![]() |
cat costa sa faci un lung metraj in romania?
Eu zic ca ajung 100.000$. Da cineva mai mult?
|
Pe film?
Salutari, Andrei |
Probabil pe film...ma gandesc ca un film american ajunge la bugete de peste 100 de milioane, dar apoi ma gandesc la un film precum American History X, foarte ieftin, adica doar cateva milioane, care este insa alb-negru. Partial...
Intrebarea este daca intra si salarii si minuni in aceasta "productie". |
In prezent CNC sprijina filme de cam 400.000 USD pana pe la vreo 600.000 USD, sume suficiente pentru a se fura la greu si a se deturna banutii spre padurea de vile. Un pret realist si rezonabil daca toti banii ar fi folositi pentru film si numai pentru el ar fi de cam 250.000 USD. MARFA SI BANII s-a fi putut face chiar cu vo 80.000 USD iar acolo au fost furati aproape TOTI banii !!! Din banii astia nici o centima nu e destinata promovarii sau Marketingului in general, in conditiile in care un fil american are 50% di bani bagati in domeniul asta.
La scurt-metraje, procentajul de furt e cel mai mare: CNC-ul da cam 2 miliarde in timp ce UNATC produce scurt-metrajul cu 100 milioane. |
La UNATC se "produce" cu 100 de milioane pentru ca ai studio propriu, ai camere de filmat proprii, laborator propriu (cat de cat, macar pentru copiile de lucru), montaj, sunet (aparatura de sute de mii de dolari) si zeci de oameni platiti la salariu care muncesc la film fara sa prea fie inclusi in acest buget. Pe langa asta, oricum mai pune studentul de la el minim $1000 daca vrea sa-i iasa ceva cat de cat onorabil. Deci si prin urmare nu poti sa-l compari cu un film de scurt-metraj facut cu inchirieri de spatiu/aparatura/oameni de la firme private...
Asta nu inseamna desigur ca nu se fura. Dar asa, ca tot a fost pusa intrebarea, daca e vorba de un film de lung-metraj pe pelicula, un calcul grosier ar fi: Pentru o durata finala de 90 de minute, cu un shooting ratio mediu aproape nerealist de 6:1 si un overbudgeting de 10%, costurile obligatorii: - negativ brut: ~ $35k; - developare: ~ $10k; - pregatire si transfer negativ TK cu KeyKode: ~ $8k; - montaj negativ dupa EDL: ~ $4k; - master pozitiv cu sunet stereo: ~ $15k; Asa, acum adaugand la astea inchiriere aparatura de filmare, sunet in priza directa (ca sa nu cheltuim prea mult la ADR) si lumini + personal auxiliar, pentru sa zicem cat... hai 20 de zile de filmare, pentru ca suntem rezonabili, nu? Hmmm, se poate cu mai putin de $1k per zi pentru un pachet complet? Doubtful. Deci inca un $20k scurt. Oops, suntem deja aproape de $100.000 si nu am calculat montajul (ca deh, poate suntem Rodriguez si facem acasa de pe miniDV cu un Avid XpressPro), sunetul (poate il facem acasa, dar tot e vorba de un mastering intr-un studio pentru final, vreo $5k) si muzica (luam de pe Net, da' mai e si licente. Sau dam la un flamand de compozitor, dar vrea si ala ceva bani. Daca-i fraier, doar vreo $1k). Am uitat ceva? Doh, normal: salarii actori (debutanti, debutanti, dar sa nu moara de foame), figuratie (daca e nevoie), salarii productie (cine are nevoie de asta?), inchirieri locatii (da doamne de sponsori milostivi), transport si cazare (idem) si plata pentru scenarist, operator si regizor (doar nu facem munca patriotica, nu? Desi la scenarist renuntam, suntem artisti totali pe meleagurile acestea). Cu alte cuvinte, cam greu de imaginat un lung-metraj pentru $100k, care sa mai arate si decent pe deasupra. Nu, pentru un film corect, care sa fie cat de cat la nivel "international" din toate punctele de vedere, minim $300k. Salutari, Andrei |
Ce e "k" ion ecuatia asta ?
|
k=kilo=1000.
So, $30k=$30.000. Salutari, Andrei |
Merci! Pe acolo pe undeva e suma reala.
|
UNATC-ul produce scurt-metraje cu 100-150 milioane pentru ca este casa de productie. Si atunci este normal sa aiba lumini, montaj, camera etc. Tu, Amyd, ai pus toate preturile alea care sunt valabile daca eu as fi Crydead srl si la domeniul de activitate scrie productie de filme, dar nu as avea nici un contributie in natura. Sigur, pot sa vin cu nau hau hau, da' ala e greu de cuantificat.
