Cinemagia Forum

Cinemagia Forum (https://www.cinemagia.ro/forum/index.php)
-   Cafenea (https://www.cinemagia.ro/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Video Clipe (https://www.cinemagia.ro/forum/showthread.php?t=81841)

Ambra Blu 08 Sep 2002 11:09

Am deschis subiectul asta nou pt aceia interesati si de alte domenii ale artelor vizuale, diferite de filmul de lung metraj, domenii aflate insa intr/o conexiune mai mult sau mai putin strinsa cu acesta. Ma refer la videoclipuri, shorts, spoturi comerciale (exista, pe linga "Noaptea Devoratorilor de Publicitate" sectiunea de la Cannes dedicata spotului publicitar - cistigatoare recenta (1 an?) productia Toyota (?)- Looks Fast -), desen animat si banda desenata.

Personal, vad clipul muzical ca o bucata de film condensat, cu emphasis mai putin pe story si mai mult pe potrivirea imaginilor vizuale cu "imaginile" sonore, cu songul, that is Banuiesc -un specialist poate sa ma contrazica, though - ca un rol major il are aici more than someplace else montajul. Legatura dintre long fiction si video este mai solida decit asta, transparenta as it could get, semnalata de mine. Exista TV dedicate exclusiv difuzarii & producerii de clipuri video, exista un MTV VMA si exista o piata muzicala ale carei valori/ coordonate sint impuse & promovate de industria video. Un ultim aspect: exista regizori de film care pe spatiul condensat al unui clip dau productii mai bune calitativ decit fictiunile lor lungi (v. clipul lui C. Mitulescu la trupa Dies Irae, Wargasm sau cel al fratilor Coen la Metallica, Until It Sleeps). Exista also directors care vad in clip continuarea fireasca a elementelor din lung metraj (v. clipul lui B. Spears in desert sau A. Fuqua, Gangsta's Paradise - la acesta din urma mentiunea ca, totusi, a fost facut intai clipul si, la cativa ani dupa, Training Day).

Short Films reprezinta o area equally interesting: de la sectiunea Festivalului de Film de la Cannes pina la Sundance Film Fest, se prezinta & premiaza shorts. Easier to make than the long fictions, bazate uneori heavily pe punch lines si fara prea multe twists in the story, ele sint playgroundul pt un regizor. Contin, ab origine, temele si obsesiile ce se dezvolta ulterior in opera unui regizor (n/am vazut "Katok i skripka", filmul de graduare al lui Tarkovski -un short mai aparte, cu o durata dubla celei unui short obisnuit, dar am inteles ca in el sint toate obsesiile lui Tarkovsky, in stare embrionara).

Desenul animat nu e doar purely entertaining; when it comes to deep, it may also qualify. Inclina balanta net in favoarea unu desen ca "Animal Farm" in comparatie cu o producite tv, say, "Cagney &Lacey". Prefer "The Simpsons" unui sitcom ca "Printul din Bel Air". Lastly, one has to bear in mind ca the American Film Academy itself considered apropriate the creation of a special section la premiile Oscar.

Si, finally, let alone orice asemanare intre story boards si BD (comics & strips, mai e o legatura intre cele doua domenii. exemplul cel mai clasic e, pt mine, Batman, care s/a metamorfozat din personajul de BD creat prin anii '30 la eroul de film si desen animat. Graficieni cunoscuti in Italia ori Franta, ca Hugo Pratt (maker of Corto Maltese) au lucrat in film industry and so is the case cu geiger, designer la primele filme "Aliens". In Romania era cindva ART BD Network in care, membru era si un obscur regizor ATFis, Cristian Lazarescu, realizatorul scurt metrajului "Haitasii" si al unei productii TVR, cu scenariu de B. Ficeac, "Dincolo".

Astept comentarii.

Amyd 08 Sep 2002 14:48

Din pacate nu am timp acum sa dezvolt restul ideilor, insa am o singura remarca referitoare la o mica greseala involuntara care s-a strecurat prin mesajul tau.

Catalin Mitulescu este doar co-regizorul clipului lui Dies Irae, contributia sa fiind de altfel relativ minora (nu vreau sa-l supar, dar asta este adevarul). Regizorul clipului este Kim, de la scenariu/idee si pana la aprobarea finala. Ar trebui sa stiu, cause I did the editing & special effects. Imi pare bine ca l-ai apreciat. :grin:

Despre subiect in general, revenim cand avem timp.

Salutari,
Andrei

P.S. Ah, se numeste "Warganism", dar nu asta e important, of course. :smile:

<font size=-1>[ Acest Mesaj a fost editat de: Amyd pe 2002-09-08 15:49 ]</font>

Ambra Blu 09 Sep 2002 12:25

Spre rusinea mea, titlul era, indeed, Warganism. Misto clip. Si muzica lor, inainte de a dezvolta proiectul Phobia.


ricutza 09 Sep 2002 23:25

mda...nu stiu cum reusitit voi doi sa vorbiti numai despre chestii de care eu n-am auzit...cine sunt acesti Dies Irae?...cum as putea sa aud de ei?si unde as putea sa vad video clipul cu pricina(cel la care a lucrat amyd)...categoric nu la MTV intrucat acest post e prea ocupat sa difuzeze toate jegurile romanesti gen 3rei sud est sau AndreEa si ale lor video clipuri extrem de 'interesante'...
pe mine m-a fascinat mereu cum cantaretii romani reusesc sa faca praf atatia bani pe niste clipuri efectiv imbecile...

Ambra Blu 10 Sep 2002 12:07

Cred ca de clip pot sa iti fac rost eu. De la cineva care lucreaza la MTV :smile:.



ricutza 12 Sep 2002 23:39

intrucat am fost informata ca ab nu a reusit sa faca rost de clip, nu-mi ramane decat sa apelez la tine Amyd...imi imprumuti te rog si mie cd-ul sau caseta pe care se afla clipul cu pricina?

