedicat sa vezi ca Gus van Sant a fost foarte subtil - this is funny! :D :D :D Respect! 8) |
Originally Posted by KORBEN:
Nu, nu, nu! Nu sunt deloc de acord! Imi spui, te rog, ce lagatura au imaginile in care elevii se antreneaza si se aude "Sonata lunii" cu nazismul? Sau, daca cineva vede documentare cu Hitler, acea persoana e nazista? Cei doi criminali nu sunt nazisti! Nu au tenditii sau inclinatii naziste! Cand se uita la documentar, par plictisiti, de ca si cum ar vedea un documentar despre speciile de pasari pe cale de disparitie din sudul Europei. Le pasa la fel de mult de amandoua. Van Sant nu face nici un comentariu din care sa reiasa ca violenta tinerilor ar rezulta din tendinte naziste si, ca sa ramanem la obiect, nu se poate face o legatura intre muzica lui Beethoven si nazism in "Elephant". Scuza-ma daca par arogant, dar afirmatia ta mi se pare nedreapta si fara sustinere.
Originally Posted by KORBEN:
De cate ori l-ai vazut? (si e cu "G") P.S.: "Beethoven + nazism" suna totusi cunoscut. Oare de unde? Si de ce fac unii legatura intre ele. A, da, exista un film (pe care Ambra nu il agreeaza)!!! Dar Ludwig van nu a facut nimic rau - el doar a compus muzica! ;) ("Sonata lunii" nazista in capul lui Van Sant... poate in capul lui KORBEN... ;)) |
am scris cu j de la JEG
l`am suportat cu greu odata nici ca ma gandesc sa`l reved poate platit la minut cu taxa de 89 89...... sincer cred ca il "ovverrate" pe van sant |
'gerry' e cu 'g' de la genial!
korben, go back to school honey ;) or change inside & buy yrself a new nervous system :D |
Originally Posted by MinRep:
Trivia: am vazut filmul de trei ori till now: o data pe CD, o data la TIFF si o data la Mall. This should be more than enuf evidence that i like this film. Daca un individ e transant nu exclude faptul ca poate fi mesmerizing while doing so. Stone's portrayal of a couple of unlwaful outlaws (Natural Born Killers) leaves no room for suspicion: media turned them killers into superstars (ergo media sux, etc). His egotistical style is a show per se, a joy to the eye. In ceea ce priveste continuarea citatului tau, nu pot decit sa zimbesc: mai ai inca sa cresti; ce e scris acolo e o colectie de aforisme de oracol sau de jurnal intim, genul de platitudini care, scrise cu morga sau sinceritate, nu pot sa capete niciodata adincimi. |
Originally Posted by Ambra Blu:
Whatever... I can only disagree... P.S.: S-ar putea sa ai dreptate. Eu nu-mi recitesc niciodata mesajele... |
Originally Posted by MinRep:
Pai nici n-ai avea de ce. Nothing interesting comes out of them. E ca si cum te-ai uita de doua ori in luciul aceleiasi oglinzi, la un interval foarte scurt, asteptind sa fii surprins de metamorfoze. |
All times are GMT +2. The time now is 09:17. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.