Citeam undeva ca aia de la Prioect vrajitoarea au avut buget echivalentul unui Volvo. Asta s-a putut, probabil, pentru ca echipa nu s-a grabit sa-si ia onorarii grase si or mai fi avut montaj, lumini, ceva luate pe ochi frumosi. Altundeva citeam despre maestrul gabrea care se plangea despre saracia in care a fost nevoit sa lucreze la noro - filmat pe video- cu un buget vai mama lui de 350.000 de para. |
Casele de productie nu e "normal" sa aiba echipament. Cel mult, in cazul celor foarte mari, pot sa detina rental companies care sa aiba echipament... dar tot in bani ii platesc, nu pe ochi frumosi, chiar daca fac parte din acelasi concern.
In Romania, fiindca piata e proasta si nu poti sa ai un model de afacere numai din inchirieri de echipament, casele de productie sunt obligate sa aiba propriile resurse si sa depinda cat mai putin de concurenta. Dar asta nu inseamna ca o sa foloseasca la preturi de dumping camera de 35 pe care au dat minim $50k si ii costa intretinerea si reparatiile. Mai bine inchirieaza la straini sau pe piata de reclame, decat sa-si bata joc de investitia lor. In al doilea rand, primele costuri mentionate in mesajul meu nu depind de casa de productie ci de raw stock si laborator, care e pana si in Romania complet independent. Sa zicem ca acele case de productie care lucreaza mult la reclame si filme straine cu Kodak Cinelabs ar putea sa obtina un oarecare discount la ce am scris eu acolo pentru "arta filmului", dar nu mult (pentru ca de obicei am rotunjit inferior, de dragul economiei). BWP a fost filmat pe video, de o echipa de tineri care facea mai mult munca patriotica asa ca e normal sa fie extrem de ieftin. Dar chiar si asa a fost... $60.000! Desigur, asta nu-l scuza pe nenea Gabra pentru furtisaguri. Dar ideea de baza ramane, un film de lung-metraj pe pelicula la $100k e un vis, chiar si in Romania. Daca vrei pe video, cu compromisuri, milogeala si ai un scenariu atat de reusit incat audienta sa iti suporte saracia, atunci sigur, poti sa-l faci si cu atat sau chiar mai putin. Dar BWP-uri nu cresc in toti copacii... Salutari, Andrei |
Originally Posted by Amyd:
In cazul productiilor finantate de CNC firma producatoare poate sa ia 12,5% din buget pentru regia proprie. Mai trage si 10%, bugetul de cheltuieli neprevazute. All programs, accessories, calculator 22,5% X 350.000$=78.750$. Nu e rau deloc pentru cineva care pune la dispozitie o camera intr-un sediu si un telefon. :wink: Eu cand o sa ma fac mare vreau sa fiu mafiot sau producator roman de film. |
Eh, daca zici tu ca e numai o camera si un telefon... :roll:
Acum serios, daca ai secretul productiei de film bun la preturi de dumping, de ce nu te apuci sa o faci? Un imprumut la banca si voila: ai ajuns singurul producator de film din Romania care ar face si profit, pe deasupra recuperarii cheltuielilor de productie si marketing (lucru la care altii nici nu indraznesc sa spere), fara sa faci nici un fel de compromisuri morale sau sa ajungi "mafiot". Salutari, Andrei |
Pe ce zici tu ca se duc aia 70 de mii de para in afara de telefon si spatiu? :(
"Beau redbull si cu whiski ca asa beau toti smecherii!" |
Stiu si eu, poate in producerea filmului? Doh, no way. :o
Salutari, Andrei P.S.: Ca sa ma repet: se fura, domnule, dar un pic mai putin decat crezi tu. :wink: |
Serios, Amyd?
Ca de obicei esti mai superior ca tontzi si ca de multe ori nu lecturezi ce scrie si altii. Am prevazut asta si d-aia ti-am explicat pas cu pas cum sa pornesti aplicatia calculator. Da, Amyd, computerul trebuie sa fie pornit, nu ma mai intrerupe! :evil: Nu shtiu de ce (Sigmun Freud, analize this!) dar discutia asta cu tine imi aminteste de o glumita stupida cu profesorul de anatomie si studentul. Studentul> Don' profesor, da' despre creier cand invatam? Profesorul> Mai incolo, acum avem altceva in cap! Revenind la cestiune... mai scriu o data, cu litere mari ...poate de data asta ajunge la tine. Spuneam ca la bugetele filmelor finantate de CNC 12,5% este REGIA FIRMEI PRODUCATOARE si 10% CHELTUIELI NEPREVAZUTE. Evident, la aceste capitole descoperim cu mare uimire cheltuieli legate de regia firmei producatoare si respectiv, shtiu ca n-o sa-ti vina sa crezi,... cheltuieli neprevazute :o . Aceste capitole nu includ developare, plata scenografului, catering, transport si orice alte cheltuieli legate directamente de producerea filmului. Comprende sau trebuie sa-ti fac un desen explicativ? "Nu va bucurati, nu ninge, scuipa deasupra noasta plictisitii din paradis" |
Uuuuh, te-ai suparat? Nu te enerva, iti face rau la sanatate. Take two Prozacs and call me in the morning.