Ambra Blu 20 Sep 2002 09:39

Vezi ca Ambra Blu se poate prescurta AB si nu ab (zic eu rinjind, ca nu imi place sa bag prajiturele de/alea zimbitoare).

ricutza 21 Sep 2002 09:28

exista un motiv pentru care eu voi continua sa prescurtez Ambra Blu, 'ab' si nu 'AB'...

crydead 23 Sep 2002 11:19

Multumesc, Amyd, ca mi-ai dezvaluit un mare secret, teribil de bine ascuns: respectivul clip are idee/scenariu! Fara explicatia ta as fi trait in continuare cu impresia ca acel clip nu are idee si scenariu.
Iar daca muzica aia iti place, iti pot oferi oricand ceva de 10 ori mai cool si mai fancy: te astept sa auzi cum face motorul meu de la masina cand porneste!

ArsDeViu 23 Sep 2002 23:42

La ce ai spus, Ambra Blu, nu prea am de comentat nimik,pen ca m-ai cam bagat in ceatza,dar ai adus vorba de benzi desenata si Batman.
Imi plac bd-urile si ma oftic ca nu avem si noi eroii nostri.Asa cum amreicanii ii au pe Spidey,Batman,X-Men,de ce sa nu avem si noi super eroii nostri Gheorghe,Vasile,Ion.
Nu exista nici un desenator care sa aiba niste idei si sa le imprime pe hartie.
Singurele bd-uri pe care am pus mana in Romania au fost 2 numere din Spider-Man,un almanah Superman si un numar din revista Quadrat.Am pierdut ceva?Exista comics-uri prin restul tarii de care nu am auzit eu?

Ambra Blu 27 Sep 2002 08:24

Quadrat a fost cea mai tare publicatie de BD romaneasca, atit grafica cit si continutul. Nu mai apare. BDuri au mai fost scoase de o editura din Craiova, condusa de Viorel Pirligras, care publica si Moebius. Mai exista revista timisoreana Helion care avea o rubrica cu extrase din ce era mai nou prin BDul european. A fost chiar si un salon national al BDului, la Constanta. In Romania, destinul BD/ului l/a urmat indeaproape pe cel al sf/ului. Au fost publicate in acelasi gen de publicatii, aceleasi manifestari le/au gazduit.
La ora actuala eu nu mai stiu nimic.

Ambra Blu 27 Sep 2002 16:26

Quote:

On 2002-09-21 10:28, ricutza wrote:
exista un motiv pentru care eu voi continua sa prescurtez Ambra Blu, 'ab' si nu 'AB'...


And that being which?


Ambra Blu 27 Sep 2002 16:31

Quote:

On 2002-09-23 12:19, crydead wrote:

Iar daca muzica aia iti place, iti pot oferi oricand ceva de 10 ori mai cool si mai fancy: te astept sa auzi cum face motorul meu de la masina cand porneste!


Fara sa ii iau apararea lui Amyd, clipul pe care el afirma ca l.a editat este intr.adevar, bun. Si el si restul staffului merita felicitati. In plus, eu nu prea vad unde Amyd explica din ce e compus clipul: el spunea doar cine l.a regizat & scris.

Vizavi de muzica aia, afirmatia ta e, at best, superficiala. I used to listen (in my troubled youth) tot soiul de sonoritati din aria metalului greu si foarte greu, de la doom death pina la dark wave sau industrial. Ma simt indreptatit sa zic ca muzica aia nu aduce nici pe departe cu ceva atit de cool si fancy ca motorul masinii tale.

Desi, frankly, nu mai ascult de mult genul ala de muzica, gen crima si pedeapsa, ci trip hop sau hip hop, nu ma pot stapini sa nu iau apararea unui gen involut. Asa sint eu, un Superman.

ArsDeViu 27 Sep 2002 22:48

Nu se poateeeeee salonul de bd-ui s-a tinut la Constanta?
Asta e!Poate o sa-l vizitez data viitoare.

Amyd 29 Sep 2002 20:55

ricutza&co, clipul poate fi vizionat si downloadat aici in format DivX 5.02 (aprox. 10 MB). Scuze pentru compresia relativ mare, dar nu am avut nici timp, nici spatiu sa-l fac mai bine. In mod normal, tinand cont ca a fost in rotatie la MCM, trebuia sa existe si in renascutul MTV Ro-mania, dar ma rog, nu conteaza.

Crydead, in primul rand, nici mie nu-mi place Dies Irae ca muzica. Dar... ce alta trupa din Romania foloseste sample-uri din "Plan 9 from Outer Space" in melodiile lor? Yep, ai ghicit. Deci una peste alta, sunt mai indulgent cu ei, nu numai pentru ca ii cunosc. In privinta motorului masinii tale, se vede treaba ca esti un fin cunoscator al muzicii si de aceea un fan al curentului "musique concrete" al anilor '50 cu Pierre Schaeffer & co la carma, care a fost mai mult sau mai putin (excluzand antecedentele de tip Edgar Varese) taticul muzicii electronice. Deci, tinand cont ca si eu apreciez acest stil de muzica, o sa te rog sa-mi trimiti cateva inregistrari cu tine cantand la motorul masinii si iti voi trimite comentariile si impresiile mele.

Desigur ca asemanarea intre B.D. si film merge mult dincolo de banalele adaptari sau de similitudinea dintre story-board-uri (care incet, incet devin depasite de mai modernele animatice ale P.L.F. printre altii) si benzile desenate. Acelasi deloc anonim Cristian Lazarescu publica in 1997 in Almanahul Anticipatia un extrem de interesant articol (partial opera proprie, partial colaj de alti critici din domeniu, i.e. Sadoul/Miller/etc.) in care documenteaza atat istoria B.D.-ului de la "Monsieur Vieux-Bois" incoace, cat si face pertinente trimiteri la felul in care B.D.-ul practic a inventat aproape toate formele limbajului cinematografic chiar inainte de a auzi cineva de fratii Lumiere! Desigur, putem sa nu fim complet de acord cu aceste concluzii, dar adevarul este in mod evident ca cel putin pana la jumatatea anilor '50, benzile desenate au fost aproape din toate privintele inaintea cinema-ului ca inventivitate (inclusiv, asa cum observa coerent dl. Lazarescu si din punct de vedere "sonor"!).

