![]() |
Unde ni sunt scenaristii?
Originally Posted by Led-Ze-Pencil, în topicul despre 'Dragoste pierdutä',:
Scenaristii nu mai incap de regizorii-scenaristi. Vedeti voi pe vreun regizor din "noul val" (Mungiu, Puiu, Muntean, Porumboiu, Giurgiu, Mitulescu) sa faca filme scrise de altcineva decat ei si omniprezentul Razvan Radulescu? Celorlalti scenaristi le ramane doar sansa de a li se aloca de catre casele de productie regizori care nu au sau nu mai au succes. Vor iesi filme proaste, iar scenaristii se vor timora. Chiar pe forum era discutat aici un caz, de scenariu bun decapitat de un regizor neindemanatic: "Un acoperis deasupra capului". Si mai sunt si alte exemple. |
@ Prolly
Asa este, din pacate! Sunt regizori care nu vor sa colaboreze cu un scenarist, prefera sa scrie ei, chiar daca nu stiu sa scrie, unii sunt obsedati sa faca "film de autor" |
In topicul asta nou as vrea sa vorbim despre relatia scenarist-regizor la filme facute sau in curs de a fi facute.
|
De retinut cä, în U.N.A.T.C., în mod programatic si la instigarea catedrei de regie, scenaristii sunt fututi în cur si folositi drept cârpe de sters pe jos; studentii de la regie sunt învätati sä-i foloseascä dispretuitor, ca pe niste functionärati/slugi färä rost. Ramolitul de Pita, pildä vie a ecuatiei "prost-destul-fudul", declarä ritos cä scenariul e doar "un simplu proces-verbal", iar Doina Maximilian sustine cä "scenaristul trebuie sä scrie dialogurile si atât".
De-AICI porneste desconsiderarea scenaristilor la noi (mostenire a perioadei anterioare, când scenaristul era complet negat, si se promova tembeloid "filmul de autor"). Ce sä mai vorbim de totalul haos de la C.A.V., unde doar Drägusanu (un om corect, riguros, organizat) însearcä sä instaureze cât de cât o metodä pedagogicä. Asa cä nici nu e de mirare cä U.N.A.T.C.-ul nu produce scenaristii de care avem nevoie, iar regisorii de marcä îsi scriu singuri scenariile, sau colaboreazä doar cu oamenii lor. Ei nu sunt vinovati, sunt doar exponenti ai rezultatelor - iar scenaristii trebuie sä fie constienti de acest lucru, când luptä sä se afirme si sä-si cucereascä respectul meritat. |
Eu am auzit la Nae o vorba care trebuie retinuta: scenaristul scrie partitura unui film, el este autor mai important al filmului chiar decat regizorul. In muzica se spune "Un concert de Ceaikovsky in interpretarea lui Karajan" si nu invers.
PS Multumesc pentru deschiderea topicului. |
Originally Posted by Pitbull:
De acord, cu urmatoarea completare: E adevarat ca nu se invata scrierea scenariilor in scoala, dar nici asta nu ar rezolva problema. Trebuie sa se mai brodeasca si bine pe cineva care are substanta, lucruri interesante de zis, experienta de viata sau mama lui ce i-a dat intre picioare ca sa poata face ceva misto. Ca sa iau exemplu din literatura: degeaba il invata cineva pe Mario Vargas Llosa cum se scriu romanele daca el era sterp si n-avea nica de zis. Cred ca exista oameni care stiu teoria scenaristica. In marea majoritate insa, ei incropesc povesti pe genunchi, cu rigla si compasul, din cutite si pahare, si nu iese mai nimic. Ca daca-s goi. Cum se brodeste la altii, domnule? |
Päi cred cä se brodeste la fel ca-n oricare alte scoli de arte (nu numai ale spectacolului; valabil si-n literaturä, muzicä, plasticä, etc.): multi veniti, putini alesi... Meseria se învatä, arta - mai greu...!