La tine nu exista producatori executivi, secretare si asistenti care trebuie platiti (incepand de la pre-pre-productie, alas), scouting, casting-uri s.a.m.d.? Desigur ca nu exista, vasta experienta de producator de film autohton te-a facut sa nu mai ai nevoie de mizilicurile astea... probabil ai dori sa nu isi traga respectiva casa de film nici macar profit, pentru ca o sa-l faca din vanzarile de bilete, nu? :lol: Salutari, Andrei P.S.: Totusi, nu ne dezvalui macar liniile generale ale bugetului lung-metrajului tau de $100k? Ca tot ai deschis topicul... |
Originally Posted by crydead:
Nu stiu cit e un Volvo, da' bugetu' la The Blair Witch Project a fost de 50, 000 de para. |
Originally Posted by crydead:
Pai vrei sa te faci acelas' lucru de doo ori? |
Similar cu restul "povestii" mockumentarului, nici bugetul nu e cunoscut si/sau confirmat exact de cineva: se vehiculeaza cifre intre $22,500 si $65,000 pentru productia propriu-zisa.
Ce este insa mai sigur e ca dupa ce l-a cumparat Artisan, au mai investit inca $300k intr-o mica operatiune de "upgrade" ca sa-l faca sa arate si sa sune (in special) aproape decent si apoi o modica suma de ... $15 milioane in reclama ca sa fie siguri ca nu scapa "valul" produs de campania initiala on-line gandita de Haxon Films. Si asa a ajuns BWP in Cartea Recordurilor pentru raportul cel mai bun intre buget si incasari. Salutari, Andrei |
Originally Posted by Amyd:
Evident ca exista, doar ca onorariile/platile nu se fac de la capitolul cheltuieli neprevazute. Daca nu te-ash cunoasthe as spune ca e imposibil de comunicat cu tine. :) |
Nu, se fac de la capitolul "regia proprie a casei de film", care ii plateste pe respectivii la salar' si independent de bugetul de productie al filmului. Cel putin asa se intampla la toate casele de film pe care le stiu eu.
Apropo, de ce presupui aprioric ca acele cheltuieli neprevazute sunt neaparat separate de productia filmului? Din cate am inteles eu din conditii, se pot folosisi acolo. Ca in practica majoritatii filmelor autohtone nu sunt, e alta poveste... Salutari, Andrei |
Originally Posted by Amyd:
Chiar, Amyd, ce se mai aude de lung metrajul ala la care lucrezi tu? Tot 13 cm are? |
Inchi. 8)
Salutari, Andrei |
Dar scurt metrajele pe care le-ai facut in UNATC unde le putem vedea?
:P |
In WC
La ATF. |
Nu stiu daca au ajuns inca la WC. Sunt cica in arhiva. Au fost la Cinene-aiubit. Si pe la alte festivaluri marunte.
Le am si pe caseta sau pe DVD. $10 exemplarul pentru doritori. Cele autografiate costa mai mult. 8) Salutari, Andrei |
Originally Posted by Amyd:
...si paduche la paduche trage.
Quote:
De ce, iti editezi si semnatura? |
Nu, dar prevad ca peste 80 de ani exemplarele respective o sa coste ceva mai mult la licitatiile de la Sotheby's daca sunt semnate. 8)
Salutari, Andrei |
Nu. Decit semnate, mai bine inseminate. Ma ocup eu de asta.
|
Fiecare cu hobby-urile lui, desigur. :o
Salutari, Andrei |
Nu ne spui, Amyd, cum le cheama pe filme? :(
.................. Viitorul suna ocupat. |
Originally Posted by crydead:
Nu ne spune, ca n-au voe sa vorbeasca cu bagabontii. Ele e mici, si la stat, si la figurat, ca tati a lor asa... |
Cel mai mult imi place "Fuga", dar "capodopere" de aceeasi categorie sunt "Tu nu vei sti niciodata", "Scherzo Capriccioso" si ala din primul an la care am uitat ce titlu i-am dat. "Gica" si "Kitschitoarele, 2FM" sunt ceva mai decente, atat cat sa nu-mi fie complet rusine de ele. :lol:
Salutari, Andrei |
Originally Posted by Amyd:
Sigur nu era "Tu nu vei stiiiiii niciodata"? Cred ca nu voi stiiiiiiiiiiiiiiiii (sa imi zici cind sa ma opresc cu i-urile) niciodata. |
Nu, nu, chiar asa scrie pe genericul filmului. :oops:
Salutari, Andrei |
Naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. N-as crede. Inseamna ca nu le/oi fi editat tu :P .