In privinta videoclipurilor in general, ca sa mai facem o intoarcere la 180 grade, daca in perioada sfarsitului anilor '80 si prima jumatate a anilor '90 a exista o "cros-polenizare" evidenta intre limbajul vizual/tehnic al music videos si cinema (Fincher si BUF Compaqnie sunt doua cuvinte care sunt indeajuns pentru a intelege ce vreau sa spun), in a doua jumatate parca ritmul a scazut, s-a plafonat si banalizat, mainstream-ul devenind aproape omniprezent, in ciuda necesarelor aparitii a MTV2 pentru a nu sufoca complet piata underground. Coloristii din suitele de TK au deja preseturi gen "vireaza spre maro, culori calde, blur cu power selection pe skin color" pentru clipurile cu negrii, "albastru, bleach-bypass IP look" pentru cele de nu-rock si asa mai departe, iar apar din ce in ce mai rar opere care sa fie cu adevarat inovatoare dpdv vizual.

Si desigur ca nu montajul are neaparat rolul principal in videoclip... sau cum sa spun... nu editorul! Daca nu e conceput cu "cap" de la bun inceput, degeaba pui efecte in post-productie, pentru ca nu vei face decat un rahat poleit. Regizorul ramane singurul "vinovat" de succes sau insucces, iar in privinta libertatii sale de decizie, din pacate cred ca atat producatorii cat si mafia din MTV WorldWide au o mai mare putere in a spune ce se poate si ce nu se poate face intr-un music video.

Desigur, asta nu inseamna ca nu apar si chestii notabile, gen Chemical Brothers / "Star Guitar" made in Gondry Brothers (TM) sau fantasticul A-Ha / "Life Lines" bazat pe imaginile dintr-un scurt-metraj norvegian din 1991 regizat de Morten Skallerud, dar sunt mai degraba rezultatul cantaretilor atenti la propria imagine, decat ca o tendinta a industriei in general de a promova valorile si de a da la o parte rebuturile gen Hype Williams.

Salutari,
Andrei

ricutza 04 Oct 2002 22:24

mai Amyd nu-mi merge...in primul rand nu mi se vede nimic(imi apre pentru o secunda o imagine insa dispare)...si in al doilea rand imi canta doar 13 secunde din melodie...poti sa mai incerci sa mai pui inca o data linkul?sau da-mi adresa direct...sau pune-l pe kazaa...eu chiar vreau sa-l vad...

Amyd 07 Oct 2002 23:05

Daca vei da click cu butonul drept al mouse-ului pe link-ul din mesajul meu precedent, vei vedea optiunea "Save Target As...", care iti permite sa salvezi avi-ul pe hard-disc in intregime, inainte de a-l viziona. Nu e facut pentru streaming (sorry, dar chiar n-am avut timp), deci va trebui sa ai rabdare pana se descarca tot pe calculatorul tau si de-abia dupa aceea sa-l rulezi.

Salutari,
Andrei

ricutza 09 Oct 2002 15:03

Amyd, tot nu merge...adica mi-a luat toata melodia(am facut asa cum ai zis tu si mi-a descarcat-o foarte repede...in cateva secunde) dar imi canta in continuare doar 19 secunde din ea...de videoclip nici nu poate fi vorba...ce pot sa mai fac?exista vreo speranta?

Amyd 10 Oct 2002 22:39

Hmmm, atunci singura solutie ar fi sa incerci sa downloadezi de aici ultima versiune de DivX (5.0.2) si sa o instalezi pe calculator, pentru ca e posibil sa nu o ai si atunci intradevar, s-ar manifesta simptomele pomenite de tine.

Salutari,
Andrei

ricutza 12 Oct 2002 18:47

am reusit in sfarsit sa-l vad...multumesc mult pentru noua versiune de la DivX...
mi s-a parut destul de bine facut(melodia era infecta insa).
nu prea am inteles ce ziceau oamenii aia(adica n-am inteles cuvintele melodiei), adica n-am inteles mesajul ei si mi-e destul de greu sa vad in ce masura montajul a completat ideea pe care vroiau sa o exprime Dies Irae(sper c-am scris bine!)...
oricum merci ca mi l-ai pus la dispozitie...

Ambra Blu 18 Oct 2002 21:12

O introducere purty OK in sfera muzicii electronice meets SF vezi Jurnal Sf rubrica semnata Remus Cernea, muzica sferelor.


ricutza 28 Jan 2003 13:38

am si eu o curiozitate...cum este posibil ca in Romania sa se faca un videoclip care sa copieze cu nerusinare scene dintr-un film...ma refer la videoclipul meolodiei: De ziua ta a formatiei Sexxi, care 'se inspira' din Coyote Ugly...mai precis, cele doua frumuseti danseza pe un bar care seamana izbitor de bine cu cel din film, in fata unei multimi care se imbulzeste (nu inteleg de ce), se stropesc cu apa, aprind focul pe bar, ridica persoane din multime sa danseze si nu in ultimul rand sunt imbracate ca si fetele din film...as adauga ca vidorclipul nu are nici cea mai vaga legatura cu melodia iar de versuri nici nu mai vorbesc...
nu exista legi care sa impiedice o asemenea chestie?
eu nu intelg ca regizor de videoclipuri cum poti sa faci asa ceva fara sa-ti compromiti definitiv cariera?
sunt efectiv indignata...mi se pare ca s-a depasit orice limita a bunului simt si nu inteleg cum este posibil asa ceva.