Evident, de äia cärora nu li se brodeste nu ajungem sä afläm. Profit de ocazie ca sä dau douä dintre aforismele mele favorite: - Le talent sans génie est peu de chose. Le génie sans talent n'est rien! - Särman e dascälul pe care nu-l întrec învätäceii lui. |
@ pitbull
Da-ne si noua scenaristilor niste solutii cum am putea sa ne impunem autoritatea in fata unor regizori? Eu am scris un scenariu ( altul decat "Necunoscutul" :P ) si l-am scapat in mana unui regizor caruia i-a placut inafara de final. Mi-a modificat finalul, a scris doua sevente la sfarsit in locul celor scrise de mine si vrea sa-l trec co-scenarist :( ! |
Originally Posted by mafalda:
heh, story of my life 8) |
Of...
Nu e usor, din motivele pe care le-am expus mai sus: un val de prejudecäti capsoman-infatuat-suficiente... Solutii-cheie nu stiu dacä putem gäsi... E neesarä o schimbare gneralä de mentalitate, care are nevoie de timp - si de oameni (cu o tenacitate si räbdare îngereascä, desigur); putem fi noi aceia, cam ca fremenii lui Frank Herbert. Oricum, Maffy, apropo de genul de problemä descrisä de tine, o solutie partialä stä în calea legalä: prevederi contractuale cât se poate de clare, privind gradul de interventie regisoralä în scenariu si consecintele privind paternitatea. Nu e lipsit de complicatii (survin elemente greu de cuantificat, desigur), dar genul ästa de rafinäri se rezolvä actionând, nu sezând si cugetând, sau poate numa' sezând... Iar principiul e geeral valabil, asa cä haideti: sä ne gândim si la ansamblul problemei... Na, mi-a mai venit o idee partialä: sä generalizäm treptat o modalitate de discutie a filmelor prin care scenaristul sä fie mereu analizat (pozitiv sau negativ, cum e cazul) insistent, marcat, independent de regizor - urmând o asemenea discutie si asupra regisorului, pentru a-i individualiza pe amândoi, si a releva cât mai clar diferentele de fond. Cum stiti, eu o fac deja de regulä, în analizele mele. Voi cäuta s-o impulsionez si prin conversatiile pe care le am cu confratii critici, pe la conferinte de presä, premiere si varii agape. |
Originally Posted by mafalda:
Cam asta se intampla in majoritatea cazurilor, nu ai de ales. Accepti sau nu accepti, ca pana la urma regizorul va face filmul. Insa trebuie sa existe colaborare. Daca gasesti un capsoman :) de regizor, cu care nu te intelegi, il dai dracu si cauti altul, nu poate iesi nimic bun. Daca totusi ramai cu el, iti asumi si treaba asta. Daca el ti-a schimbat finalul si tu ai fost de acord inseamna ca ti-a argumentat si te-a convins ca e mai bine asa. Daca nu, nu inteleg de ce accepti modificarea. Doar de dragul de a se face un film "inspirat din scenariile tale"? Iar daca ai acceptat, prin asta ai recunoscut ca ti-a imbunatatit scenariul si da, ar trebui sa-l pui co-scenarist, dar asa, cu litere mai mici pe generic :) |
Cred ca stii cai este de greu sa gasesti un regizor care sa accepte o colaborare cu un scenarist!
Te lasa sa intelegi ca iti face o favoare. El tie! Parca nu ar fi si sansa lui ca regizor de a gasi un scenariu bun, chiar daca nu e scris de el! Eh! Of! Asa ca, vrei nu vrei, "Bei Grigore aghiazma" :happy: |
Originally Posted by mafalda:
Asta e din prostia regizorilor, sau megalomania lor care ii face sa creada ca ei pot scrie mai bine, ca au ceva de zis, ca fac film de autor. Total gresit. E ca si cum ai fi bucatar si ai insista sa cresti tu gaina pe care vrei s-o faci la cuptor. Nu zic ca nu se poate, dar apar destule complicatii si dureaza. Si s-ar putea sa nu te pricepi la crescut gaini. Cred ca dimpotriva, regizorii ar trebui sa umble in limba dupa scenaristi, doar doar or capata o poveste cu care sa ia Cannes-ul. Si iata ca se intampla cu un anumit scenarist, care a convins: toata lumea il curteaza acum pe Razvan Radulescu. Cred ca asa se pune problema: au convins scenaristii, ca sa discute de pe pozitii egale cu regizorii. Cu exceptia lui RR. |
eu cred ca si genurile agreate de catre CNC modeleaza stilul scenaristilor.