|
Amyd, eu chiar vreau sa cumpar caseta sau casetele pe care se afla filmele tale...si vreau si dedicatie speciala...vorbesc foarte serios!
|
Facem o vizionare de gala si vezi. Dar daca e asa, imi explici tu dupa aceea cum e cu infinitivu' si combinatiile astea diabolice de forme.
Salutari, Andrei P.S.: ricutza, glumeam. Nu le las din mana nici mort! Cumpar orice exista in libertate referitor la ele, caci cine stie in ce maini ajung si apoi cand e sa tin discursul de Oscar o sa se gaseasca vreunul sa le difuzeze si sa ma umple de rusine. :lol: |
De acord. Mergem in Sherlock? :oops: Aduci tu magnetofonul cu care sa le proiectam, bine?
Iar cu formele astea diabolice se intimpla chestia ca trebuie sa le exorcizezi punind mina pe un ceaslov de-ala cu exercitii. |
N-am timp, din pacate. Trebuie sa imi termin show-reel-ul cu chestiile serioase. Dar dupa, facem in Turm, ca acolo au si "magnetofoane" d'astea de proiectie, parca.
Si in plus, la ce imi mai foloseste acum limba romana? 8) Salutari, Andrei |
Originally Posted by Amyd:
Sa ti-o iau eu la penix. |
hai mai Amyd!...eu chiar vroiam sa le vad...nu poti sa faci o exceptie pentru mine?...daca vrei mi le dai doar cu imprumut.....
|
Originally Posted by Amyd:
Maestre, pa ce suport e facute filmele astea? |
VHS (1), DV (1), BetacamSP (2), 16 a/n (1) si 35 color (1).
Salutari, Andrei P.S.: Uitandu-ma pe lista vad ca am omis unul pe 35 a/n (dar care nici astazi nu stiu cum se numeste) si inca unul pe 16 a/n (la care am uitat titlul). Hmmm... memoria imi joaca feste lately. |
Originally Posted by crydead:
Diafilm. |
Originally Posted by Amyd:
Vezi, asta e misto in UNATF : ti se da pelicula pe mana si poti sa faci cu ea experimente dastea costisitoare si gratuite pe care le-ai putea face altfel cu aceleasi invataturi si pe suport digital sa zicem - chestie mult mai ieftina. Iar implicarea studentilor in aceste lucrari este atat de mare incat...
Originally Posted by Amyd:
|
Da, e foarte misto. Aveam si cantina si biblioteca cu Aristar&co.
Desigur, se poate si "pe digital" ca "e mai ieftin", dar atunci e Universitatea Nationala de Arta Teatrala si SemiCinematografica-cum-Video. Hei, dar in fond de ce mai avem universitate? In fond poti sa faci aceleasi lucruri cu aceleasi invataturi si facand filme in particular - pe suport digital, sa zicem, nu? Caci filmul e o "arta universala", la care se pricepe toata lumea lately. De ce sa inveti practic ce e aia "pelicula", "sunet surround" si alte nebunii de astea? Cine are nevoie? Mai bine citesti doar in carti sau pe net despre ele... Desigur, nu mai poti participa la numeroasele festivaluri internationale care au nevoie de copii pe pelicula (ca sa vezi, ce tupeu), dar asta nu e important. Tot nu castigam decat pe ici pe colo diverse maruntisuri. Ce sa fac, daca am terminat deja de ceva vreme si lucrez la diverse alte proiecte, nu imi aduc aminte de fiecare dintre filmele la care am colaborat in facultate... le-am pus pe cele mai "importante". O sa fac un efort... :lol: Salutari, Andrei |
Originally Posted by Amyd:
Si tu ce premii ai castigat, Amyd, la festivalurile alea numeroase la care ai participat? |
Eu personal nici unul (cu filmele de la UNATC, that is :wink:). Filmele in sine au luat vreo 2,3 premii de public's choice & stuff parca...
Salutari, Andrei |
Priveste partea plina a paharului- realizarile tale grandioase iti permit sa te dai profesor p-aici pa forum!
............................ "Nu va bucuratzi, nu ninge, scuipa deasupra noastra plictisitii din paradis." |
All times are GMT +2. The time now is 16:00. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.