Ambra Blu 28 Jan 2003 13:47

Pai un exemplu deja clasic este si clipul de cacat al unei formatii obscure de muzica usoara, (nici nu-i pomenesc numele) care fura cu nerusinare scene din Snatch. Din cite am inteles, nu e nici o lege care sa protejeze lucrurile astea. Din cite am inteles, la americani nu exista posibilitatea de a-ti proteja nici macar titlul unei carti, ca sa intram in alt domeniu. Oricum, nu bag mina in foc la asta. Si e o diferenta intre niste regizori care sug pula pe cent si fac clipuri in Romania si niste frati Coen sau un A. Fuqua care fac videos overseas. Desi, scenele unor filme pot fi reproduse/ parodiate/ 'parafrazate' si in alte filme. Un fan al miscarilor astora a fost Da Palma (v. The Untouchables, scena scarilor din Crucisatorul lui Eisenstein). Aluzii la filme cult mai are si Tarantino, nu? Si, lastly, mai sint si aia care parodiaza, si care pot fi iertati (v. Not Another Teen Movie). Oricum, it's not the case with the Romanian directors. They simply can't make good videos. Poate, cu exceptia Andreei Paduraru.

Amyd 28 Jan 2003 18:59

Da, in principiu pot, pentru ca legile copyright-ului in general (nu numai in US) protejeaza opera propriu-zisa (forma de exprimare), nu ideea operei. Mai mult, anumite lucruri, de tipul titlurilor, sloganurilor, frazelor scurte, s.a.m.d. nu intra sub incidenta legii copyright-ului.

So, nu poti sa protejezi o anumita locatie, o anumita intriga, o anumita situatie, un anumit stil (de a scrie, de a filma, de a edita, etc.) si in anumite limite, chiar personaje si trasaturi de personaje. Desigur, in cazul personajelor, chestiunea e un pic mai complicata, pentru ca se suprapun cateva legi (copyright, trademark si competitie neloiala), dar de obicei se considera ca ansamblul infatisarii, numelui, expresiilor si a comportamentului unui personaj pot fi protejate de lege atunci cand se poate dovedi ca sunt in intregime descrise in interiorul respectivei opere si sunt suficient de originale. Se poate sanctiona folosirea anumitor parti din personaj daca similitudinea trece de anumite limite. Ca trademark, personajele se pot proteja de obicei complet doar in cazul in care sunt personaje "grafice" si nu pentru proprie protectie, ci ca indicator al unei surse anumite de produse. La fel, se poate sanctiona "furtul" unui anumit personaj pentru promovarea neautorizata a unui produs/serviciu.

Oricum, in State se aplica des criteriul precedentei, asa ca deciziile in instata se bazeaza pe cazuri similare care au fost judecate in trecut (ca de exemplu de Disney, care au alergat intotdeauna sa-si protejeze la sange proprietatile) si de asemenea, pe legi de bun-simt, ca de exemplu cat de popular si de asociat cu o anumita companie sau un anumit autor este un aspect/personaj/etc., gradul de asemanare sau deosebire, etc.

Revenind la plaiurile noastre mioritice, inspiratia in sine n-ar fi un lucru rau, chiar daca trece in taramul parodiei sau copierii de stil, design sau chiar secvente din filme sau video-clipuri de peste hotare. Inveti mai repede prin imitatie. Insa, partea proasta e ca de obicei ce se copiaza, se copiaza de la jalnic in jos. Asa ca singura "pedeapsa" pentru realizatori/plagiatori e sa ignori sub-produsele de tipul videoclipurilor mentionate.

"Poate, cu exceptia Andreei Paduraru."

That was funny. :lol:

Salutari,
Andrei

Ambra Blu 29 Jan 2003 10:29

:lol:

ricutza 29 Jan 2003 14:15

eu nu stiu cine este Andreea Paduraru asa ca va rog luminati-ma si pe mine!
nu-mi vine sa cred ce am citit mai sus...sunt inca sub stare de soc....ma rog ce sa mai zic...
Ambra Blu..tu ziceai de Goanga a celor de la Cassa Locco, nu? videoclipul de care vorbec eu este copiat de-a dreptul....nu inspirat! melodia de la Cassa Locco avea cat de cat o legatura cu videoclipul...melodia asta nu are asa ceva!este o insulta la adresa a tot ceea ce inseamana sa faci un videoclip!

Ambra Blu 29 Jan 2003 14:34

Cum n-o stii? Domnisoara aceea blonda. Clipuri de la 'Omul cu Sobolani' la 'Anna Lesko', de la 'Partizan' la 'Parazitii'. Nume adesea asociat cu 'Bull Productions' si cinemascope. Se gaseste in cantitati limitate.

PS Fiindca vad ca, in mesajul tau furios si cu multe semne de exclamare ai pomenit atit de des cuvintul 'videoclip', mai multe despre videoclipuri la linkul postat mai jos. Interesting stuff, no bullshit.

http://www.artphoto.ro/src/ro/video.html

moebius 30 Jan 2003 13:18

[offtopic]
Originally Posted by Ambra Blu:

[...] BDuri au mai fost scoase de o editura din Craiova, condusa de Viorel Pirligras, care publica si Moebius. [...]

poti sa detaliezi putin? ma intereseaza :wink: sau daca mai stii ceva despre fandomul autohton sf/bd as aprecia un pm/mail
thankew

[iesind gradat din offtopic]
merita avut in vedere si festivalul de la annecy (animatie). am vazut cand inca mai aveam arte :evil: niste scurt metraje de acolo si unele erau chiar mindblowing, inca ma mai dau cu capul de pereti pt ca nu am fost destul de rapid incat sa apuc sa citesc cine a facut unul dintre ele (tin minte doar ca era un studio german si descrierea de pe site suna in genul "deux cowboys revent")... stiu ca nu m-ar fi ajutat cu nimic sa stiu asta :)

mi se pare ca am auzit (am cam rupt legaturile cu tv-ul) ca tvr cultural ar difuza ceva scurt metraje. daca este asa, le-a vazut cineva? se vrea cumva un fel de court circuit de pe acelasi (raposat pt mine) arte?