este bine stiut ca CNC prefera povestile cu aer romanesc. or, sunt scenaristi care ar vrea si poate chiar pot sa scrie lucruri care sa nu poarte neaparat amprenta locala. |
Originally Posted by Proletar:
Nu vreau sa apar cnc-ul, ca stim toti cate pacate are. Sau poate nici nu le stim pe toate. Dar aici inclin sa cred ca procedeaza corect: sunt banii statului roman si trebuie sa iasa ori ceva de arta ori implicat in actualitatea sau istoria Romanichii. Ori de-amandoua, daca nu cerem prea mult. Ce iese de fapt asta e altceva, alta discutie, dar intentia n-as acuza-o. Daca vrei filme cu impuscaturi, karate sau luari de ostatici, scrii frumos scenariul si-l trimiti la Hollywood :). Am auzit ca avem romanachi care fac asta, cu scenarii de serie C. Pentru filme comerciale exista sistemul comercial al filmului, care pe langa arta mai e si industrie. Nu cred ca daca ai avea un "Amarcord" in concurs ti-ar fi respins, de exemplu. Sau un "Solaris", pe motiv ca nu se intampla in Romania. |
nu ma refeream la filmele de serie C.
dar nu tin minte sa fi vazut filme finantate de CNC si difuzate pe canalul "Arte" :) |
Originally Posted by Led-Ze-Pencil:
Originally Posted by Led-Ze-Pencil:
Pai chestiile astea nu se pot intampla si la noi in tara ? |
Originally Posted by redmen:
Asta e o gluma, da? Am râs.
Originally Posted by Proletar:
Nu e vina CNC-ului ca n-avem asemenea filme. Poate a scenaristilor, a regizorilor, a producatorilor... A promovarii. |
Inseamna ca ai simtul umorului daca ai ras.
|
Originally Posted by redmen:
Apreciez oricand o gluma buna. Imi place Seinfeld, de exemplu. Si Amarcord. Nu-mi plac filmele cu karate, impuscaturi si luari de ostatici facute numai de dragul de a arata karate, impuscaturi si luari de ostatici. De aia nu le-as da bani daca as fi statul roman - nu le dau nici ca spectator. Dar sa revenim: unde ni sunt scenaristii? Cum ar putea fi ei stimulati sa scrie mai mult si mai frumos? Ce se poate face? |
Nici eu nu ma refeream la filmele alea neaparat.Dar avem nevoie si de filme care sa prinda la public,nu numai la festivale si la critica.Cu filmele comerciale iti faci bani si pentru filmele de arta.Nu am zis`o io,au zis`o altii.
|
Originally Posted by redmen:
Repet: pentru filmele comerciale exista industria filmului. Poti fi un producator abil, care prinde un scenariu de film comercial beton, gaseste finantatori (dar nu de la stat) face filmul si-si scoate banii inzecit, inmiit. Foarte bine, si chiar ar fi bine sa se intample - e si asta o parte a economiei nationale, banii intrati in tara si pe calea asta ar fi la fel de buni ca la vanzarea de otel. Dar CNC-ul, statul roman, nu cauta profitul prin investitii in film. Nu profitul in bani. |
Originally Posted by Led-Ze-Pencil:
Pai aia e,ca la noi industria filmului e un zero barat. |
Corect. Dar asta nu inseamna ca statul trebuie sa suplineasca lipsa ei.