Amyd 30 Jan 2003 13:29

Originally Posted by Ambra Blu:

PS Fiindca vad ca, in mesajul tau furios si cu multe semne de exclamare ai pomenit atit de des cuvintul 'videoclip', mai multe despre videoclipuri la linkul postat mai jos. Interesting stuff, no bullshit.

http://www.artphoto.ro/src/ro/video.html


Ce prostie (cu tot respectul pentru autorul respectiv) este acel articol... amesteca complet nemotivat teoriile lui Lev Manovich despre new media cu o forma de comunicare (videoclipul) care nu are nici o legatura cu new media. Ouch.

Salutari,
Andrei

Ambra Blu 30 Jan 2003 14:46

Hehe :lol:
Cu toata lipsa de respect pe care o am pentru Amyd, trebuie sa precizez niste lucruri: mesajul adresat ricutzei avea un scop didactic cu o finalitate, sper eu, fericita. Ricutza poate gasi acolo niste lucruri 'interesting' (does it ring a bell?), scrise de un video-editor. Daca tu poti sa o inveti mai bine, please do so. :lol: Eu am sa ignor filigranul de invidie profesionala (?) cu care tonul tau e intretesut si am sa incerc sa lamuresc ceva lucruri, asa cum ma pricep eu mai bine.

For starters: textul lui Eugen Radescu este destul de indraznet, lucru care poate fi double-edged: avanseaza niste idei audacious (which is good, otherwise how can one expect things to evolve?). On the other hand, aceleasi afirmatii 'blasfemiatoare' pentru teoreticienii new-media do not exactly fit into the new media 'bible'.

Radescu aminteste 5 principii new media care, spune el, se regasesc in clip: reprezentarea numerica, modularitatea, variabilitatea, transcodarea si automatizarea.

Clips' belonging to new media ti se paer o idee atit de 'ouch' extravaganta. ce ne facem cind niste teoreticieni new media si Radescu se gasesc pe un common ground?

Quote:

7. One of the most basic cases of the variability principle is scalability, in which different versions of the same media object can be generated at various sizes or levels of detail. The metaphor of a map is useful in thinking about the scalability principle. If we equate a new media object with a physical territory, different versions of this object are like maps of this territory, generated at different scales. Depending on the scale chosen, a map provides more or less detail about the territory. Indeed, different versions of a new media object may vary strictly quantitatively, i.e. in the amount of detail present: for instance, a full size image and its icon, automatically generated by Photoshop; a full text and its shorter version, generated by Autosummarize command in Microsoft Word 97; or the different versions which can be created using Outline command in Word


In coltul rosu loveste si Radescu:

Quote:

Modularitatea. Imaginea este o structura fractala. Fiecare are in componenta o multitudine de alte imagini si/sau sensuri.


Cind vorbeste de variabilitate, Radescu takes a different road from new media theoreticians', true. Cind vorbesc de variabilitate, teoreticienii new media par sa imply ca videoclipul face parte chiar din old media.
radescu spune ca:
Quote:

Variabilitatea. Imaginea nu exista prin sine si pentru sine ci are o infinitate de versiuni.

Citez din promotorii new media:
Quote:

New media, in contrast, is characterized by variability. Instead of identical copies a new media object typically gives rise to many different versions. And rather being created completely by a human author, these versions are often in part automatically assembled by a computer


Cind vorbeste de transcodare, Radescu se apropie iar de new media:
Quote:

Transcodarea. Imaginea este mutata dintr-un format digital in alt format digital.

Iata si new media's POV:
Quote:

Variability would also will not be possible without modularity. Stored digitally, rather than in some fixed medium, media elements maintain their separate identity and can be assembled into numerous sequences under program control. In addition, because the elements themselves are broken into discrete samples (for instance, an image is represented as an array of pixels), they can be also created and customized on the fly.


In restul articolului, Radescu vorbeste despre lucruri distincte intr-adevar, de new media, asa ca sint de acord cu tine. Continuu sa merg pe linia ta si atunci cind autorul confunda -voit sau nevoit de cerintele arhitecturale ale articolului sau - videoclipul (pe care il vede ca produs de avangarda) cu new media. Din cite stiu eu, sint 7 tipuri principale de mass media: radio, television, film, book publishing, sound recording, newspapers and magazines. Sigur, mai pot fi incluse billboards, comic books, posters, direct mail and matchbooks. Videoclipul intra in the seven main mass media, tightly connected with tv, tv history. As far as I can tell, tv is no longer an avangardist mass medium. Asisderea cu clipurile.

O alta obiectie pe care i-as face-o lui Radescu care, ca si tine, e fanul stilului pretios si al neologismelor (nu stau acum sa iti explic dpdv clinic ce mecanisme mentale stau in spatele acestei atitudini) e ca incurca putin intentia videoclipului. El zice ca:
Quote:

Imaginea video nu reproduce "ceva", un element sesizabil din realitatea inconjuratoare, nici vreun sentiment uman: imaginea manipuleaza, structureaza lucrurile si le confera un sens. El aranjeaza realitatea.

. Dupa el, clipul n-ar fi un device care confera media-gratification, ci, rather un fel de black propaganda (stiu ca tu nu poti sa vezi dincolo de cuvinte, dar fa un efort si nu lua 'black propaganda' verbatim; asta in cazul in care stii ce inseamna, that is). Din cite stiam eu, exista a fourfold media gratification scheme. Diversion e una dintre ele, si clips do qualify: diversion can take many forms, including: stimulation or seeking relief from boredom or teh routine activities of everyday life; relaxation, or escape from the pressures and problems of day-to-day existence (cine a vazut clipul Cristianei Raduta, 'Amor, Amor, stie de ce :lol: ); emotional release of pent-up emotions and energy.

Concluzie: unele idei sint prea revolutionare si pt tine (fan al aliens verzi si al UFO's), daramite pt mine, biet neofit in domeniu. De la a spune ca un clip e 'ouch' prost, pina la a ignora niste fraze commonsensical, care render valid the article - . În fine, ultimul nivel presupune receptarea individuala cu un grad mare de subiectivitate, în sensul ca un videoclip este bun sau prost în functie de propriile noastre convingeri estetice, totul poate fi explicabil prin:
a) faptul ca, stiind tu totul despre new media, orice alta opinie este a priori nula
b) nu numai ca nu ai citit textul cu atentie, dar ai facut-o si putin biased
c) esti intolerant fata de fortarile de nota
d) your stage name is 'gigi-contra' :P

Make your choice.

Amyd 30 Jan 2003 20:44

Cu toata mila pe care o am pentru adorabilul fel in care iti dai cu stangul in dreptul atunci cand discuti subiecte care in general te depasesc (exceptiile fiind desigur antropologia si citatele de versuri hip-hop), nu pot sa te iert nici de data aceasta, draga Ambra Blu.

Asadar, revenim la stimabilul domn Eugen Radescu, care sunt convins ca e un valoros video editor (fara nici un "filigran" de invidie...) si probabil un la fel de valoros "eseist & teoretician" (albeit a self-styled one at that). Totusi, articolul de fata este (in continuare) prost, pentru ca porneste de la o gramada de premise gresite, fie voit, fie involuntar, prin lipsa de intelegere a conceptelor pe care le utilizeaza. Nu am nimic cu ideile revolutionare, dar in acest biet articol nu exista nici macar o explicatie/justificare sumara a "fortarilor de nota" (ca sa fiu ingaduitor) intrebuintate.

El incepe categoric: "Videoclipul face parte din ceea ce se numeste in limbaj contemporan, new media", afirmatie care deja ridica o spranceana (metaforica, desigur) de nedumirire. Ma rog, sa zicem ca foloseste o numai-de-el-stiuta aceptiune a termenului de "new media" (dar atunci ar trebui sa o explice).

Insa continuarea, cum ca videoclipul: "are un sistem de operare propriu, foloseste diferite aplicatii software pentru a realiza imagini, aparente si realitati virtuale." ne releva deja principala problema a conceptiei sale. Si anume, confuzia intre videoclip ca obiect media in general si videoclip ca un produs realizat printr-o anumita tehnologie (in cazul acesta, computerizata, pentru ca deh, nu putem vorbi de new media fara IT, nu?). Lasand la o parte dubiosul "sistem de operare propriu" (oare ce vrea sa spuna cu asta? Citim mot-a-mot si atunci ne intrebam daca e Windows 2000, sau o consideram metafora si atunci ne intrebam de ce continua cu referiri concrete la aplicatii software), dupa acest tip de logica, se poate argumenta la fel de bine ca o carte scrisa in Word este tot "new media". Ceea ce - cred ca putem fi de acord macar aici - e ridicol.

Now, sunt primul care recunoaste ca acest articol are si un merit: este exemplul perfect pentru fragilitatea argumentatiei lui Manovich despre ce inseamna new media, prin felul in care "perverteste" conceptele, totusi e la fel de adevarat ca in interiorul sistemului definit de ruso-american ele sunt suficient de coerente. Insa in articolul de fata, ele sunt preluate identic ca structura si apoi masacrate sistematic ca inteles, fara nici o tentativa de explicatie sau de re-sistematizare. De aici nu pot decat sa trag concluzia ca e vorba mai degraba de o proasta intelegere a sensului teoriei originale, decat de o incercare de a crea o teorie proprie.

Si chiar si asa, scartaie serios. Manovich recunoaste ca principiile sale se regasesc partial si in old media, ba chiar demonteaza cateva dintre preconceptiile clasice asupra diferentelor intre old si new in capitolul urmator din cartea mentionata in bibliografie. Insa de aici pana a le "mula" cu tarnacopul peste structurile vechi e un drum destul de lung:

"1. Reprezentarea numerica. O imagine poate fi descrisa prin diferite functii matematice, situatie in care ea devine un element observabil, previzibil."

Asa cum am mai spus, aceasta nu e o caracteristica intrinseca a obiectului "videoclip". Sigur, atunci cand este digitizat, intr-un fel sau altul, se poate argumenta ca devine partial new media, dar la fel de bine poate exista si in forme de reprezentare care nu sunt descrise de functii matematice, desi ramane la fel de observabila si previzibila. Much like a painting, for that matter.

"2. Modularitatea. Imaginea este o structura fractala. Fiecare are in componenta o multitudine de alte imagini si/sau sensuri."

Oricum am privi aceasta afirmatie, iarasi nu individualizeaza in vreun fel videoclipul sau orice alt tip de media. Multitudinea de sensuri exista desigur in orice obiect aflat intr-un context cultural (gasim seme in orice mediu, conform lui Algirdas Greimas, nu?), iar multitudinea de alte imagini e un termen mai degraba ambiguu (si un film e compus la urma urmei din o multitudine de alte imagini, cadre, secvente, etc.). Din nou, "common ground" lipseste cu desavarsire, pentru ca Manovich se refera la structura din nou, la "modularitate" in directia formei simbolice de baza de date, care permite generarea de versiuni de diferite "rezolutii" pornind de la aceiasi colectie de date.

"3. Variabilitatea. Imaginea nu exista prin sine si pentru sine ci are o infinitate de versiuni."

Aici ai observat pana si tu diferenta esentiala intre ce spune Radulescu si ce spune Manovich. Proprietatea esentiala de transforma in versiuni alternative un obiect new media e complet diferita de conceptul lui Radulescu, pe care de altfel nici nu pretind ca il inteleg, asa cum vrea sa-l aplice videoclipului in particular.

"5. Automatizarea. Imaginea este supusa unei codificari binare; structura modulara a imaginii determina automatizarea operatiilor implicate in procesul de creare, de manipulare si de acces"

Revine confuzia intre reprezentarea particulara in format digital a unui videoclip si obiectul videoclip in general. In plus, automatizarea operatiilor de creatie, manipulare si acces lipsesc cu desavarsire in receptarea unui videoclip (sa zicem la TV, pentru ca, nu, acolo e sursa). In schimb, un obiect new media per se poate avea proprietatea strans legata de variabilitate de a permite forme alternative de parcurgere a structurii sale, inclusiv sub controlul direct al receptorului, prin aplicarea de algoritmi pre-definiti (sau, de ce nu, si ei auto-generati... AI, here we come).