Am vazut ce a iesit cand s-a bagat statul in industrie, in general. Dar exista industria filmului prin alte parti, nimeni nu te opreste sa apelezi la ea. Mai ales cand nu vrei sa fie cu specific romanesc. |
@led-ze-pencil
din ceea ce spui tu ar rezulta ca tot ce nu e specific romanesc inseamna karate, impuscaturi in filme de serie C. macar de-am face noi filme de serie C cum fac americanii! |
Originally Posted by Proletar:
:D Da. Daca masa are 4 picioare si 4 picioare are si cainele, masa e un caine. hai sa facem un exercitiu: sa-l consideram pe statul roman producator de filme, unul independent si caruia nu-i pasa de bani, de incasari. Ce filme l-ar interesa pe el sa faca? |
Originally Posted by Led-Ze-Pencil:
bineinteles, filme de calitate. dar ce spui de faptul ca, desi membri ai juriului CNC se plang de calitatea proasta a scenariilor din ultimele doua sesiuni, totusi banii sunt alocati integral? de ce nu zice CNC-ul: dom'le, noi aveam pregatit un fond de 10 milioane de lei, dar nu dam decat 2 milioane pt doua filme, pentru ca restul ni s-au parut tampite! Iar banii ramasi necheltuiti acum ii reportam pentru concursul urmator. |
Despre manastirea Voronet :lol:
|
Originally Posted by redmen:
mai degraba despre Tanacu. :) |
Da ar merge un film dupa Tanacu.
|
Simpatice sugestii! :)
Daca ar fi sa compari insa, da, mai degraba despre Voronet decat filme cu karate. E vorba de autopromovare a statului: filme de arta, care sa ia premii, filme care sa promoveze Romania in vreun fel. Nu-mi spuneti ca n-ati vrea sa vedeti Rimini chiar si numai pentru faptul ca acolo s-a nascut Fellini. Eu as vrea. Asta e un efect al filmului italian de calitate, din care profita statul italian. Nu sustin ca statul roman o face bine, repet. O face prost. Jenant. Dar de principiu, face bine ca nu sprijina filmele comerciale. Sunt pe fuga, raspund in fuga, revin mai incolo pe larg. |
Am auzit cä Pintilie pune la cale un film despre Tanacu.
Damn! Alt subiect bun de care-o sä se-aleagä praful... :(( |
Originally Posted by Pitbull:
He, he. Eu nu pot sa uit ce spunea el in conferinta de presa din Franta la un film de-al lui (cred ca Prea tarziu) - aproximativ - "Daca statul roman e atat de prost incat sa-mi dea in continuare bani sa fac filme, eu voi continua sa le fac" :) |
Apropo ... dupa tine care crezi ca ar fi un subiect de film care sa il finanteze CNC si sa faca mandrie Romaniei ?
|
aflu de pe liternet.ro:
"Cei care credeau cã tinerii cineaºti români au epuizat subiectul comunismului mai au de aºteptat. Gabriel Achim, proaspãt licenþiat al UNATC-ului, pregãteºte, spune el "o reconstituire ironicã, deºi sângeroasã, a cinismului corectitudinii politice". Produs de Saga Film, Visul lui Adalbert (reconstituire) îºi plaseazã acþiunea într-o singurã zi a anului 1986, 8 mai - adicã imediat dupã ce Steaua câºtigã Cupa Campionilor Europeni. Ziua PCR va fi marcatã de o serie de evenimente neprevãzute, aproape suprarealiste, ai cãror eroi sunt câþiva membri ai compartimentului de protecþia muncii dintr-o mare întreprindere bucureºteanã". iar filme despre comunism? mai da-o-ncolo de treaba!! :x :x |
Revin acum cu discutia despre statul roman ca producator independent, ca am fost provocat si ma bucur.