"4. Transcodarea. Imaginea este mutata dintr-un format digital in alt format digital."

Devine obsesiva legatura intre videoclip si "digital". Radescu se leaga de sensul propriu al cuvantului "transcodare", pe cand Manovich o vede ca o "cultural transcoding", adica interferenta intre conceptele umane familiare ale obiectelor media si inevitabila lor transformare in concepte specifice calculatoarelor, transformand media de fapt in software.

In rest, articolul se inscrie in retorica clasica atunci cand se analizeaza limbajul filmic (si implicit al videoclipului ca instanta particulara a acestuia). Desi clasificarea ta: "Din cite stiu eu, sint 7 tipuri principale de mass media: radio, television, film, book publishing, sound recording, newspapers and magazines." e o posibilitate, nu face decat sa satisfaca o nevoie de categorisire, nici aceea prea clara (ce e un film vazut la televizor, de exemplu?). In plus, ignora complet media electronica, care desi a pornit prin copierea (transcodarea culturala, ca sa-l facem fericit pe Manovich) formelor de mass-media clasica, a reusit intre timp sa-si dezvolte caracteristici proprii si oricum sa devina un "tip principal", macar ca pondere in activitatea noastra zilnica.

Cat despre videoclip ca avangarda, e in mod sigur mai corect sa spunem ca videoclipul mosteneste structuri de acolo. Dar in ce masura s-ar putea scrie ca in '20s carti despre asta cu cuvantul "Nou" in titlu, e discutabil. Mai ales ca spre deosebire de avangarda "clasica" (daca se poate spune asa), videoclipul nu isi gaseste originea in exploatarea unor forme noi de media, nici macar in forme vechi de media reinvigorate de tehnologii noi (cum a fost sa zicem arhitectura pentru Le Courbusier in decada sus-mentionata). Spre marea lui nesansa, videoclipul a fost aproape dar nu tocmai contemporan cu revolutia calculatorului si din acest motiv cred a reusit doar sa rafineze tehnologiile comunicatiei deja existente, nu sa inventeze unele noi. In fond, semiotica a gasit deja un teren cel putin la fel de fertil in analiza reclamelor...

Din pacate, ideile "common-sensical" din articol sunt si rare, si tratate mult prea fugar ca sa ma faca sa-mi schimb ideea despre el. Si nu pot sa zic ca mi se pare ca explica intr-un mod coerent conceptul de videoclip.

Desigur, nu pretind ca stiu totul despre new media (si mi-ar fi placut sa spun ca am aflat ceva nou citind cu atentie acel articol, dar nu e cazul) dar imi plac "fortarile de nota" argumentate cat mai solid. And my stage name is "The Amyd". 8)

Salutari,
Andrei

eliza 31 Jan 2003 01:22

n-am avut rabdare sa citesc tot mesaju. mai exact m-am oprit la randu 3. trebuie sa spunem ce videoclipuri ne-au placut or what?

Ambra Blu 31 Jan 2003 10:12

Originally Posted by Amyd:

In rest, articolul se inscrie in retorica clasica atunci cand se analizeaza limbajul filmic (si implicit al videoclipului ca instanta particulara a acestuia). Desi clasificarea ta: "Din cite stiu eu, sint 7 tipuri principale de mass media: radio, television, film, book publishing, sound recording, newspapers and magazines." e o posibilitate, nu face decat sa satisfaca o nevoie de categorisire, nici aceea prea clara (ce e un film vazut la televizor, de exemplu?). In plus, ignora complet media electronica, care desi a pornit prin copierea (transcodarea culturala, ca sa-l facem fericit pe Manovich) formelor de mass-media clasica, a reusit intre timp sa-si dezvolte caracteristici proprii si oricum sa devina un "tip principal", macar ca pondere in activitatea noastra zilnica.


I'll have to agree with you on your first statement. Daca insa citeai cu atentie mesajul meu, ai fi vazut ca aminteam si eu ca restul articolului - si ma refeream la pasajele cind Radescu incepuse sa aminteasca de identificarea telespectatorului cu intriga, personajele de pe ecran, etc - nu are de-a face cu new media.

In ceea ce priveste clasificarea mea, ea este un clasica, o realitate si nu o 'posibilitate' (este devoid de caracterul ipotetic si dubitativ al 'posibiltatii', un orasel pe coasta 'realizabilului'; te rog sa fii mai atent la cuvintele delicate, poarta-te cu ele ca si cum ar fi niste cescute din caolin, da?)

Am ignorat in mod expres media electronica - sa ii zic hypermedia, in spiritul new media? - the Internet, for instance deoarece n-as fi facut altceva decit sa overstate the obvious. In plus, notiuni ca 'mass culture' , popular culture' sau 'the culture industry' asociate cu nume greu de pronuntat ca Abraham Maslow iti sint, poate, cunoscute.

Nu cred ca atunci cind cei de la Voyager si-au lansat package-ul de expanded books au mai simtit nevoia sa o eticheteze ca o forma mediatica main or secondary. Daca te intreb ce inseamna, in arealul mass-media, gray propaganda, poti sa imi raspunzi?Fa un research and get back to me when you're ready. Asta asa, ca sa amintesc si de alte subiecte distincte de antropologie si gangsta rap (distinct de hip hop, since we're at it).

Si acum urmeaza un curs elementar de comunicare: procesul comunicarii implica, in general, a source, a process of encoding, a message, a process of decoding, a receiver, the potential for feed back and the noise. Sursa initiaza procesul, teh encoding process traduce procesul underwent by the source in order to translate thoughts and ideas into a form that may be perceived by senses. The message is the actual physical act that the source encodes (clip, film, etc). Channels refer to the ways in which the mesage travels to and reaches the receiver.There are natural and artificial channels. Unele mesaje combina tipurile de canale, which brings us to the issue at hand: un mesaj (sa il numin, de dragul discutiei, Domnul Film circula printr-un channel (sa il numim, for the sake of the same gracious debate MTV - oops, I meant Mr TV), gets decodified and finally, reaches the receiver. Did that answer your questions?

Si cind vorbim de caracteristici proprii ale hyper-media, noi, niste umili crestini, ne gindim cu drag la interactivitate, ceea ce face Internetul maret si Forumul Cinemagia vizitat. Pentru ca 'Gentlemen Prefer Feedback'. Given I ain't a gentleman, save your breath.

Ambra Blu 31 Jan 2003 10:14

Originally Posted by Amyd:

And my stage name is "The Amyd". 8)



No shit.

Ambra Blu 31 Jan 2003 10:15

Da, eliza, tre sa zicem ce videoclipuri ne plac. Nu e absolut nici o problema ca n-ai putut sa citesti tot mesajul lui Amyd si te-ai oprit la rindul trei. Ni se intimpla multora. Are el harul asta al lui de povestitor...

Tie ce videoclipuri iti plac?

Ambra Blu 31 Jan 2003 11:27

Originally Posted by Amyd:

Cat despre videoclip ca avangarda, e in mod sigur mai corect sa spunem ca videoclipul mosteneste structuri de acolo.


In mod sigur corect e sa nu spunem 'mai corect'.

Ambra Blu 01 Feb 2003 11:43

Ii place cuiva 'ZERO' de la PRO TV? Eu sint fan.

lecter 01 Feb 2003 12:55

Am prins si eu cateva emisiuni, cu mr. Vlad Craioveanu....demente idei are individul ala, a fost la un moment dat un reportaj "Viata e o porcarie: rodeo cu porci" in care a calarit un porc pana a murit saracul animal din cauza animalului de pe el :roll:

Ambra Blu 01 Feb 2003 13:13

A, aia a fost una dintre primele emisiuni. De atunci lucrurile au mai evoluat :wink: In ultimul show, for instance, Vlad si-a facut o trupa, 'Buci Buci Girl' si impreuna cu solistul de la 'Suie Paparude' si un percutionist au pus-o de-o piesa. Au adus doua tipe, took their pants off, si au inceput sa bata darabana pe cururile lor. Vlad baga texte. Mama, ce mi-a mai placut. :D

MinRep 02 Mar 2003 06:56

Aaa...

Pe langa faptul ca jumatate din ce se scrie pe aici nu inteleg si celalta jumatatee ma depaseste, imi cam place cum va impungeti pe aici...

************************************************** *****************

Am vazut o chestie ineresanta marti noapte, pe la doua, pe VH1. Videoclipul piesei "Learning to Fly", de la "Pink Floyd". Piesa fiind din '87, nu ma astept ca multi sa fi auzit de aia, si sa mai si stie videoclipul. Dar, oricum, in acceasi seara am vazut mai multe chestii interesante, din care as nominaliza, tot de la "Pink Floyd", "Another Brick in the Wall" (asta cred ca pe asta l-au vazut mai multi) si "High Hopes". Videoclipurile sunt destul de ciudate, "Learning to Fly" aminteste de David Lynch, avand un feld e vagabond care tot apare, sarind pe stanci la marginea unei prapastii, dar au niste idei foarte interesante in spatele lor.

Lasand introducerea, as vrea sa aud si alte exemple de astfel de videoclipuri, care au o idee interesanta dupa ele. Chiar daca habar n-am de cine le-a facut!

moebius 02 Mar 2003 21:01

pai incearca sa cauti videoclipurile lui david lynch... facute pt melodiile lui david lynch :) (albumul blue bob mai exact)

mie imi place si videoclipul la dj shadow - 6 days facut de wong kar wai dar nu stiu cat de obiectiv sunt, in calitate de fan kar wai

Ambra Blu 03 Mar 2003 10:12

La editura Humanitas a aparut un Ghid Web 2003. La pagina 111, destinata site-urilor pt film, apare si www.cinemagia.ro. Siteul e cotat cu (*) (*) (*) , ca si port.ro, de altfel. Sistemul de notare se raporteaza strict la realitatile web designului romanesc, zice autorul.

emanuel 03 Mar 2003 12:47

Multumim de informatie... speram ca in urmatorul sa aparem cu (*) (*) (*) (*) (*) :D

Ambra Blu 03 Mar 2003 13:03

A, dar am uitat sa zic ca (*) (*) (*) era punctajul maxim.

emanuel 03 Mar 2003 13:11

Se schimba treaba... in cazul acesta suntem ONORATI! :lol:

Ambra Blu 06 Mar 2003 11:24

Stiu ca pe site-ul asta exista cel putin un grafician. Daca mai exista si altii interesati/skilful, le recomand site-ul casei de filme a lui Francis Ford Coppola, www.zoetrope.com unde va puteti posta lucrarile si avea parte de un feedback prompt si constiincios.

moebius 03 Apr 2003 18:16

www.dronez.de (luati fisierul .mov, eu cu avi-urile am avut probleme la redare)

Amyd 03 Apr 2003 18:24

Yep, studentii de la GFS/B kick much ass in general. Un mic Behind the Scenes interesant cu echipa de la Dronez, daca e cineva pasionat de subiect.

Salutari,
Andrei

moebius 04 Apr 2003 04:34

mda, eu de acolo am aflat de el... dar mi-a fost lene sa dau mai multe explicatii cand am postat :P

apropos de scurt metraje, ca sa nu fiu complet offtopic... incercati sa vedeti thanatopsis-ul lui emshwiller... merita

Ambra Blu 15 Apr 2003 08:25

If interested in portraits, events, snapshots and the like, you should check out Mediafax agency's publication Zoom. Best photographers in town.


All times are GMT +2. The time now is 04:14.

Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.