Hai sa facem o simulare a ceea ce si-ar dori unii: Care va sa zica avem un scenariu de film, sa zicem Terminator III. Avem si o casa de productie, sa zicem Paradox Film. Intra proiectul la CNC, este admis, i se dau bani (presupunem ca are cnc-ul milioanele necesare). Se face filmul, e un mare boom, succes de casa pe toate meridianele. Incasari garla. Cine ia banii? Paradox Film. Cu ce s-a ales statul roman? Cu un film comercial. Cu ce ne-am ales noi? Vedem un film de actiune antrenant intr-o dupa-amiaza ploioasa, la care insa am participat si noi financiar, nu? Ca din banii de impozite s-a facut acel film. Si uite asa am contribuit noi la bunastarea lui Paradox Film... si cam atat. |
Pai trebuie sa ii ajungem pe americani la numarul de filme facute despre Vietnam :)
|
@led-ze-pencil
nu terminator 3 vreau sa faca cnc-ul, ci "arta viselor", de exemplu! |
Originally Posted by Led-Ze-Pencil:
Pai daca e s`o luam asa ar trebui sa nu se mai faca filme deloc,ca nu`mi convine sa dau impozit sa vad nu stiu ce porcarie de film.Asta imi aduce aminte de unele dintre cunostintele mele care au/vor masini scumpe dar cand vine vorba sa plateasca taxele pentru ele se plang ca ii fura statul. |
Originally Posted by Proletar:
ar fi minunat. si cred ca s-ar putea intampla minunea sa fie aprobat de cnc un astfel de film. zic iar: cnc-ul nostru e de tot kktul, e vorba acolo de cumetrii, coruptie, aranjamente, incompetenta, tembelism, tot ce vreti. de acord cu asta. tot ce vroiam eu sa spun e ca nu sunt de acord sa se faca filme gen terminator III pe banii mei si sa imbogatesc nu stiu ce paradox film. Nu sunt de acord nici cu ce filme se fac acum, in mare parte a lor niste dejectii. Dar nici nu pot accepta pozitia unor scenaristi/regizori: au scris sau ar scrie un scenariu de film comercial, dar mai departe nu vor sa urmeze calea normala pt gen, vor bani de la buget, sponsorizari, ajutoare, risc financiar zero ca sa-si vada filmul facut. Pai nu nene, intri in sistemul comercial, asuma-ti. |
Originally Posted by redmen:
Un decor, timp real, sase personaje: discutia comisiei C.N.C. la concursul de scenarii. (Deja încep sä-l väd în minte... :happy: ) |
Originally Posted by Led-Ze-Pencil:
Fondul National Cinematografic din care CNC finanteaza casele de productie film NU sunt bani publici! NU sunt bani din impozitele cetatenilor! Citeste legislatia cinematografica, Ordonanta 39, la capitolul "Sursele de constituire a Fondului National Cinematografic, in care intra un % variabil din minutele publicitare incasate de televiziuni, de le exploatantii de lanturi cinematografice, etc! Asta nu inseamna ca banii astia trebuie cheltuiti aiurea pe filme proaste, pentru ca nu sunt bani publici |
hai sa vedem:
(1) Fondul cinematografic se constituie din urmãtoarele surse: a) colectarea unei contribuþii de 2% din preþul de vânzare ºi/sau de închiriere al casetelor video înregistrate, al DVD-urilor sau al oricãrui alt suport înregistrat, care poate fi multiplicat video sau digital, care se adaugã la preþul acestora, plãtibilã de operatorul economic care face vânzarea ºi/sau închirierea angro; operatorii economici distribuitori angro de casete video înregistrate, DVD-uri sau orice alt suport înregistrat, care poate fi multiplicat video ori digital, sunt obligaþi sã transmitã Centrului Naþional al Cinematografiei lista contractelor de vânzare ºi/sau de închiriere încheiate, cuprinzând valoarea acestora ºi datele de identificare a partenerilor contractuali, prezentând ºi licenþele pentru titlurile respective; în cazul filmelor clasificate în Registrul cinematografiei în categoria XXX, cu interdicþie de proiecþie publicã , contribuþia este de 10%; b) colectarea unei contribuþii de 4% din contravaloarea minutelor de publicitate contractate de posturile de televiziune publice ºi private, contribuþie care se adaugã la acest preþ ºi care se încaseazã de la agentul de publicitate, de la firma intermediarã cumpãrãtoare a minutelor de publicitate sau de la operatorul economic cumpãrãtor al minutelor de publicitate care este obligat sã transmitã Centrului Naþional al Cinematografiei lista cu contractele încheiate, cuprinzând valoarea acestora ºi denumirea agenþilor vânzãtori; c) colectarea unei contribuþii de 3% din preþul minutelor de publicitate vândute din spaþiul programului propriu de cã tre societãþile de televiziune prin cablu, care au licenþã pentru producþia de programe, ºi care se adaugã acestui preþ; plata contribuþiei cãtre Fondul cinematografic se face de postul de televiziune prin cablu; d) colectarea unei contribuþii de 3% din încasãrile provenite din exploatarea filmelor cinematografice, de orice gen ºi pe orice fel de suport, în cinematografe sau în alte spaþii destinate vizionãrii cu public; obligaþia de platã revine exploatanþilor; e) colectarea unei contribuþii de 1% aplicatã asupra veniturilor realizate lunar de agenþii economici pentru retransmisia prin cablu, prin satelit ºi prin retransmisia digitalã a emisiunilor de televiziune; f) colectarea unei contribuþii de 4% din profitul anual realizat de operatorii economici care organizeazã jocuri de noroc; plata se va face pânã la data de 31 mai a anului în curs pentru anul precedent; g) 50% din veniturile obþinute din vânzarea sã lilor ºi grã dinilor de spectacol cinematografic, precum ºi a terenurilor aferente; h) dobânda aferentã disponibilitãþilor din contul Fondului cinematografic aflat în Trezoreria Statului; i) alte venituri dobândite în condiþiile legii. (2) Sumele datorate pentru contribuþiile stabilite la alin. (1) lit. a) - f) reprezintã cheltuialã deductibilã la calculul profitului impozabil al operatorilor economici respectivi, în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare. (3) Contribuþiile prevãzute la alin. (1) lit. a) - f) se aplicã asupra încasãrilor totale realizate, din care s-a dedus TVA aferentã ºi/sau impozitul pe spectacol, precum ºi taxa de timbru cinematografic. Asta e ordonanta. Hai sa facem iar o simulare, ca ajuta: Deci eu am un magazin care vinde dvd-uri. Vand de 100 de coco, dau 2 coco la cnc. Raman cu 98. Din astia, cheltuieli, salarii etc, raman cu profit 10 coco. 16% e impozitul, dau la stat 1,6 coco. Daca nu deduceam aia 2 de la cnc, aveam profit 12 si dadeam la stat 1,92. Prin urmare am saracit statul cu 0,32. Statul, fiind saracit, baga mai putini bani in scoli, strazi, sanatate. (Si macar de-ar face-o bine). Sau mai inventeaza niste impozite. Si uite asa, are omul simplu de suferit. In plus, cumparatorul de DVD va plati mai mult la magazin, ca si eu ca vanzator vreau sa-mi scot parleala daca tot dau taxe si la cnc si la stat. De taxele aplicate televiziunii si radioului de stat nu mai zic, ca sunt clar bani publici. Cum se putea ca un sistem functionand sub obladuirea statului (cnc-ul) sa nu aiba de a face cu banii publici? Ce o fi, hollywood privat? |
Daca ai sti la cate discutii din astea am participat, pe subiectul "ba ca-s bani publici, ba ca nu-s"... Am obosit! :huh:
|
Originally Posted by mafalda:
Ghinionul meu. :) Abia ce ma incalzisem si eu.... |
Oricum ar fi tre sa ne confruntam cu aceasta situatie si sa razbatem. Daca reusim aici , cred ca vom reusi peste tot.
|
eu cred ca, totusi, cinematografia romaneasca nu a iesit inca din criza de scenaristi.
poate ca e o criza de sistem, poate ca e un accident genetic romanesc, nu stiu. si sa nu-mi mai spuneti de razvan radulescu, va rog. mi s-a aplecat. |
Cine sunt scenatistii la serialul politist de-aacuma de pe Protv ??
|
Originally Posted by hellsteed:
Maria Marinescu, Oana Iancu si Denis Dinulescu. |
o fi si astia cineva daca n-am auzit de ei...
|
All times are GMT +2. The time now is 18:12. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.